نوافل انسان را به مقام محمود می رساند

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی گفت: اعمال مستحبی و نوافل انسان را به مقام محمود می رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گردهمایی روحانیون و مداحان در کربلا با تأکید بر لزوم به روز بودن و ایجاد خلاقیت در عرصه فرهنگ معنوی در سفرهای زیارتی گفت: اعمال مستحبی و نوافل، انسان را قرب به حق می بخشد و روایت قرب نوافل که ازطریق شیعه و اهل سنت نقل شده است بیانگر اهمیت انجام مستحبات و نوافل است.
وی با اشاره به آیه ۷۹ سوره مبارکه اسراء در مورد تهجد و شب زنده داری در بخشی از شب خاطرنشان ساخت: نافله شب بر پیامبر واجب بوده است و اگر کسی بخواهد به مقام «محمود» نائل شود باید به نوافل اهمیت دهد و شایسته است روحانیون کاروان‌ها نیز زائرین را به این امر مستحب موکد ترغیب کنند تا آن را به عنوان ارمغانی از این سفر با خود به همراه ببرند.
مسئول دفتر بعثه رهبری در عراق مقام محمود را دارای مراتب دانست و اظهار کرد: مقام محمود به طور کلی و مطلق مخصوص پیامبر اکرم (ص) است که حق شفاعت مطلق دارد ولی حق شفاعت برای اولیاء ، علما، شهدا و زائرین امام حسین (ع) در مراتب پایین تر از پیامبر و ائمه معصومین در روایات وارد شده است.
وی گفت: همانگونه که خداوند هم حامد و هم محمود است؛ انسان‌ها خود هم می‌توانند محبوب خدا گردند.
حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی با اشاره به فواید و آثار نماز نافله شب گفت: برکات و آثار نماز شب که یازده رکعت و بهترین زمان آن قبل از اذان صبح است علاوه بر اجر اخروی ؛ آثار و برکات دنیوی هم دارد .
وی با اشاره به احکام نوافل اظهار داشت: بیش از چهارده حکم اختصاصی برای نوافل در کتب فقهی مانند کتاب عروه الوثقی بیان شده است که این احکام درباره نمازهای واجب وجود ندارد و با هم فرق می کنند مانند اینکه نماز نافله در حال راه رفتن و قطع آن در حال اختیار جایر است و بیشتر از یک سوره یا کمتر در هررکعت خواندن و نیز بی اعتباری شک در رکعات آن از جمله آن احکام است.
نماینده بعثه رهبری در عراق با تاکید بر اینکه باید در انجام مستحبات و نوافل ظرفیت زائرین را لحاظ نمود، گفت: مستحبات باید به اندازه باشد که شیرینی و حلاوت آن ر ا زائرین احساس نمایند و از انجام آن کسل نشوند و ملال و زدگی خاطر در آنها پیدا نشود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران