نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر

نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر

در منابع روایی شیعه، زیارت معصومین: تجدید عهد با امام و اعلان وفاداری بر عهدی که با او بسته‌اند، شمرده شده است؛ یعنی بعد سیاسی و نقشی که زیارت در تربیت سیاسی زائر و آماده‌سازی برای حضور در عرصه‌های سیاسی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مقاله پژوهشی «نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر» به همت حجت الاسلام داود حسینی عضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت در ششمین شماره دو فصلنامه  پژوهشنامه حج و زیارت منتشر شد. 


در این مقاله می خوانیم: زیارت به معنای قصد کردن کسی و چیزی است و از آغاز اسلام مورد استقبال مسلمانان بوده است. در معارف اسلام برای زیارت پیامبر اکرم، ائمه معصومین و امامزادگان فضائل فروانی بیان شده است. از این‌رو عالمان و پژوهشگران این عبادت الهی را از ابعاد مختلف مطالعه کرده‌اند.


در بخشی از این مقاله آمده است: یکی از ابعاد مهم زیارت، بعد تربیتی و انسان‌سازی فردی و اجتماعی آن است. در منابع روایی شیعه، زیارت معصومین، تجدید عهد با امام و اعلان وفاداری بر عهدی که با او بسته‌اند، شمرده شده است؛ یعنی بعد سیاسی و نقشی که زیارت در تربیت سیاسی زائر و آماده‌سازی برای حضور در عرصه‌های سیاسی دارد.


این مقاله با روش کتابخانه‌ای، به بررسی نقش تربیتی زیارت معصومین در زائر می‌پردازد و با تحلیل داده‌های قرآنی و روایی، گویای این دیدگاه است که زیارت معصومین، می‌تواند در تربیت سیاسی زائر، یعنی آشنایی او با اهداف سیاسی مزور (مانند امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم و ستم طاغوت‌ها، شناخت دوستان و دشمنان او و رسیدن به شعور و شور سیاسی) مؤثر باشد. 


 


برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران