کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد

کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» منتشر شد

کتاب «عزاداری امام حسین(ع)، کارکردها، شبهات و آسیب ها» با هدف عمق بخشی به عزاداری و گریه بر امام حسین و با انگیزه پاسخ به شبهات در این حوزه به همت پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پس از نهضت بزرگ عاشورای سال ۶۱ هجری همواره شیعیان را به بزرگداشت واقعه عاشورا، ذکر مصائب امام حسین(ع) و گریه بر مظلومیت ایشان ترغیب می کردند.


تأکید ائمه معصومین(ع) به گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) ، به قدری زیاد است که در کمتر موضوعی این همه تأکید شده است. از این رو عزاداری برای آن امام مظلوم، در طول تاریخ، نماد شیعه گری شناخته شده است؛ چنان که هر جا ثعبان حضور داشته اند، سوگواری بر امام حسین(ع) نیز رواج داشته است.


با تبدیل شدن عزاداری امام حسین(ع) به یک سنت دینی و مذهبی، کارکردهای آن بسیار افزایش یافته است؛ چنان که برخی از بررسی ها نیز نشان دهنده آثار و نتایج تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و حتی روانشناختی مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.


از سوی دیگر، درباره مراسم عزاداری امام حسین(ع)، شبهات بسیاری مطرح شده است که لزوم پاسخ به آنها ضروری است. همچنین آسیب هایی به عزاداری وارد شده که می تواند از تأثیر گذاری آن بکاهد و گاه از مسیر اصلی خود خارج سازد. لذا پرداختن به این آسیب ها و بیان آنها به منظور رفع مشکلات عزاداری، کاری ضروری است.


ازاین رو اثری با عنوان «عزاداری امام حسین(ع)؛ کارکردها، شبهات و آسیب ها» به قلم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای مجتبی حیدری از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده که به بررسی و تحلیل کار کردهای عزاداری، بیان برخی از شبهات مطرح درباره آن و نیز مهم ترین آسیب های راه یافته به آن پرداخته است و یافته های آن را در قالب کتاب، در معرض دید خوانندگان و علاقه مندان به معارف اهل بیت(ع) و سوگواران آن امام بزرگ، قرار داده است.


در بخشی از این کتاب آمده است: «یکی از عبادات بزرگ، گریه و سوگواری در عزای اهل بیت(ع) است و در روایات نیز بر انجام آن توصیه بسیار شده است. امام رضا(ع) می فرماید:کسی که به یاد مصائب ما بیفتد و به جهت ظلمهایی که نسبت به ما مرتکب شدند، گریه کند، در روز قیامت با ما در درجه ما خواهد بود و کسی که مصیبت مایادش بیاید و گریه کند و دیگری را بگریاند، چشمانش در روزی که همه چشمها گریه می کنند، گریان نخواهد بود و کسی که در مجلسی بنشیند که امر ما اهل بیت(ع) در آن مجلس احیا می شود، در روزی که قلبها همه می میرند، قلب او نخواهد مرد».


عزاداری برای اهل بیت(ع) هم اظهار محبت به ایشان است که در قرآن به عنوان اجر رسالت معرفی شده است و هم اظهار همدردی با اهل بیت(ع) در مصائب بزرگ آنان است.


نویسنده در این بخشی دیگری از این کتاب آورده است: در این میان، مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و گریه و عزا در رثای ایشان جایگاه ویژه ای دارد؛ به گونه ای که این مصیبت حتی بر اهل آسمان ها هم سنگینی می کنند؛ چنان که در زیارت عاشورا می خوانیم: «یا أبا عبد الله لقد عظمت الرزیه و جلت و عظمت المصیبه بک علینا وعلى جمیع أهل الإسلام و جلت و عظمت مصیبتک فی السموات علی جمیع أهل السماوات».


امر به سوگواری امام حسین(ع)، در سیره ائمه اطهار(ع)، چنان مورد تأکید، تشویق و ترغیب قرار گرفته که در موضوع ها و مناسبت های دیگر چنین اهتمامی دیده نمی شود؟ توجه پیشوایان الهی به این جریان و تأکید آنان بر زنده نگه داشتن آن در قالب های گوناگون، از قبیل گزارش چگونگی وقوع آن و گریستن برای آن تا جایی که حتی پیامبر و امام على(ع)، پیش از وقوع آن، بر آن گریسته اند، همه و همه، نشانگر این است که این حادثه، فراتر از یک «مصیبت»، «تراژدی» با «جریانی اندوهبار» است. از این رو نباید عزاداری امام شهیدان، به مصیبت خوانی معمول، که برای دیگران انجام می گیرد، محدود شود.


حجت الاسلام حیدری تصریح می کند: «در تاریخ اسلام، هر جا شیعیان حضور داشته اند، عزاداری امام حسین(ع) نیز رونق داشته است؛ عزاداری آن حضرت با چنان شور و حرارتی برگزار می شود که دل های آماده را به سوی خود جذب می کند و هر انسان منصفی را به تأمل و تدبر در این حادثه وا می دارد. از این رو است که می بینیم که عشق و ارادت به امام حسین(ع) و عزاداری آن حضرت، هر سال بیش از پیش برافروخته می شود».


نویسنده این اثر در بخشی از این کتاب با بیان این که این عزاداری ها تأثیر بسیاری در زمینه های دنیوی و اخروی عزاداران، از قبیل آمرزش گناهان و ورود به بهشت، دارد، ابراز  می دارد: اما اثرات عزاداری امام حسین(ع)، به این موارد خلاصه نمی شود و می تواند بر عقاید، اخلاق، رفتار و شخصیت افراد نیز تأثیر بگذارد و کارکردهای مهمی از جهات فردی، اجتماعی، سیاسی و ... داشته باشد.


عزاداری امام حسین(ع) می تواند تحولات عمیق و پایداری در جامعه اسلامی ایجاد کند و مسیر سعادت دنیوی و اخروی را برای جامعه هموار کند.


او تأکید دارد: درباره عزاداری امام حسین(ع)، همواره پرسش ها و شبهات بسیاری مطرح بوده و دانشمندان و صاحب نظران، در صدد پاسخ به آنها برآمده اند. همچنین این عزاداری ها پیوسته گرفتار آسیب ها و مشکلات متعددی بوده است که عدم اصلاح آنها می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.


در حقیقت پژوهش حاضر، به دنبال بررسی عزاداری امام حسین(ع) از این جنبه هاست و نگارنده، با بررسی کتاب های بسیاری که درباره امام حسین(ع) و عزاداری آن حضرت نگاشته شده، وجود کتابی که مراسم سوگواری امام حسین(ع) را از بعد کارکردهای گوناگون آن بررسی کند و نیز شبهات و آسیب های عزاداری را به زبانی ساده و گویا پاسخ داده باشد، خالی یافته است.


گفتنی است، کتاب حاضر، از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول در دو فصل، به مباحث کلی و تاریخچه عزاداری امام حسین(ع) می پردازد؛ در بخش دوم، به کار کردهای معنوی، اعتقادی، روانی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی عزاداری اباعبدالله الحسین ، در قالب شش فصل، پرداخته می شود؛ در بخش سوم، شبهات مطرح درباره سوگواری بر مصیبت امام حسین(ع) و نیز آسیب های وارد بر آن، در دو فصل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.


یادآور می شود، کتابخانه تخصصی - دیجیتالی حج و زیارت با بیش از یک هزار و صد اثر به صورت آنلاین در اختیار عموم کاربران و پژوهشگران است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران