پزشکان کاروان های حج تهران گردهم آمدند

نشست توجیهی – آموزشی پزشکان کاروان های حج تمتع استان تهران، با حضور ۴۰ تن از پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر برگزار شد.‎

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ؛ در این نشست معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان این که این پزشکان برای انجام معاینات زائران حج ۹۸ انتخاب شده اند، افزود: معاینات زائران از ۲۵ اسفند آغاز شده و این نشست به منظور هماهنگی بیشتر در انجام معاینات و حفظ سلامت زائران برگزار شده است.


دکتر محمودرضا فقیهی با اشاره به این که مکان های استقرار کاروان پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت مشخص و اعلام شده است، خاطر نشان کرد: تلاش بر این است تا همراهی و همکاری کاروان ها با پزشکان در زمان انجام معاینات و همچنین هنگام ارایه خدمات پزشکی در سرزمین وحی حداکثری باشد تا با مشکلات کمتری روبرو شویم.


وی با توضیح این که عملیات حج تمتع از ۱۳ تیرماه آغاز می شود و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، تاکید کرد: درکاروان اعزامی مرکز پزشکی حج و زیارت امسال کادر درمانی متشکل از پزشک عمومی، متخصص داخلی، متخصص طب اورژانس، متخصص زنان، متخصص عفونی،  قلب و اعصاب و روان وجود دارد تا خدمات مورد نیاز را به زائران ارائه دهند. 


معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خاطر نشان کرد: این معاینات برای کنترل و ارزیابی جسمی زائران و استطاعت بدنی آنها قبل از تشرف انجام می شود تا این عزیزان در طول سفر با مشکلات کمتری مواجه شوند.


وی افزود: این معاینات در تمام مراکز درمانی در سطح کشور برای بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی زائران و همچنین تزریق واکسن مننژیت انجام می شود.


فقیهی در خصوص پزشکان داوطلب اعزامی به حج گفت: با توجه به دستورالعمل ها کسانی که عضو داوطلب و یا سابقه همکاری با جمعیت هلال احمر را داشته اند برای انجام این ماموریت انتخاب و معرفی شدند. این پزشکان به عنوان همکاران هلال احمر شناخته می شوند و افرادی هم که بصورت خاص در عملیات امدادی هلال احمر شرکت داشته اند و جز تیم های درمان اضطراری جمعیت هلال احمر معرفی شدند بر اساس معیارهای تخصصی امتیازهایی دارا بوده اند.


دکتر افشار امیری متخصص بیماری های اعصاب و روان نیز در حاشیه این نشست با اشاره به اهمیت توجه به مشکلات اعصاب و روان زائران اظهار کرد: این بیماری در بین زائران  بویژه در سنین بالا و سفرهای طولانی مدت بیشتر اتفاق می افتد و برای تشخیص و یا پیشگیری از بیماری های روحی و روانی چون افسردگی ،اختلالات خلقی و آلزایمر که ممکن است بر اثر خستگی تشدید شود، باید بررسی لازم صورت گیرد.


این عضو کمیته سلامت حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، تاکیدکرد: زائران مراجعه کننده در توضیح بیماری خود صداقت کامل داشته باشند تا بتوانیم با پیش بینی لازم خدمات مورد نیاز دارویی و درمانی را در طول سفر به آنها ارائه دهیم.   


| شناسه مطلب: 92954




پزشکی حج سلامت حج98



نظرات کاربران