گوشه هایی از حج گزاری امام زین العابدین(ع)

گرچه امام سجاد(ع) در کربلا شهید نشد، اما وجودش، بقایش و اسارتش عامل بقای اسلام بود. قیام ابا عبدالله الحسین (ع) درختی بود که در کربلا کاشته شد و آبیاری و به ثمر رساندن و نگاهداری از آن به دست امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) انجام گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت علی بن الحسین، ملقّب به سجّاد و زین‌العابدین(ع) ، روز پنجم شعبان سال ۳۸ هجری، در مدینه دیده به جهان گشود. نام مبارک امام چهارم "علی" است و مشهورترین القاب آن حضرت "زین العابدین و سجّاد "است و مشهورترین کنیه ایشان "ابامحمد و ابوالحسن" است. در ادامه گوشه هایی از حج گزاری این امام بزرگوار تقدیم می شود:


 


مناجات عاشقانه در کعبه 


ابو حمزه ثمالى از یاران خاص امام سجاد علیه السلام از قول پدرش نقل مى کند که او مى گفت : شبى از شبها در کعبه امام زین العابدین را دیدم که مشغول نماز بود. به دقت مى نگریستم . نور مهتاب بر آسمان کعبه گسترده شده و از نورانیت صورت نیکوى آن امام بهره مى گرفت . مدت زیادى آن حضرت ایستاده و مشغول راز و نیاز بود. ناگاه دقت کردم که تا کلمات او را بشنوم . شنیدم که با سوز و گدازى بى مانند عرضه مى داشت : آقاى من ، آیا مرا عذاب خواهى کرد در حالى که محبت تو در قلب من است . مولاى من اگر چنین کنى ، بایستى مرا در کنار افرادى قرار دهى که دشمن تو بودند.


 


دعا در کنار حجرالاسود 


از جمله دعاهایى که از آن حضرت وارد شده ، دعایى بود که در کنار حجرالاسود مى خواند. او به خداوند عرض مى کرد: خداوندا، مرا در قیامت به رحمت خودت ، اهل بهشت قرار ده و از آتش خود دورم کن و مرا از بیمارى و مریضى عافیت عنایت نموده و به من وسعت روزى عنایت نما و از شر فاسقان جن و انس محافظتم کن .


امام سجاد علیه السلام در پاسخ به یکی از اصحابشان فرمودند: صدها هزار انسان هستند که به قصد حج بیت الله آمده و در بارگاه الهى ضجه و ناله مى کنند. بدان که ضجه زننده فراوان و حاجى حقیقى به غایت اندک و کم است


 


حال آن حضرت هنگام تلبیه 


ابن عینیه نقل مى کند: على بن الحسین علیه السلام براى حج احرام بسته و هنگامى که آماده تلبیه و لبیک گفتن مى‌شد، رنگ از رخسار مبارکش پرید! پرسیدند که این چه حالتى است که به شما عارض مى شود؟ فرمود: مى ترسم که وقتى گفتم لبیک خداوند بگوید: لا لبیک .


 


تعداد حاجیان واقعى 


شخصى به نام زهرى از اصحاب امام سجاد مى گوید: سالى در معیت امام زین العابدین ، در مراسم حج بودم . آن سال تعداد زیادى از مردم در موسم حج شرکت جسته و از این بابت و به جهت زیادى جمعیت در تعجب بودم . ناگاه امام زین العابدین از من پرسید: فکر مى کنى امسال چه تعداد حاجى در مراسم و اعمال حج شرکت کرده باشند؟


عرض کردم : صدها هزار انسان هستند که به قصد حج بیت الله آمده و در بارگاه الهى ضجه و ناله مى کنند.


حضرت فرمود: اى زهرى ، بدان که ضجه زننده فراوان و حاجى حقیقى به غایت اندک و کم است .


 


حج بالاتر است یا جهاد؟ 


روزى در مسیر حج ، شخصى به نام عباد بصرى ، امام سجاد را ملاقات کرده و به حالت پرسش و یا اعتراض خطاب به آن حضرت عرض کرد: چرا جهاد در راه خدا را به جهت سختى و شدائد آن ترک کرده و مداومت بر (واجبات دیگر از جمله ) حج دارید؟! و سپس ادامه داد: خداوند در قرآن مى فرماید: همانا خداوند از مؤمنین جان و اموالشان را در مقابل بهشت خریدارى مى کند. این مؤمنین در راه خداوند جنگ نموده ، مى کشند و کشته مى شوند تا آنجا که مى فرماید و بشارت بده به اهل ایمان .


امام جواب بسیار نیکویى به عباد بصرى داده و فرمود: اگر چنین مؤمنینى در اختیار داشتم قطعا جهاد در راه خدا را بر حج ترجیح مى دادم .


 


منبع:


حج البیت در مکتب اهل بیت علیهم السلام؛ بهاءالدین قهرمانى نژاد شائق


 




نظرات کاربران