سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع اعلام شد

حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، سرفصل‌های آموزشی زائران حج تمتع را به مدیران و روحانیان کاروان‌ها اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، سرفصل‌های آموزشی زائران سرزمین وحی را به مدیران و روحانیان کاروان‌ها اعلام کرد.


بر اساس این گزارش، معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرده است: فراهم کردن آمادگی‌های ذهنی، روحی و شناختی زائران بیت‌الله الحرام برای شرکت در ضیافت عظیم الهی در موسم حج همواره از دغدغه‌های متولیان اجرائی و فرهنگی حج بوده است. همین دغدغه‌ها بود که در سال‌های گذشته مسئولان و متولیان امر را واداشت تا برای رسیدن به چنین مقدسی، تدابیری اتخاذ و چاره‌جویی کنند.


از جمله سازوکارهای مؤثر، پیش‌بینی، طراحی و برگزاری توجیهی برای زائران قبل از عزیمت و هنگام سفر بوده است که امروز به‌صورت یک سنت حسنه و پذیرفته‌شده درآمده است؛ اما این جلسات چگونه اداره شود؟ و چه محتوا و موضوعاتی در آن ارائه شود؟ از مسائل مهمی بودند که مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت را به برنامه‌ریزی، طراحی، تدوین دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و ضوابط وادار ساخت تا بر اساس شرایط و امکانات و اقتضائات مخاطبان، زمان، مکان، سازوکار مناسب و منعطف اندیشیده شود.


ازاین‌رو از سال ۱۳۸۵، معاونت آموزش و پژوهش وقت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اقدام به طراحی و تدوین عناوین و سرفصل جلسات توجیهی و آموزشی زائران کرد که گامی ارزشمند و اساسی بود.


تجارب حاصله و نظرات ارائه‌شده روحانیان، مدیران و کارشناسان در خصوص حجم، گستره، کیفیت مباحث و موضوعات، فرصت‌ها و زمان پیش‌بینی‌شده در کارگروهی متشکل از جمعی از روحانیان باتجربه کاروان‌های حج و زیارت بررسی و ثمره تلاش گروه، به اصلاحاتی در تعداد، موضوعات و چیدمان منجر شد.


سرفصل‌های مسائل اجرایی حج نیز به ترتیب با تلاش جمعی از مسئولان آموزش گروه آموزش و پژوهش سازمان حج و زیارت و مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در هلال‌احمر جمهوری اسلام ایران تدوین و ارائه‌شده است.


پس از حج تمتع سال ۱۳۹۶ و پیرو برگزاری جلسات آسیب‌شناسی آموزش‌های زائران حج تمتع، در نحوه برگزاری و تعداد جلسات آموزشی و به‌تبع آن در برخی موضوعات و مباحث آموزشی، تغییراتی ایجاد شد و گرایش به سمت اجرای تخصصی و عنایت به مخاطب محوری سوق یافت. حاصل تلاش جمعی این عزیزان در این مجموعه تنظیم و در اختیار مدیران و روحانیان کاروان‌ها قرار می‌گیرد تا بر اساس آن جلسات آموزشی و توجیهی زائران چه قبل از عزیمت و چه در هنگام سفر برنامه‌ریزی و اجرا شود.




نظرات کاربران