پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است پرهیز از جدال عامل آبرومندی است

پرهیز از جدال عامل آبرومندی است

خطیب بعثه رهبری در کربلا با ذکر عوامل آبرومندی گفت: هر کس با معرفت و شناخت وارد خیمه امام حسین (ع) شود در دنیا و آخرت آبرومند خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حائری زاده خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در جمع زائران ایرانی در سرداب حرم حضرت عباس (ع) با اشاره به فراز «اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین (ع) فی الدنیا والاخره» به ذکر عوامل آبرومندی پرداخت و گفت: هر کس با معرفت و شناخت وارد خیمه امام حسین (ع) می شود در دنیا و آخرت آبرومند خواهد بود.


وی تعدادی از عوامل آبرومندی را برشمرد و پرهیز از بحث و جدال های بیهوده را یکی از عوامل حفظ آبرومندی دانست و خاطر نشان کرد: بحث و جدال بیهوده، کار افراد جاهل و نادان است و افراد عاقل و دانا از چنین رفتاری به دور هستند و با آرامش و پایبندی به ادب با دیگران برخورد می کنند.


وی افزود: قرآن به افراد آبرومند توصیه کرده است که وقتی جاهلی آنها را مورد خطاب قرار می دهد با متانت با آنان صحبت کنند چرا که معمولا افراد جاهل درصدد بیان حق و حقیقت نیستند؛ بلکه می خواهند حرف باطل خویش را بر کرسی حق بنشانند.


خطیب بعثه رهبری در کربلا با اشاره به حدیثی از امیر المومنین علی (ع) افراد جاهل را افرادی فوق العاده احساسی و کم عقل عنوان کرده و گفت: این افراد بدون دلیل عصبانی می شوند، سخن بی فایده زیاد بر زبان می رانند؛ دوست و دشمن را نمی توانند از هم تشخیص بدهند؛ اسرار دیگران را در بین افراد افشا می کنند و به هر کس و ناکسی اعتماد بی مورد دارند.


وی عفت و پاکدامنی را یکی دیگر از عوامل آبرومندی عنوان کرد و افزود: عفت و پاکدامنی به معنی خویشتنداری از آنچه حلال نیست، می باشد و قرآن هم در این مورد فرموده است: مومنین به عنوان آبرومندان عالم، دامن خود را از هر گونه ناپاکی محافظت می کنند مگر بر همسران خویش.


حجت الاسلام حائری زاده با اشاره به آیات قرآن که در آنها مصادیق پاکدامنی و عفت بیان شده است، گفت: الگوهای معرفتی زیادی در قرآن و روایات ما برای مردان و زنان جوامع اسلامی معرفی شده است که به جای الگو برداری از جوامع به بن بست رسیده غربی، این الگوها باید مورد توجه قرار بگیرد تا جوامع انسانی به سوی فلاح و رستگاری رهنمون شود.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران