حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است

حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز بوده و در حقیقت زندگی مومنانه و دوستانه محسوب می‌شود و این الگو به خوبی در حج قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی حج، با اشاره به آثار و نتایج درخشان حج اظهار کرد: نخستین مسئله‌ای که در حج روی می‌دهد ایجاد تحول فرهنگی است یعنی حج می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و فرهنگ جدیدی ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: حج متناسب با شایستگی‌ها و امور بایسته زندگی یک انسان مومن ظرفیت عظیمی دارد تا بتواند ایجاد تغییر و دگرگونی کند، یعنی جامعه و فرد را از رکود، خمودگی، سستی و عادی بودن درمی‌آورد.

عضو سابق کمیته اسرار و معارف حج با بیان اینکه حج سرمنشاء تحولات مهم فرهنگی است گفت: ساختن فرهنگ شخص با کمک حج بیشتر و بهتر امکان‌پذیر است و مسیری را در برابر ما می‌گشاید و در مسیر تحول فرهنگی برای ما مسیر را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان به کمک حج سعی می‌کند که فضای جامعه را نورانی کند و فرهنگی که از دل و جان حج تراوش می‌شود، فاخر، برجسته و وارسته است.

کارگر عنوان داشت: حج منشأ وارستگی جامعه است و کسی که بتواند از این ظرفیت استفاده کند بهره‌های فراوانی خواهد برد.

وی یادآور شد: حج از نظر سیاسی بعد بالاتری دارد و از نظر سیاسی نه تنها می‌تواند سبب انسجام، همدلی و وحدت بین مومنان شود بلکه می‌تواند طائفه‌های مختلف اسلامی را در کنار یکدیگر قرار دهد.

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تصریح کرد: حج الگوی مطلوب اسلامی برای زندگی مسالمت‌آمیز بوده و زندگی مومنانه و دوستانه محسوب می‌شود و این الگو به خوبی در حج قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: وحدت و همدلی موجود در حج صف و جبهه مومنان را در برابر جبهه مفسدان قرار می‌دهد و آن شامل شرک‌زدایی، فسادزدایی و کفرزدایی از جامعه است.

کارگر با بیان اینکه برائت از کفر، شیاطین و استکبار مهم‌ترین شعار حج است گفت: کسی ‌که بتواند ظرفیت حج را به خوبی درک کند و در جامعه خودش به کار ببرد، به خوبی خواهد توانست از منظر سیاسی به جامعه و فرد نگاه کند.

وی عنوان داشت: حج جامعه را به سمت زدودن از نمادها و علایم شرک، کفر، فساد و استکبار می‌کشاند، بنابراین گستره نفود حج از این منظر فوق‌العاده زیاد است.

نویسنده کتاب حج عارفان یادآور شد: حج به ما نشان می‌دهد که در جامعه جهانی چگونه با کفر، شرک و استکبار مبارزه کرده و برائت خود را نسبت به آنها ابراز کنیم.

وی با بیان اینکه حج در زمینه‌های فردی و زمانی دارای اثرگذاری خاص خودش است گفت: حج دانشگاه انسان‌سازی و اقیانوس پاکی فرد است و دروازه رحمت، مغفرت الهی و دگرگونی فردی و اجتماعی محسوب می‌شود.

کارگر خاطرنشان کرد: زمانی که حج در فضاهای معنوی، عاطفی و احساسی قرار می‌گیرد، دگرگونی‌های فراوانی در آن هنگام انجام می‌دهد.

وی عنوان داشت: باید تلاش کنیم تا روح حج را در زندگی خود کاربردی کنیم و زمانی که لباس احرام می‌پوشیم تعلقات دنیوی را از خود دور کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: با تشرف به حج سعی می‌کنیم از خودنمایی، تظاهر و خودپرستی دوری نماییم، بنابراین، این موارد درس، الگو و پیام است.

وی عنوان داشت: نباید صرفا به چند روز ایام حج بسنده کنیم و باید در نظر داشت که مشکل از ماست که نمی‌توانیم به درستی بهره‌برداری کنیم و بدون تردید نگاه و بینش ما نسبت به حج ناقص است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران