در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد
در قم؛

نشست علمی تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات برگزار شد

سومین نشست علمی واحد احیای میراث پژوهشکده حج و زیارت با موضوع «تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات»، در سالن نشست‌های تخصصی پژوهشکده برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، سومین نشست علمی واحد احیای میراث پژوهشکده حج و زیارت با موضوع «تجلی هنر شیعی در کتاب‌آرایی نسخ خطی ادعیه و زیارات»، در سالن نشست‌های تخصصی پژوهشکده برگزار شد.
سخنران این نشست، استاد غلامرضا راهپیما، خوشنویس و پژوهشگر برجسته هنر اسلامی است که آثار علمی ارزنده‌ای را در این زمینه همچون «از الفبا تا هنر» (تهران: کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری فرهنگستان هنر، 1393) و «خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران» (تهران: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1393) پدید آورده است.
استاد راهپیما در آغاز، با تأکید بر نقش و جایگاه تمدنی ایران، هنر کتاب‌آرایی و کتاب‌سازی را از دستاوردهای مردم این سرزمین در سایه تمدن اسلامی به شمار آورد که جلوه‌های بسیار ظریفی همچون کتابت و خوشنویسی، تذهیب، تجلید و قطعه‌سازی را شامل می‌شود و اوج شکوفایی و تعالی این هنر، در کتابت و کتاب‌آرایی و خلق نسخه‌های خطی قرآن کریم ظهور کرده است.
استاد راهپیما در ادامه، با بیان اینکه هنر راهی برای شناخت جهان و درک زیبایی‌های آن است و فرهنگ مکتوب، تاریخ ماندگار یک ملت است، بر لزوم حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی و آثار هنری به شیوه مناسب و حرفه‌ای در مراکز آرشیوی و موزه‌ها تأکید کرد و این مهم را در راستای ارتقای سطح دانش فنی به شمار آورد.
به گفته راهپیما، کاتبان نسخ خطی ادعیه و زیارات و سایر متون دینی و مقدس برای کتابت این متون شرایط متعددی را رعایت می‌کردند و به آن توجه داشتند که از آن جمله، مکان و زمان کتابت، طهارت و پاکی، سرما و گرما، گرسنگی و تشنگی، طوالع سعد و نحس (بروج و ماه‌ها)، ننشستن در گذر باد و ننوشتن در حضور بزرگان هم‌سلک خود بوده است. 
استاد راهپیما همچنین با تأکید بر لزوم آشنایی کاتبان با علوم مختلف (همچون بلاغت، تاریخ، موازین انشاء، امثال و حکم و ...)، به دسته‌بندی کاتبان (شامل کاتب دست، کاتب رسائل، کاتب سرّ، کاتب مشاغل و کاتب دیوانی) پرداخت و ضمن تشریح قواعد کتابت و سطرنویسی، به تبیین ارتباط این قواعد با زیبایی‌شناختی نسخ پرداخت.
این پژوهشگر حوزه خوشنویسی در ادامه ضمن تشریح اجزای مختلف و آرایه‌های تزئینی نسخ خطی متون دینی و مقدس، شامل کتاب‌آرایی، تذهیب، ترصیع، سرلوح، کتیبه، شمسه و سرفصل، به تشریح نقش و اهمیت تذهیب در کتاب‌آرایی این متون و دوره‌های تاریخی تذهیب و آرایه‌های تزئینی و بیان ویژگی‌های هر دوره پرداخت.
استاد راهپیما در پایان سخنرانی خود، با ارائه تصاویر نمونه‌هایی از نسخ خطی قرآن، ادعیه و زیارات در هر یک از دوره‌های تاریخی شاخص تذهیب و کتابت در ایران، به بررسی جایگاه خط و تذهیب و لزوم ارتباط خوشنویس و مذهب و مواردی که باید در تذهیب نسخ خطی به آن توجه کرد، پرداخت و تأکید کرد که خطاطان و خوشنویسان برجسته شیعه همچون میرزا احمد نیریزی، با رعایت این موارد و توجه به تناسبات طلایی، موفق به خلق آثار هنری بسیار شاخص و ارزشمندی در قالب نسخ خطی ادعیه و زیارات شیعی شده‌اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران