کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست کار بد و نیک چو کوه و صداست

کار بد و نیک چو کوه و صداست

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا گفت: همه اعمال و کردار ما دو بعد ملکی و ملکوتی دارد که در هر دو بعد اثرات وضعی اعمال به خود فرد باز می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین حائری‌زاده خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در جمع زائران ایرانی با اشاره به دعای «اللهم ارزقنا توفیق طاعه و بعد المعصیه...»گفت: با قرائت این دعای شریف مشخص می‌شود که روزی انسان دو نوع است که یکی رزق مادی و روزی ظاهری است و دیگری رزق معنوی که مهم تر از رزق مادی است و از جمله آنها می‌توان به عقل کامل،ادب و اخلاق نیکو، عمل خیر، زیارت و خواندن قرآن اشاره کرد.


وی با اشاره به اینکه هر عمل، عکس العمل متناسب با خود را دارد گفت: اطاعت و بندگی خدا چون کار مثبت و نیک است اثرات مثبتی به دنبال دارد و گناه و معصیت چون عمل بد و منفی است، اثرات آن نیز منفی است.


وی افزود: هر عملی که انجام می‌دهیم دو بعد ملکی و ملکوتی دارد که در هر دو بعد اثرات وضعی اعمال به خود فرد باز می گردد.


حجت الاسلام و المسلمین حائری زاده اولین اثر وضعی عمل را اثر دنیوی و جزا و پاداش در این دنیا خواند و گفت: همچنان که در کوه، صدا به کوه برخورد می‌کند و به فرد باز می‌گردد؛ عکس العمل اعمال در همین دنیا، دیر یا زود به خود فرد باز می گردد و بر اساس آیه 7 سوره اسراء، اگر کسی نیکی کند به خودش نیکی می کند و اگر بدی کند پس به خودش بدی می کند چراکه اثرات همه اعمال به خود فرد باز می‌گردد.


وی اثر دیگر عمل را تجسم اعمال در روز قیامت عنوان کرد و افزود: تمام اعمال ما دارای بقا هستند و در آن روز، افراد به صورت های مختلف و متناسب با وجه باطنی اعمال دنیوی خودشان محشور و همه انسانها با اعمالشان جمع می شوند و کلیّه اعمال خیر و شر دارای صورت و شکل ظاهر می شوند.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه معصیت خدا باعث نزول بلا می شود گفت: وقتی که ربا در جامعه زیاد شود؛ مردم به همدیگر دروغ بگویند، بلا نازل می شود و به خاطر اینکه در چنین جامعه‌ای به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر گناه زیاد می شود بلای نازله هم گیر و همه شمول می شود.


وی گفت: تمام اتفاقاتی که در عالم می افتد کاملاً حساب شده و تحت امر باری تعالی است و حتی یک برگ از درخت نمی افتد مگر به اذن پروردگار و اتفاقات ریز و درشت عالم تحت امر پروردگار است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران