سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد

سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد

حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع را به مدیران و روحانیان کاروان‌ها اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، سرفصل‌های آموزشی زائران سرزمین وحی را به مدیران و روحانیان کاروان‌ها اعلام کرد.


بر اساس این گزارش، معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرده است: فراهم کردن آمادگی‌های ذهنی، روحی و شناختی زائران بیت‌الله الحرام برای شرکت در ضیافت عظیم الهی در موسم حج همواره از دغدغه‌های متولیان اجرائی و فرهنگی حج بوده است. همین دغدغه‌ها بود که در سال‌های گذشته مسئولان و متولیان امر را واداشت تا برای رسیدن به چنین مقدسی، تدابیری اتخاذ و چاره‌جویی کنند.


از جمله سازوکارهای مؤثر، پیش‌بینی، طراحی و برگزاری توجیهی برای زائران قبل از عزیمت و هنگام سفر بوده است که امروز به‌صورت یک سنت حسنه و پذیرفته‌شده درآمده است؛ اما این جلسات چگونه اداره شود؟ و چه محتوا و موضوعاتی در آن ارائه شود؟ از مسائل مهمی بودند که مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت را به برنامه‌ریزی، طراحی، تدوین دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و ضوابط وادار ساخت تا بر اساس شرایط و امکانات و اقتضائات مخاطبان، زمان، مکان، سازوکار مناسب و منعطف اندیشیده شود.


ازاین‌رو از سال ۱۳۸۵، معاونت آموزش و پژوهش وقت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اقدام به طراحی و تدوین عناوین و سرفصل جلسات توجیهی و آموزشی زائران کرد که گامی ارزشمند و اساسی بود.


تجارب حاصله و نظرات ارائه‌شده روحانیان، مدیران و کارشناسان در خصوص حجم، گستره، کیفیت مباحث و موضوعات، فرصت‌ها و زمان پیش‌بینی‌شده در کارگروهی متشکل از جمعی از روحانیان باتجربه کاروان‌های حج و زیارت بررسی و ثمره تلاش گروه، به اصلاحاتی در تعداد، موضوعات و چیدمان منجر شد.


سرفصل‌های مسائل اجرایی حج نیز به ترتیب با تلاش جمعی از مسئولان آموزش گروه آموزش و پژوهش سازمان حج و زیارت و مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در هلال‌احمر جمهوری اسلام ایران تدوین و ارائه‌شده است.


پس از حج تمتع سال ۱۳۹۶ و پیرو برگزاری جلسات آسیب‌شناسی آموزش‌های زائران حج تمتع، در نحوه برگزاری و تعداد جلسات آموزشی و به‌تبع آن در برخی موضوعات و مباحث آموزشی، تغییراتی ایجاد شد و گرایش به سمت اجرای تخصصی و عنایت به مخاطب محوری سوق یافت. حاصل تلاش جمعی این عزیزان در این مجموعه تنظیم و در اختیار مدیران و روحانیان کاروان‌ها قرار می‌گیرد تا بر اساس آن جلسات آموزشی و توجیهی زائران چه قبل از عزیمت و چه در هنگام سفر برنامه‌ریزی و اجرا شود.




نظرات کاربران