در دومین همایش اسرار معارف حج مطرح شد؛

پنج اثر مهم در سفر معنوی حج

استاد حوزه علمیه قم به بیان پنج اثر مهم در سفر معنوی حج پرداخت و گفت: مهم ترین فلسفه حج تسلیم در برابر فرمان الهی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در دومین همایش اسرار و معارف حج که شب گذشته (23 اردیبهشت ماه) ویژه زائران حج تمتع استان قم در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، درباره سیره حضرات معصومین(ع) و اصحاب در حج سخنرانی کرد.


وی در ادامه چند داستان و روایت درباره چگونگی رفتن ائمه معصومین(ع) به حج بیان کرد و با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پرداخت صدقه در حج صد هزار برابر ثواب دارد و ثوابی که حج دارد، بخشش میلیاردها سکه طلا به فقرا ندارد.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: همواره از خدا بخواهید که بتوانید قرض دنیا و قرض آخرتتان را بپردازید که به فرموده امام ششم، قرض دنیا پول است و قرض آخرت حج و کسی که پول دارد، اما حج به گردن داشته باشد، بدهی آخرت را پرداخت نکرده است.


وی همچنین با اشاره به داستانی از علی بن مهزیار که 20 سفر به مکه رفت و در همه سفرها تنها یک دعا بیشتر نمی کرد و آن دیدار امام زمان(عج) بود، زائران را به حفظ و تقویت ارتباط خود با حضرت ولی‌عصر(عج) توصیه کرد.


حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان پنج اثر مهم در سفر معنوی حج پرداخت و از زائران خانه خدا خواست که خود را درگیر احکام به صورت وسواس نکنند.


استاد حوزه علمیه قم، تقویت توحید، تقویت قیامت، تقویت اخلاق، تقویت ولایت، هدایت اجتماعی و حس همنوعی را پنج اثر مهم در سفر معنوی عنوان و تصریح کرد: مهم ترین فلسفه حج تسلیم در برابر فرمان الهی است.


وی با بیان اینکه ویژگی ولایت مداری در حج موج می زند، گفت: باید پشت مقام ابراهیم نماز خواند چراکه ولی خدا آنجا پا گذاشته و باید پشت حجر اسماعیل برای طواف دور زد چراکه قبور برخی از انبیای الهی در آنجا است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران