انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام

انقلاب مردم کوفه، شکستی عبرت آموز در تاریخ اسلام

حجت الاسلام شفیعیان در جمع زائران اباعبدالله در خیمه گاه حسینی گفت: ضعف مردم کوفه در دفاع از انقلاب خود به شهادت امام حسین در غربت و مظلومیت منجر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین جواد شفیعیان راوی بعثه مقام معظم رهبری که در جمع زائران اباعبدالله در خیمه گاه حسینی روایتگری می کرد از زائران خواست به شکرانه حضور در کربلا و خیمه گاه حسینی به اهداف این سفر معنوی و آثار آن توجه ویژه داشته باشند.


راوی بعثه مقام معظم رهبری در ضمن روایت تاریخ نهضت امام حسین (ع) به بیان حوادث مربوط به دوران مرگ معاویه تا ورود امام حسین و یارانش به کربلا و اقامت نه روزه آن ها در این سرزمین پرداخت و اقدامات ابوسفیان، معاویه، یزید و بنی امیه را در راستای از بین بردن اسلام ناب محمدی و جایگزین ساختن سلطنت موروثی توصیف کرد.


وی افزود: یزید در ادامه توطئه های معاویه، با صدور فرمان بیعت امام حسین (ع) با خود و دستور قتل آن حضرت در صورت بیعت نکردن، در عمل، فرآیند از میان برداشتن امام را آغاز کرد.


وی اضافه کرد: امام نیز با امتناع از بیعت با یزید در عمل به دفاع از نقش و جایگاه امامت پرداخت و در راستای روشنگری امت اسلامی و بازگرداندنشان به مسیر اسلام ناب و همچنین در امان ماندن از توطئه قتل یزیدیان، مدینه را به قصد مکه ترک کرد و از آنجا به دعوت کوفیان رهسپار کوفه شد.


حجت الاسلام شفیعیان با تحلیل دعوت کوفیان، این دعوت را اولین درخواست رسمی شیعیان یک جامعه برای حضور امام زمان دانست که به وسیله 150 نامه با 12000 امضا صورت پذیرفت و در مقابل امام با اجابت این خواسته، با فرستادن نائب خود یعنی حضرت مسلم به کوفه در عمل مقدمات حضور خود را فراهم ساخت.


وی افزود: ورود نایب امام به کوفه و بیعت 18000 نفری با وی موجب شکل گیری انقلاب اسلامی کوفه با محوریت نایب امام زمان شد؛ انقلابی که اساسی ترین زمینه ساز ظهور امام بود.


وی وقوع انقلاب اسلامی در کوفه و نامه مسلم به امام را اصلی ترین عامل برای حرکت امام از مکه به سمت کوفه دانست و گفت: فرآیند ظهور امام زمان با حرکت به سوی کوفه آغاز شد اما یزید نسبت به این وقایع بی تفاوت نماند لذا توطئه های ضد انقلابی خود را برای براندازی انقلاب اسلامی کوفه و در نهایت جلوگیری از ظهور امام زمان آغاز نمود.


راوی بعثه مقام معظم رهبری ضعف مردم کوفه در دفاع از انقلاب خود را مهم ترین عامل توقف ظهور امام و در نهایت به شهادت رسیدن در غربت و مظلومیت آن حضرت دانست و اظهار کرد: عبیدالله پس از ساقط ساختن انقلاب با اعزام سپاه حر مانع ظهور امام در کوفه شد و با هدایت اجباری امام و یارانش به دشت کربلا امام را به شهادت رساند.


وی با اشاره به شباهت ها و تفاوت های انقلاب اسلامی معاصر با انقلاب اسلامی کوفه افزود: دفاع جانانه مردم از انقلاب اسلامی در دوران معاصر مهم ترین مقدمه و زمینه ساز ظهور امام زمان بوده و ان شاء الله ظهور را محقق خواهد ساخت.


حجت الاسلام شفیعیان در بخش پایانی روایتگری خود با اشاره به غربت و مظلومیت امام حسین در سال 61 هجری قمری و ورود به دشت کربلا، به چگونگی برپایی خیمه ها و حضور اهل بیت علیهم السلام در کربلا پرداخت و هدف از حضور در خیمه گاه را آموختن ویژگی های یاران امام حسین دانست.


وی افزود: زائر باید ویژگی های یاران امام همچون؛ انس با قرآن و تلاوت آیاتش، علاقه به نماز، دعا و استغفار، بصیرت و غیرت دینی، ولایت مداری و تکلیف محوری، دشمن شناسی و برائت از آن ها، را با خود به یادگار برده و خانه خود را با این ویژگی ها به خیمه یاران امام عصر تبدیل نماید.


جلسه روایتگری خیمه گاه با فریادهای لبیک یا حسین و لبیک یا مهدی به پایان رسید و در پی آن مداح اهل بیت (علیهم السلام) به نوحه خوانی پرداخت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران