اسلام، دین اخلاق مدار

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گردهمایی روحانیون و مداحان بعثه درکربلا گفت: اسلام، دین اخلاق مدار است و خداوند نیز یکی از بزرگترین امتیازات پیامبر عظیم الشان اسلام را اخلاق مداری حضرت بیان فرموده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گردهمایی روحانیون و مداحان بعثه در کربلا با اشاره به اینکه در روایات بهترین خوبی ها « حسن خلق » عنوان شده است، گفت: دین اسلام، دین اخلاق مدار است و خداوند نیز یکی از بزرگترین امتیازات پیامبر عظیم الشان اسلام را با تعبیر«انک لعلی خلق عظیم» اخلاق مداری حضرت بیان فرموده است .
وی انحطاط اخلاقی و لجام گسیختگی بی حد و حصر بی اخلاقی در جوامع غربی را یادآور شد و افزود: امروزه جهان بشریت بیش از پیش به اخلاق و پایبندی به آن محتاج است و باید با بیان آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص)، اخلاق مداری را در جوامع انسانی گسترش داد.
حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در ادامه سخنان خود به حدیثی از امیر مومنان(ع) در باره شرط اجابت دعا اشاره کرد و گفت: دعا کردن به صرف ادای لفظ و خطورات ذهنی کافی نیست بلکه باید ظرفیت آن نیز در انسان ایجاد شود.



مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به زبان قال و حال و استعداد گفت: امیر المومنین علی(ع) در جواب نوف بکالی که از امام (ع) تقاضای موعظه کرد؛ فرمود: نیکی کن تا به تو نیکی شود و رحم کن تا به تو رحم شود» و این خود بیانگر آن است که اگر انسان بخواهد مورد رحم و لطف خدای متعال قرار بگیرد باید این صفات را در خودش متجلی کند و خودش در حد توان مهربان و رحیم باشد، در غیر این صورت وقتی از خدا طلب رحمت می کند اگرظرفیت او ضد رحمت باشد سازگار نخواهد بود و موفق به جلب رضایت و رحمت خدا نخواهد بود.
وی افزود: غیبت یکی از گناهان بزرگ محسوب می شود؛ چراکه تنقیص دیگران موجب می شود غیبت کننده مدیون آن فرد، غیبت شونده بگردددر این صورت تا زمانی که از صاحب حق رضایت گرفته نشود، گناه غیبت کننده بخشیده نمی شود ضمن اینکه غیبت کردن مانع استجابت دعا است.
حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در پایان از روحانیون خواست در همراهی با زائرین اهتمام بیشتری داشته باشند و با جدی گرفتن آموزش آنها همانگونه که در طول تاریخ، روحانیت با مردم و از مردم و دربین مردم بوده است؛ این سیره حسنه را ادامه داده و مانند همیشه خود را مورد اعتماد مردم سازند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران