احکام احکام احکام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احکام احکام احکام احکام احکام

احکام "تمتع و عمره" از نگاه رهبر معظم انقلاب

معیار در محاسبه‌ی ماه قمری برای کسی که می‌تواند در آن ماه بدون احرام وارد مکه شود، واقع شدن اعمال عمره در آن ماه است.

با توجه به ثبت نام های حج تمتع، بخش دیگری از پرسش و پاسخ های حج در پایگاه اطلاع رسانی حج تقدیم می شود. در روزهای آینده نیز سایر پرسش ها و پاسخ های فقهی حج مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید ارائه خواهد شد.


 


**اگر مکلفی در آخرین روز یکی از ماه‌های قمری جهت ورود به مکه‌ی مکرمه مُحرم شود ولی بقیه اعمال عمره مفرده را در شب و یا روز اول یا سایر ایام ماه قمری جدید انجام دهد، آیا این عمره به حساب ماه قمری قبل محاسبه می‌شود یا ماه قمری جدید؟ و اگر تا پایان ماه قمری جدید از مکه‌ی مکرمه خارج و مجدداً وارد مکه‌ی مکرمه گردید، آیا می‌تواند بدون احرام مجدد وارد شود یا خیر؟ و آیا فرقی است بین اینکه ماه اول و یا ماه جدید رجب باشد یا سایر ماه‌های قمری؟

معیار در محاسبه‌ی ماه قمری برای کسی که می‌تواند در آن ماه بدون احرام وارد مکه شود، واقع شدن اعمال عمره در آن ماه است. پس اگر در روز آخر ماه مُحرم شود و طواف و بقیه اعمال عمره را در ماه بعد به‌جا آورد عمره به حساب ماه جدید گذاشته می‌شود و در طول آن ماه اگر از مکه خارج شد، جایز است بدون احرام وارد مکه‌ی مکرمه شود. مگر در خصوص ماه رجب که ظاهر روایات این است که اگر کسی در روز آخر رجب مُحرم شود عمره‌ی او عمره‌ی رجبیه محسوب می‌گردد. پس احتیاط واجب آن است که اگر این شخص در طول ماه شعبان از مکه خارج شد، برای دخول به مکه احرام ببندد و رعایت این احتیاط در ماه‌های دیگر هم خوب است.

**اگر شخصی در یکی از ماه‌های حج مثل شوال، عمره‌ی تمتع خود را انجام دهد و سپس در ماه بعد از مکه خارج شود، لازم است عمره‌ی تمتع خود را مجدداً به‌جا آورد، حال مسائل زیر مورد سوال است:

۱. در صورت انجام عمره تمتع جدید، آیا عمره سابق تبدیل به مفرده گردیده و برای تکمیل آن نیاز به انجام طواف نساء می‌باشد؟

انقلاب عمره‌ی سابق به مفرده ثابت نیست و بنابراین وجوب طواف نساء وجهی ندارد ولکن احتیاط به اتیان آن ترک نشود.

۲. اگر مجدداً عمره تمتع را به‌جا نیاورد آیا عمره‌ی تمتع قبل باطل شده و نمی‌تواند حج تمتع به‌جا آورد؟

عمره‌ی قبلی متعه‌ی لازم در حج تمتع محسوب نمی‌شود پس حج تمتع صحیح نیست.

۳. آیا میقات احرام عمره‌ی تمتع جدید نیز یکی از مواقیت خمسه می‌باشد و یا می‌توان از ادنی الحِلّ محرم شد؟

علی‌الظاهر باید از یکی از مواقیت پنج‌گانه مُحرم ‌شود.

**شخصی در ماه شوال یا ذی‌القعده عمره تمتع به‌جا می‌آورد، و به مدینه برگشته و در ماه جدید مجدداً به مکه می‌رود. وظیفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چیست، عمره مفرده یا تمتع مجدد یا عمره‌ای که بر ذمه دارد؟

در فرض سوال باید از میقات به عمره تمتع محرم شود، و عمره تمتع حج وی همین عمره اخیره است.

**شخصی بیش از یک ماه در مکه بوده و همین مدت از عمره قبلی او گذشته، برای کاری به جده می‌رود و در برگشت، بدون احرام وارد مکه شده است، وظیفه‌اش چیست؟

فعلاً وظیفه خاصی ندارد ولی اگر از روی عمد بدون احرام وارد مکه شده، عمل حرام انجام داده و باید توبه کند.

**شخصی حج‌اش باطل شده و سال بعد به مکه مکرمه آمده تا قضای حج را به‌جا آورد. آیا با اینکه حج بر گردنش می‌باشد، می‌تواند عمره مفرده انجام دهد؟

اشکالی ندارد.

**زن حائضی که می‌داند ایام عادتش اجازه انجام اعمال عمره مفرده را نمی‌دهد و همراهانش منتظر او نمی‌مانند تا اعمال را انجام دهد و می‌داند برای طواف و نماز آن مجبور می‌شود نائب بگیرد و فقط می‌تواند سعی و تقصیر را خودش انجام دهد، آیا می‌تواند احرام عمره مفرده ببندد؟

مانعی ندارد احرام ببندد و در فرض مذکور برای طواف و نماز آن نائب بگیرد.

**اگر زن در میقات حائض باشد و یقین داشته باشد که نمی‌تواند عمره تمتع را در وقت خود انجام دهد، به چه نیتی مُحرم شود؟

می‌تواند به نیت حج افراد محرم شود و نیز می‌تواند به قصد ما فی‌الذّمه داخل احرام شود ولی در صورت اول اگر زودتر از موعد مقرر پاک شود، لازم است برای عمره‌ تمتع بار دیگر مُحرم شود و اما در صورت دوم اگر پیش از موعد پاک نشد، احرام او برای حج خواهد بود و اگر پیش از موعد پاک شد با همان احرام می‌تواند عمره تمتع به‌جا آورد.

**کسی که حج اِفراد واجب یا مستحب به‌جا می‌آورد و پیش از آن بارها عمره به‌جا آورده است، آیا واجب است برای این حج اِفراد، عمره‌ دیگری به‌جا آورد؟

به‌جا آوردن عمره بر او واجب نیست، مگر در مواردی که حج او از تمتع به اِفراد تبدیل شده باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران