قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد:

تدابیر ویژه برای میزبانی از رهبر معظم انقلاب و استقبال از زائران در نوروز 98

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تشریح تدابیر ویژه این مرکز برای استقبال از زائران در نوروز 98 گفت: مشهد امسال نیز توفیق میزبانی از رهبر معظم انقلاب را در ابتدای سال جدید دارد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، " سیدرضا فاطمی امین" قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال نیز مردم مشهد و خادمان آستان قدس رضوی توفیق میزبانی از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری را دارند.


وی با بیان اینکه  این مراسم پنجشنبه اول فروردین ماه ساعت 15 در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر آغاز خواهد شد، گفت: نمایشگرهای پهن پیکر در صحن‌های حرم مطهر این مراسم را پوشش تصویری خواهند داد.


فاطمی امین  از ترجمه همزمان بیانات مقام معظم رهبری  در تالار قدس حرم مطهر برای زائران غیر ایرانی خبر دادد و گفت: سال گذشته حدفاصل  28 اسفند تا 15 فروردین حدود 9 میلیون زائر وارد مشهد شدند.


وی با تشریح برنامه ریزی های گسترده برای برگزاری مراسم تحویل سال در آستان قدس رضوی افزود: برنامه تحویل سال در آستان قدس رضوی از ساعت 20 روز چهارشنبه در صحن جامع آغاز خواهد شد و در ساعت یک و 28 دقیقه بامداد روز پنجشنبه به استقبال تحویل سال خواهیم رفت.


فاطمی امین با اشاره به تقارن نوروز امسال با ایام البیض و مراسم اعتکاف، گفت: در نوروز امسال شاهد مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی خواهیم بود.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زائران برای تردد در مشهد برای تشرف به حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: در داخل حرم مطهر امکانات بسیار خوبی برای زائران فراهم شده است، اما متأسفانه زائران در حوزه حمل نقل عمومی و پارکینگ با مشکل مواجه هستند.


وی همکاری‌های دستگاه‌های مختلف را برای حل مشکلات زائران بسیار خوب توصیف کرد و  اظهار داشت: برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت برای حل مشکلات زائران در حوزه حمل و نقل عمومی و پارکینگ در مشهد برنامه ریزی شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف همچون آستان قدس، شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اجرایی می‌شود.


وی افزود: برخی از این اقدامات مانند احداث پارکینگ‌ها، پایانه‌ها، قطار شهری و ... بلند مدت هستند، اما برخی دیگر به نوروز 98 خواهد رسید.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه 84 درصد از زائران نوروزی مشهد مقدس با وسایل نقلیه شخصی وارد مشهد می‌شوند، گفت: آستان قدس رضوی 7 قطعه زمین و شهرداری مشهد 7 یا 6 قطعه زمین را برای احداث پارکینگ اختصاص داده اند که ظرفیت پارک 9 هزار زائران را خواهد داشت که این تعداد تا 15 هزار  خودرو قابل افزایش است.


فاطمی اختصاص زمینی در میدان فردوسی مشهد با ظرفیت پارک 2800 خودرو را از جمله تدابیر لازم برای پارک خودروی زائران اعلام کرد.


وی با تاکید به اینکه شهرداری مشهد ناوگان وسایل نقلیه عمومی را بصورت رایگان از این پارکینگ‌ها تا حرم مطهر در ایام نوروز تدارک دیده است،گفت: آستان قدس نیز 100 دستگاه مینی‌بوس را در خیابان‌های نزدیک منتهی به حرم برای سرویس دهی رایگان به زائران اختصاص داده است.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اعلام خبر بازگشایی دوربرگردان‌های اطراف حرم مطهر در نوروز امسال  افزود: دوربرگردان‌های اطراف حرم در نوروز امسال بازگشایی خواهد شد و پس از نوروز نیز بازخواهد ماند، از این دوربرگردان‌ها به منظور پایانه‌های تاکسی و اتوبوس استفاده خواهد شد.


وی با اشاره به سامانه اطلاع‌رسانی و هوشمندسازی 138، خاطرنشان کرد: این مرکز اطلاع‌رسانی با تلفن ملی 138 که در ایام دهه فجر امسال راه‌اندازی شده، آماده اطلاع رسانی به زائران در خصوص ترافیک، آدرس پارکینگ‌ها و پارکینگ‌ها خالی است.


وی افزود: آستان قدس رضوی در 2800 نقطه و در 19 استان کشور ایستگاه‌های استقبال از زائران را راه‌اندازی کرده که خدمات فرهنگی و اطلاع‌رسانی به زائران ارائه خواهند داد.


فاطمی امین تصریح کرد: 30 هزار بسته ارزاق در 31 استان کشور با کمک خیرین در نوروز امسال توزیع خواهد شد.


وی با اشاره به توسعه فضاهای زیارتی حرم مطهر متناسب با افزایش زائران بارگاه منور رضوی، ادامه داد: در سال جدید دو نوع توسعه سطحی و زیر سطحی در اماکن حرم مطهر در دستور قرار گرفته است که ساخت صحن رضوان به عنوان بزرگترین صحن آستان قدس رضوی، مهم‌ترین پروژه در توسعه سطحی حرم مطهر رضوی است و استحکام فضای زیر سطحی بست شیخ بهایی و مسجد گوهرشاد هم از دیگر اقدامات در دستور کار این مجموعه خواهد بود.


وی در ادامه با اشاره به فراهم آوردن تسهیل زیارت در ایام نوروز تصریح کرد: در ایام نوروز حدود 10 هزار نفر در زائر شهر رضوی اسکان داده می‌شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران