«فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد

«فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» بررسی شد

در مقاله فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری که در فصلنامه میقات حج منتشر شده، آمده است: حج، از جهات مختلف در سرنوشت مسلمانان تأثیر‌گذار است و زمینه فرصت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی و حتی اقتصادی را برای جهان اسلام فراهم می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مقاله «فرصت‌آفرینی حج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری» به همت حجت الاسلام داود حسینی مدیر گروه اخلاق پژوهشکده حج و زیارت در یکصدو ششمین شماره فصلنامه میقات حج منتشر شد. 


 


در این مقاله می خوانیم: حج در فرهنگ اسلامی، صحنه آموزش و فراگیری آموزه‌ها و معارف ناب مکتب نبوی و علوی است و غیر از مناسک و اعمال ظاهری معروف و معین، یک سلسله درس‌ها و آموزه‌های دیگری دارد که تنها با انجام دادن مناسک نمی‌توان به آنها رسید. بلکه باید با تفکر و تأمل در راز و رمزهای این مناسک به آنها دست یافت؛ درس‌هایی که مناسک حج، صورت‌هایی از آن سیرت‌هاست.


حج، زمینه فرصت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی و حتی اقتصادی را برای جهان اسلام فراهم می‌سازد؛ اجتماعی ایجاد می‌کند که ملل مختلف غیر مرتبط با یکدیگر را که نه یک نژاد دارند و نه یک زبان و نه یک حکومت و نه یک ملیت، در یک سرزمین جمع می‌کند؛ اجتماعی که از نظر کمّی و کیفی یقیناً بی‌نظیر است؛ زیرا انسان‌هایی از سراسر جهان با انگیزه‌های الهی و بدون احساس فشار بیرونی، از مال، فرزند و اشتغالات اجتماعی صرف نظر می‌کنند تا خود را به این مرکز توحید برسانند و از فضای معنوی سرزمین وحی و موقعیت زمانی حج بهره‌برداری کنند.


یکی از ابعاد مهم و اساسی حج، بُعد عرفانی و اخلاقی آن است. به فرموده مقام معظم رهبری : «از اینکه خداوند در طول عمر انسان فقط یک‌بار این عمل را بر بندگان خود واجب کرده است، معلوم می‌شود انسان بیش از یک‌بار به این سفر و انجام دادن مناسک آن نیاز ندارد و اگر با دقت و تأمل انجام دهد، همین یک‌بار او را به سر منزل مقصود می‌رساند/


در بخشی دیگر آمده است: شرط اساسی ایجاد یک تحول عظیم که تا پایان عمر توشة زائر باشد، آشنایی با اسرار و راز و رمزهای حج است؛ همان‌طور که گفته شده، امام سجاد، علی بن حسین به شبلی فرمودند: «در ورای هر یک از اعمال و مناسک، به دنبال حقایق آن باش و آنها را جست‌وجو کن؛ در غیر این صورت نه احرام بسته‌ای و نه لبیک گفته‌ای و نه به طواف رفته‌ای.» 


با وجود نقش سازنده‌ای که حج در ابعاد مختلف زندگی مسلمانان، به ویژه اخلاق فردی و اجتماعی، مواسات، آشنایی با دردها و مشکلات مسلمانان می‌‌تواند داشته باشد، قرن‌ها این فریضه به یک عمل فردی کم تأثیر و حتی بی‌تأثیر در سرنوشت فردی و اجتماعی مسلمانان تبدیل شد.


 


در پایان این مقاله آمده است: از سخنان و پیام‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب روشن می‌شود که حج، نعمت و فرصتی بی بدیل و ویژه برای مسلمانان است که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای خداوند برای آنان فراهم کرده است و بنا بر روایات معصومین: باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد وگرنه فرصت‌ها از دست می‌روند و نتیجه آن افسوس و ندامت است.


یکی از فرصت‌هایی که حج برای مسلمانان فراهم می‌سازد، ایجاد زمینه فعالیت‌های سیاسی است. این فریضه به حج‌گزاران ایرانی فرصت می‌دهد که انقلاب اسلامی را معرفی کنند و به سایر مسلمانان فرصت می‌دهد که بدون واسطه بوق‌های تبلیغاتی استکباری سخن انقلاب اسلامی را که همان سخن اسلام است بشنوند، با مشکلات مسلمانان آشنا شوند و برای رفع مشکلات جهان اسلام چاره‌اندیشی کنند؛ دست‌های دشمنان مستکبر را  در عقب نگهداشتن مسلمانان، به یکدیگر بشناسانند و از آنان اعلان برائت کنند.


یکی دیگر از فرصت‌های بی‌مانندی که حج برای حج‌گزاران فراهم می‌کند، ایجاد فرصتی برای پرداختن به خود و تهذیب نفس است. راز و رمزهای حج زمینه‌ساز خودشناسی و غفلت‌زدایی را فراهم می‌سازد و فضای معنوی مکه و مدینه و مشاهد مشرفه سرزمین وحی، انس با قرآن و ادعیه را آسان می‌کند و موجب می‌شود زائر با شیطان درون به جهاد اکبر بپردازد.


 


برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران