جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد

جزییات پزشکی حج امسال اعلام شد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به تشریح اعزام کادر درمانی در حج تمتع 98 پرداخت و گفت: در حدود 30 درصد پزشکان ما حج اولی هستند و 70 درصد الباقی را افراد با تجربه در این زمینه تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از جمعیت هلال احمر؛ دکتر محمدتقی حلی‌ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر امروز درباره آخرین روند معاینات متقاضیان حج تمتع امسال و برنامه های در نظر گرفته شده برای زائران توضیحاتی را ارائه داد.

وی اظهار کرد: معاینات ۹۵ درصد زائران انجام شده و توانایی (استطاعت) آنها برای اعزام به تایید رسیده است؛ آزمایش غربالگری بیماری‌های زائران نیز صورت گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک در تیم داریم که به عنوان نخستین خط درمانی ما نقش مهمی در حفظ سلامت زائران ایفا می‌کنند، به عبارتی به ازای هر دو کاروان یک نفر پزشک، خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌کند؛ در مجموع کادر درمانی حج امسال ۵۵۰ نفر اعم از پزشکان کاروان ها و کادر بیمارستانی است.
وی تصریح کرد: : کادر درمانی حج امسال در ۱۳۱ مطب در هتل‌های مکه و مدینه، ۸۷ مجموعه درمانی و ۳ پلی‌کلینیک در مدینه و ۴ پلی‌کلینیک در مکه خدمات درمانی لازم را به ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر حج تمتع امسال ارائه خواهند کرد.

حلی سازگفت: ۸۵ درصد داروهای مورد نیاز حج امسال برای ارسال آماده شده است، بر این اساس از ۱۵ شوال (۲۹ خرداد)، به مدت دو هفته فرصت داده شده تا داروهای مورد نیاز به عربستان ارسال شود و با توجه به الگوی بیماری‌ها و تجربیات سال‌های گذشته شامل بیماری‌های ریوی، قلبی، گرمازدگی، اسکلتی و عضلانی؛ داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شده است.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی زائران از اهمیت بسیاری برخوردار است، آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت به زائران ارائه شده و تاکید پزشکان همانند گذشته بر رعایت اصول بهداشت فردی، شست و شوی دست‌ها، استفاده از سجاده و لوازم غذایی شخصی و … بوده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمرتصریح کرد: امسال آموزش‌های اصلاح سبک زندگی به زائران ارائه شده و علاوه بر آن ۴ برنامه پژوهشی برای ارزیابی مشکلات و چالش‌های حج در دست اجرا داریم.

حلی‌ساز درباره انتخاب کادر درمانی و پزشکان حج تمتع امسال اظهار کرد: چند ماه قبل از سال جدید فراخوان جذب پزشکان همکار را دادیم و بیش از ظرفیت مورد نیاز، پزشکان مراجعه کردند.

وی افزود: همه تلاش مرکز پزشکی این بود که انتخاب پزشکان به نحوی باشد که افرادی اعزامی درگیر حج نشوند و لذا ۷۰ درصد پزشکان از میان کسانی که سابق بر این اعزام شده بودند، انتخاب کردیم و ۳۰ درصد پزشکان حج اولی هستند، چراکه به هر حال برای بهبود تخصص تیم درمانی و جایگزینی تیم جدید، باید پزشکان جدید نیز انتخاب شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره داروهای مصرفی بیماریهای خاص نیز توصیه کرد: زائرانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند باید داروهای تخصصی خود را به همراه نسخه عربی که از سوی پزشک کاروان به آنها داده می‌شود همراه خود داشته باشند؛ برخی از داروهای تخصصی را مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در سطح جزئی به عربستان می‌برد تا اگر زائری داروی خود را گم کرد و یا همراه نداشت بتوان در اختیار او قرار داد.

حلی ساز همچنین اظهار کرد: تمامی اطلاعات درمانی پزشکان در پرونده الکترونیک آنها ثبت شده است، و آنها با مراجعه به هرکدام از مراکز درمانی ایران در هنگام موسم حج، با توجه به اطلاعات درمانی و پزشکی قبلی، خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.

حلی ساز همچنین گفت: تمامی زائران حج تمتع امسال باید واکسن مننژیت را تزریق کنند؛ ضروری است تا زائران به نزدیکترین پایگاه هلال‌احمر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.




نظرات کاربران