نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره

نگارش خاطرات ۱۴ سال اعزام دانشگاهیان به عتبات و عمره

رئیس سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان پس از ۱۴ سال کار دینی با جوانان با تأکید بر اینکه تبلیغ مستقیم دین اشتباه است، گفت: حضور دانشجویان در این سفرهای مذهبی سبب می شد به لحاظ اعتقادی متحول و یا یک درجه بهتر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ۱۴ سال ارتباط تنگاتنگ و مستقیم با دانشگاهیان و داشتن اصلی‌ترین نقش در اعزام موفق بیش از ۵۰۰ هزار دانشگاهی به عتبات عالیات و تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید به عمره، کارنامه ارزشمندی برای حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا فقیهی، رئیس سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان است که ۱۵ اردیبهشت ماه امسال، مراسم تودیع وی برگزار شد.


این روحانی خوش خلق در گفت‌وگو با ایکنا؛ بهترین خاطره این همه سال فعالیت خود را دیدن تحول دانشجویانی بیان کرد که در روزهای اول سفر عتبات و عمره حتی ظاهر موجهی برای حضور در یک مکان دینی نداشتند اما در روزهای انتهای سفر چنان متحول شده‌ که حتی مایه غبطه مسئولان ستاد می شدند.


وی گفت: در یکی از سفرها در هتل نجف، یکی از دانشجویان دختر را با ظاهر بسیار نامناسبی دیدم، به حدی که نگران شدم مبادا مشکلی ایجاد شود. رفتار این دختر خانم به شکلی بود که من نگران شدم حضور وی در کربلا مشکلاتی برای او و ستاد ایجاد کند، به همین دلیل با مسئولان ستاد در کربلا تماس گرفتم و درخواست کردم که بیشتر مراقب این خانم باشند. اما روحانی و معینه کاروان در کربلا به من گفتند، رفتار این خانم به حدی تغییر کرده است که ما به حال وی غبطه می‌خوریم.


حجت‌الاسلام فقیهی از نگارش خاطرات خود طی این ۱۴ سال خبر داد و در پاسخ به این سؤال که در تاریخ اسلام دیده و شنیده‌ایم که افراد با یک تلنگر متحول شده‌اند، اما چه کنیم که چنین تلنگرهایی تجربه شود؟ گفت: یکی از اشتباهات تبلیغ مستقیم است و این اشکال اساسی است؛ تبلیغ مستقیم جواب نمی‌دهد. در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است که « کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛ مردم را با غیر زبان خود [به مذهب خویش] دعوت کنید». عمل باید طوری باشد که مردم را به دین دعوت کند.


وی با تأکید بر لزوم غیرمستقیم بودن تبلیغ دین، گفت: بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو و استاد طی  ۱۴ سال فعالیت من به عتبات اعزام شدند. یکی از اساتید پس از بازگشت از عتبات به من زنگ زد و گفت من اهل انجام هیچ عمل مذهبی نبودم. تنها تصورم از عراق هم این بود که حرم امام حسین(ع) در عراق هست، حتی نمی‌دانستم در کاظمین و سامرا کدام امامان مدفون هستند. اما پس از بازگشت از عتبات قبل از آغاز درسم اول از امام حسین(ع) حرف می زنم و بعد به سراغ ارائه درس تخصصی خودم می‌روم.


رئیس سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ادامه داد: اگر می‌خواستیم به آن خانم اجبار کنیم که حجاب داشته باشد، محال بود که بپذیرد. اگر به این استاد دانشگاه تکلیف می کردیم قبل از درس دادن از امام حسین(ع) برای دانشجویانش سخن بگوید، نمی‌پذیرفت و اگر هم مجبور می شد، سخنان تأثیرگذاری نمی گفت. اما حضور آنها در یک سفر، زمینه تحول حقیقی در آنها شد.


وی در پاسخ به این سؤال که قبول دارید افراد زیادی هم به چنین سفرهایی می‌روند اما متحول نمی‌شوند؟ گفت: ممکن است متحول نشود اما یک درجه بهتر می‌شوند و یا اتفاقاتی را تجربه می‌کنند که می‌توانست زمینه تحول آنها را فراهم کند اما خودشان نخواسته یا مانع شده‌اند.


حجت‌الاسلام فقیهی در پاسخ به این سؤال که سخت ترین اتفاقی که در طول این مدت تجربه کرده‌اید چه بوده است؟ گفت: وقتی دانشجویی می‌آمد و می‌خواست اعزام شود اما نمی‌توانستیم اعزامش کنیم، بسیار ناراحت می‌شدم. مواردی بود که افراد بعد از اتمام مهلت ثبت نام می‌آمدند، یا همسرشان اجازه سفر به آنها نمی‌داد و ... که سخت‌ترین اتفاق‌های این ۱۴ سال برای من بود و به اندازه این افراد ناراحت می‌شدم.




نظرات کاربران