خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن

خطر تعطیلی حج و سخن امام علی درباره آن

تعیین سرپرست براى رسیدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است؛ چراکه براساس روایتی از امام على(ع)، حج خانه خدا هرگز نباید تعطیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، قرآن کریم در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسایل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسایل حج اشاره دارد و از شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن، بیش از یکصد و بیست آیه به عنوان «آیات الحج» لقب گرفته است.


پایگاه اطلاع‌رسانی حج برای آگاهی از مقام رفیع حج در قرآن و جایگاه بلند و عظیم حاجیان در این کتاب آسمانی، به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیات بیان‌گر احکام و تشریع‌گر مناسک حج براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی پرداخته که در این شماره، آیه 34 سوره انفال مورد بررسی قرار گرفته است.


آیه


«وَمَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا کَانُواْ أَوْلِیَآءَهُ إِنْ أَوْلِیَآؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ‏‏».


ترجمه


و چرا خداوند آنها را عذاب نکند؟ با اینکه آنان (مردم را) از مسجدالحرام باز مى ‏دارند، در حالى که سرپرست آنجا نیستند. جز افراد پرهیزگار دیگران حقّ تولیت و سرپرستى آن را ندارند، ولى بیشترشان نمى‏دانند.


نکته‌ها


در آیه‏ قبل، خداوند به سبب وجود پیامبر صلى الله علیه وآله در میان مردم و همچنین برگشت و توبه و استغفارشان، عذابى همچون عذاب آسمانى قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در این آیه سخن از عذاب آنان است، که مى‏ توان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به سبب وجود پیامبر صلى الله علیه و آله عذابشان نمى‏ کند. البتّه ممکن است مراد از عذاب در این آیه، بلاها و سختى‏ هاى جنگ و اسارت باشد.


حضرت على علیه السلام مى ‏فرماید: «اللّه اللّه فى بیت ربّکم لا تخلوه مابقیتم فانّه ان تُرک لم‏تناظروا» [1] ، از خدا پروا کنید، از خدا پروا کنید، درباره‏ خانه خدایتان که اگر آن را رها کنید و تعطیل شود، عذاب الهى، بى‏ درنگ شما را فراخواهد گرفت.


1) نهج البلاغه، نامه 47


پیام ها


1- آنان که مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى‏ شوند، افراد بى‏ تقوا هستند و باید منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ یعذّبهم...»


2- کفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى‏ پنداشتند. «وماکانوا اولیائه»


3- تولیتِ خانه‏ اى که به دست ابراهیم خلیل علیه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نباید به دست افراد بى ‏تقوا باشد. «انْ أولیائه الاّ المتّقون»


4- تعیین سرپرست براى رسیدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أولیائه الاّ المتّقون» (از اینکه آیه شرایط متولّى را بیان مى‏ کند نه اصل آن را، پس تعیین تولیت لازم است).




مطالب مرتبط

نظرات کاربران