امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا

امیدواری ایرانیان به بازگشایی نزدیکترین مسیر کربلا

بازگشایی «نزدیکترین دروازه کربلا» هنوز قطعی نشده است اما به گفته استاندار کرمانشاه «به احتمال بالای 80 درصد مرز خسروی تا پیش از اربعین 98 به روی زائران ایرانی باز می‌شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت عراق هنوز به صورت قطعی و رسمی با بازگشایی مرز خسروی موافقت نکرده و در حال بررسی نهایی موضوع است.
شهریار حیدری، مدیرکل سابق امور مرزی وزارت کشور هم روز 21 اردیبهشت گفت که «مرز خسروی یک ماه پیش از اربعین امسال بازگشایی می‌شود.»
مرز رسمی خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین و 196 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد و از ده‌ها سال پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است.
پس از شکست گروهک تروریستی داعش و بازگشت امنیت نسبی به عراق، مرز خسروی کرمانشاه در روز 28 اسفند 93 به صورت رسمی بازگشایی شد.
از آن تاریخ تاکنون تردد انفرادی زائران از این مرز مجاز است اما به دلیل برخی مشکلات، عبور کاروانی از خسروی همچنان ممنوع است.

** گیر کار کجاست؟
در پی درخواست استاندار کرمانشاه، شورای عالی امنیت ملی در زمستان 97 با بازگشایی مرز خسروی در قصرشیرین به روی کاروان‌ها موافقت و مصوب کرد که پیگیری لازم برای گرفتن موافقت کتبی دولت عراق هم انجام شود.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اسفند 97 پس از بازدید از مرز خسروی به ایرنا گفت: بازگشایی خسروی برای تردد زوار عتبات عالیات منوط به رفع دغدغه‌های امنیتی است که توسط نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حال بررسی و پیگیری است.
درخواست ایران از عراق طی چند سال گذشته «تضمین امنیت» مسیر زائران ایرانی از خسروی تا کربلا بوده اما چون عراق تاکنون به صورت رسمی چنین تضمینی نداده، بازگشایی مرز به تاخیر افتاده است.
اکنون گویا بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) از آمادگی خود برای تامین امنیت این مسیر خبر داده و جمع‌بندی اولیه دولت عراق هم مثبت بوده اما این تصمیم هنوز نهایی به ایران اعلام نشده است.
این پنجمین سالی است که مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند که با همکاری عراق زمینه بازگشایی مرز خسروی را مهیا کنند.

**خسروی، بهترین گزینه زائران 
تا سال 1397 علاوه بر مشکل امنیت در عراق، زیرساخت‌های مرز خسروی در داخل ایران هم چندان آماده نبود و کمبودهای زیادی احساس می‌شد.
اما آنچنان که مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین به ایرنا گفت: اکنون تمامی مسیرهای ارتباطی، گیت‌های گذرنامه، سرسراهای مسافری، فیبرنوری، آب آشامیدنی و سرویس های بهداشتی در مجموعه پایانه مرز خسروی برای خدمت رسانی به زائران اربعین آماده است.
هم اکنون 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت در قصرشیرین آماده پذیرایی از زوار عتبات عالیات است.
از سوی دیگر کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان کرمانشاه در سال های اخیر 150 هکتار زمین را در شهرهای قصرشیرین و خسروی برای پارک خودروهای زائران اربعین آماده کرده است.
گنجایش بسیار خوب بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید نیز خود دلیلی دیگری بر شاخص بودن این مرز رسمی است.
اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و تردد آسان و سریع زائران بویژه با «حذف هزینه صدور ویزای عراق» مضاعف شده است.
تا پیش از این زائران ایرانی مجبور بودند برای صدور ویزا 41 دلار به دولت عراق بپردازند اما پس از توافق روسای جمهوری 2 کشور در اسفند 97 این هزینه برداشته شد.
با این اتفاق انتظار می رود جمعیت زائران ایرانی اربعین 98 افزایش پیدا کند و تبعا در صورت بازگشایی مرز خسروی، زائران بیشتری هم عازم این مرز شوند.
در سال 97 حدود 2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که ۶۱ درصد آنان از مرز مهران، ۲۲ درصد از شلمچه، ۱۳ درصد از چذابه و چهار درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.
از این تعداد بیش از 700 هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود 800 هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.
انتظار می رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیکترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن (فرودگاه، قطار و بزرگراه کربلا) هم تکمیل است.
خسروی تا بغداد پایتخت عراق 187، کربلا 293، کاظمین 203، سامرا 220 و نجف 362 کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب 300، 458 و 552 کیلومتر است.
آئین معنوی راهپیمایی اربعین حسینی امسال از اواسط مهر ماه آغاز و در روز 28 مهر(اربعین) به اوج می رسد. 
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 14 شهرستان، 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران