اصحاب امام حسین (ع) با یقین به رستگاری رسیدند

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا گفت: اصحاب امام حسین (ع) به خاطر داشتن باور و یقین استوار به رستگاری رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی اخویان خطیب بعثه مقام معظم رهبری در مراسم صبحگاهی حرم مطهر امام حسین (ع)  اظهار داشت: اصحاب سیداشهداء به خاطر داشتن باور و یقین استوار به رستگاری رسیدند.


وی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) خصوصیات همنشین خوب را چنین بیان کرد: با کسی مصاحبت کنید که شما را از پنج ورطه به پنج مرحله ببرد: از شک به یقین، از کبر و غرور به تواضع، از عداوت و دشمنی به محبت، از ریا به اخلاص و از دنیا دوستی به زهد و پرهیزکاری از دنیا.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: شک باعث می شود که انسان به خاطر نرسیدن به یقین در مراحل سخت و حساس تصمیم‌گیری، حیران و سرگردان شود و نتواند راه صحیح را انتخاب کند.


حجت الاسلام والمسلمین اخویان گفت: اصحاب امام حسین با وجود توصیه امام (ع) در شب عاشورا که در دل تاریکی فرمود: «اگر کسی دلش می خواهد قبل از شروع جنگ صحنه را رها کرده و به زندگی خود در دنیای فانی ادامه دهد» به خاطر یقینی که داشتند راه صحیح را، محکم و استوار انتخاب کردند و هیچ شک و دودلی به دل خود راه ندادند و در نتیجه رستگار شدند و این نتیجه همنشینی با اباعبدالله الحسین است که اصحاب ایشان را به آرامش و یقین رسانده بود.


وی با اشاره به آثار یقین، اولین نشانه یقین را، راه ندادن ترس به دل از دیگران و توجه داشتن و هراس از خداوند دانست و افزود: قلب انسان طوری است که مامن یکی از حالات حب یا بغض می‌تواند باشد و به این خاطر است که در زیارت نامه ها خطاب به اهل بیت می خوانیم: من نسبت به شما حب دارم و در مقابل از دشمنان شما هم بیزار هستم و نسبت به آنها بغض دارم؛ چراکه نمی شود که دوستدار اهل بیت دوستدار دشمنان خدا و اهل بیت پیامبر (ص) باشند و بایسته است که این حب و بغض در رفتار و کردار محبین اهل بیت نیز مشهود باشد.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری سومین نشانه ی یقین را پایداری در بندگی خدای متعال در ظاهر و باطن عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: بنده واقعی کسی است که در فراخ نعمتی و تنگدستی پایبند بندگی است و از خداوند راضی است و نکوهش و ستایش در چشم او فرقی نمی کند و این به خاطر این است که برای خودش تشخص و امتیازی بالاتر از دیگران قائل نیست.
حجت الاسلام و المسلمین اخویان در ادامه دومین اثر یقین  را استقامت بر اوامر الهی دانست و افزود: کسی که اهل یقین است به اوامر الهی پایبند است و در راه سختی های اوامر و نواهی الهی استقامت دارد و هیچ سستی به خود راه نمی‌دهد و چشم ، گوش و همه سکنات و جوارح او در راستای اطاعت از دستورات خداست.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری سومین نشانه ی یقین را پایداری در بندگی خدای متعال در ظاهر و باطن عنوان کرد و گفت: بنده واقعی کسی است که در فراخ نعمتی و تنگدستی پایبند بندگی است و از خداوند راضی است و نکوهش و ستایش در چشم او فرقی نمی کند و این به خاطر این است که برای خودش تشخص و امتیازی بالاتر از دیگران قائل نیست.


وی ادامه داد: کسی که یقین او ضعیف و سست است متوسل به وسایل مادی می شود و با این کار به نفس خود آسودگی و آرامش می‌دهد و در امور دنیایی از عادت و گفتار مردم پیروی می کند بدون اینکه به دنبال حقیقت باشد.


 


 


| شناسه مطلب: 93067




امام حسین خطیب بعثه



نظرات کاربران