زائران عتبات از دفاتر رسمی ویزای رایگان تهیه کنند

مدیر کل حج و زیارت خوزستان از متقاضیان تشرف به شهرهای مقدس عراق خواست برای صدور ویزای رایگان تنها به دفاتر رسمی و مجاز حج و زیارت در شهرهای مختلف این استان مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ناصر حویزاوی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه صدور ویزای رایگان از طریق کنسولگری عراق در اهواز از شنبه 17 فروردین شروع شده است افزود: برخی از شرکت های غیرمجاز و فاقد مجوز فعالیت ، برای صدور هر ویزا ، 10 دلار مطالبه می کنند که این کار غیرقانونی و خلاف است.
وی با بیان اینکه شرکت های مجاز خدمات مسافری و گردشگری خوزستان مجاز هستند برای هزینه های کارگزاری و اداری تنها 150هزار ریال برای صدور هر ویزا(روادید) دریافت کنند ، از  مردم شهرهای این استان خواست از پرداخت بیش از این مبلغ مصوب خودداری کنند.
حویزاوی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با شرکت های غیرمجاز مسافرتی و گردشگری فعال در استان که برای صدور ویزای رایگان ، از زائران عتبات عالیات مبالغ بالایی دریافت می کنند،  افزود: حج و زیارت در این ارتباط مسئولیتی ندارد و نهادهای قانونی باید با این شرکت های متخلف برخورد کنند ولی از مردم درخواست می شود برای صدور ویزای رایگان به شرکت های بی نام و نشان و غیرمجاز مراجعه نکنند.
وی با اشاره به حضور شماری از زائران برای عزیمت به شهرهای مقدس عراق در پایانه های مرزی به تصور اینکه ویزا حذف شده است، تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند صدور ویزا برای سفر به عتبات عالیات رایگان شده و این موضوع به هیچ وجه به معنای حذف ویزا نیست. 
صدور ویزای رایگان برای اتباع 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در سفر اسفند ماه گذشته حجت الاسلام حسن روحانی به بغداد مورد موافقت قرار گرفت ضمن آنکه روسای جمهور این 2 کشور همسایه در موضوع عملیات مشترک لایروبی اروندرود و اتصال خط آهن شلمچه به توافق رسیدند.
حویزاوی با بیان اینکه صدور ویزای رایگان برای زائران عتبات عالیات ، هزینه سفر به عراق را کاهش می دهد، ابراز امیدواری کرد روند سفر زائران ایرانی به عراق که پارسال به علت نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی کاهش یافته بود، شتاب گیرد. 
مدیرکل حج و زیارت خوزستان افزود: با شرایط جدیدی که پیش آمده و کاهش هزینه های سفر به عتبات عالیات، بسیاری از کاروان های زیارتی مشتاق هستند سفرهای خود را به شهرهای مقدس عراق افزایش دهند.
در سال 1397 ، با کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارزی ، سفر زائران ایرانی عتبات عالیات حدود 50درصد کاهش یافت ولی سفر گردشگران عراقی به ایران بیش از 2 برابر شد.
حویزاوی گفت: نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و بصره با توجه به تعطیل نبودن در عراق ، صدور ویزای رایگان برای گردشگران و زائران عراقی را از 12فروردین شروع کردند.
به گزارش ایرنا در اربعین 1397 حدود 238هزار زائر اربعین از پایانه چذابه و 300هزار زائر از شلمچه با دریافت ویزا و پرداخت هزینه 2 میلیون و 300هزار ریالی آن راهی عتبات عالیات شدند.
2 مرز بین المللی و رسمی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در 15کیلومتری غرب خرمشهر در طول سال شاهد تردد کاروان های زیارتی 2 کشور ایران و عراق است. 
عزیمت زائران و کاروان های زیارتی به شهرهای مقدس عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق ، از مهر ماه 1382 از مرز شلمچه شروع شد.




نظرات کاربران