اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود

اطلس حج با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود

مدیر پژوهشکده حج و زیارت از همکاری این پژوهشکده با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تدوین اطلس حج خبر داد و گفت: شبهات و مسائل اجتماعی و سیاسی که منتج به شبهات حج و زیارت می‌شود مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علی‌اکبر ضیائی، مدیر پژوهشکده حج و زیارت، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی میان پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص محورهای کاری این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه ابعاد مختلفی دارد که یکی از موارد آن همکاری در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی و شبهاتی است که در این زمینه متوجه حج و عتبات می‌شود.  


وی از همکاری برای تدوین اطلس حج از سوی این دو پژوهشکده خبر داد و گفت: اطلس حج تمامی واژگان و اصطلاحاتی را که درباره حج است در یک درختواره‌ تنظیم و رابطه واژه‌ها را به صورت منطقی به تصویر می‌کشد. این اطلس به عنوان اصطلاح‌نامه نیز مطرح و ارتباط بین هر اصطلاح با اصطلاح بعدی در خصوص حج در یک شبکه ترسیم می‌شود تا پایه علمی حدود واژگان در حوزه حج مشخص شود.  


ضیائی با اشاره به مطرح شدن مداوم شبهات در حوزه مباحث دینی از جمله حج گفت: پژوهشکده حج و زیارت تجارب خوبی در زمینه پاسخگویی به این شبهات دارد و ۳۰۰ جلد کتاب در حوزه پاسخگویی به شبهات گروه‌هایی که با شیعه اختلاف فقهی، کلامی، اجتماعی، سیاسی و ... دارند تدوین کرده است.


وی ادامه داد: ۱۵ جلد کتاب نیز به نام «موسوعه رد شبهات» منتشرشده که قرار است از همین مجموعه پنج جلد کتاب دیگر نیز چاپ‌ شود.


مدیر پژوهشکده حج و زیارت یکی از اقدامات پژوهشکده حج را رصد شبهاتی اعلام کرد که در حوزه حج و عتبات از سوی مردم مطرح می‌شود و گفت: پس از جمع‌آوری این شبهات، گروه‌های علمی پاسخ این شبهات را مطرح می‌کنند و در صورت نیاز، بسته به نوع شبهه مقاله یا کتابی در آن زمینه تدوین و به روش‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود.


وی از ارائه نتایج این پژوهش‌ها به روحانیون با هدف ارتقای توان پاسخگویی به شبهات و سؤال‌های مردم خبر داد و گفت: آموزش روحانیون، معین‌ها و معینه‌های اعزامی به عتبات و حج برای پاسخگویی به این شبهات با برگزاری کلاس‌های آموزشی انجام می‌شود و هر سال شبهات جدید را رصد و به صورت مجموعه‌هایی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران