امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است

امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است

شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است؛ امام باقر(ع) فرمودند: این شب پس از شب قدر برترین شب‌هاست. در این شب خداوند فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد، پس در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن بکوشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، شب پانزدهم شعبان از شب‌های با فضیلت سال است و پس از شب قدر، افضل لیالی است و خداوند سبحان این شب را به بندگانش ارزانی داشت، تا روح و روان خویش را پالایش و گذشته ناپسند خویش را جبران و اصلاح کنند.

امام جعفرصادق (ع) فرمود: از پدرم امام محمدباقر (ع) درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد و آن حضرت در پاسخ فرمود: این شب، پس از شب قدر، افضل شب‌ها است. در این شب، خداوند سبحان فضل خویش را بر بندگانش عطا می‌کند و به کَرَم خویش، آنان را می‌آمرزد. پس تلاش و کوشش کنید در این شب برای تقرب به خدا، زیرا خداوند سبحان بر خودش لازم دانسته است که هر کسی از وی حاجتی خواهد، وی را رد نکند و حاجتش را اجابت نماید، مگر آن که معصیتی را از وی بخواهد.

شب نیمه شعبان، شبی است که خداوند متعال آن را در ازای شب قدر که برای پیامبر (ص) قرار داده بود، برای ما اهل بیت (ع) قرار داده است.

پس تلاش کنید در نیایش و ستایش پروردگار متعال، زیرا هر کسی در این شب، صد بار تسبیح [سبحان الله]، صد بار حمد [الحمدالله]، صد بار تکبیر [الله اکبر] و صد بار تهلیل [لا اله الا الله] خواند، خداوند سبحان تمام گناهان گذشته اش را می‌آمرزد و حاجت‌های دنیا و آخرتش را برآورده می‌کند.

چه حوائجی که از خدا بخواهد و چه حاجت هایی که از خدا نخواهد ولی به آن‌ها نیاز داشته باشد، خداوند سبحان تفضّلاً تمامی حاجت هایش را برآورده می‌کند. به هر روی، این شب عزیز و شریف، شب مغتنمی برای بندگان و صالحان است و از آن می‌توانند بهره‌های وافر یابند.

در این جا به برخی از اعمال عبادی این شب بزرگ اشاره می‌کنیم:

۱- غسل. غسل شب نیمه شعبان، موجب تخفیف گناهان می‌شود.

۲- احیای شب. زنده نگه داشتن شب نیمه شعبان و بیدار ماندن در آن و پرداختن به نماز، دعا و استغفار، چنان که امام زین العابدین (ع) انجام می‌دادند.

۳- زیارت امام حسین (ع). زیارت امام حسین (ع) افضل اعمال شب نیمه شعبان و موجب آمرزش گناهان است.

۴- بیتوته در کربلا. اگر ممکن باشد، انسان در این شب، در کربلا حضور یابد و در کنار مرقد مطهر امام حسین (ع) بیتوته کند و هزار بار سوره توحید، هزار بار استغفار، هزار بار «الحمدلله» بگوید. پس از آن چهار رکعت نماز کند و در هر رکعتی هزار بار آیه الکرسی را قرائت کند.

۵- خواندن دعا. دعاهای زیادی برای این شب وارد شده از جمله دعای: اللّهُمَّ بِحَقّ لَیْلَتِنا هذه و مولودها و …

۶- خواندن دعای کمیل.

۷- نماز جعفر طیار.

۸- تسبیح و تحمید الهی و تکبیر و تهلیل.

۹- خواندن نماز. برای این شب، نمازهای گوناگونی ذکر گردیده است.

۱۰- روزه گرفتن در روز نیمه شعبان.

برای اطلاع بیشتر به کتاب های: الاقبال بالاعمال الحسنه (سید بن طاووس)، ج۳، ص ۳۱۲؛ وقایع الایام (شیخ عباس قمی)، ص ۳۴۳؛ مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی)، اعمال شب نیمه شعبان؛ ترجمه المراقبات (میرزا جواد ملکی تبریزی)، ص ۱۷۲؛ المزار (شیخ مفید)، ص ۴۲؛ الأمالی (شیخ طوسی)، ص ۲۹۷؛ المزار (محمد بن مشهدی)، ص ۳۴۷ و ص ۴۰۳؛ بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج ۱۱، ص ۳۲ و ج ۸۸، ص ۱۲۳ و ج ۴۹، ص ۸۵ و ص ۹۰ مراجعه کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران