محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج محوریت کعبه در مراسم معنوی حج

محوریت کعبه در مراسم معنوی حج

آیه 33 سوره حج بر محوریت کعبه در مراسم معنوی حج تأکید می‌کند و حاوی این پیام است که در سایه تعظیم شعائر، منابع مادی زائران نیز تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، قرآن کریم در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسایل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسایل حج اشاره کرده و از شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن، بیش از یکصد و بیست آیه به عنوان «آیات الحج» لقب گرفته است.


پایگاه اطلاع‌رسانی حج برای آگاهی از مقام رفیع حج در قرآن و جایگاه بلند و عظیم حاجیان در این کتاب آسمانی، به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیات بیان‌گر احکام و تشریع‌گر مناسک حج براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و دیگر منابع پرداخته که در این شماره، آیه 33 سوره حج مورد بررسی قرار گرفته است.


آیه


«لَکُمْ فِیهَا مَنَفِعُ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً ثُمَّ مَحِلُّهَآ إِلَى الْبَیْتِ الْعَتِیقِ‏‏‏».


ترجمه


در آن (حیوانات قربانى) براى شما تا رسیدن زمان معیّن (عید قربان) منافعى است، سپس جایگاه آن (قربانى) به سوى آن خانه قدیمى و آزاد (کعبه) است.


 


معانی کلمات آیه


«لَکُمْ فِیهَا مَنَافِعُ ...»: مراد این است که استفاده از فرآورده‌های حیوانات قربانی آزاد است. یا این که: در مراسم و مناسک، سود شما است. «اَجَلٍ مُّسَمّیً»: وقت مشخّص. مراد روز ذبح است. «مَحِلُّهَا»: حلال بودن ذبح، یا محلّ و یا زمان حلال بودن ذبح حیوان قربانی. یا این که: محلّ مردم از احرامشان تا کعبه است. یعنی پس از مناسک، کعبه را طواف می‌کنند. «إِلَی الْبَیْتِ»: حرف (إِلی) به معنی (عِندَ) یعنی نزد، و مراد از بیت، کلّ حرم است.


نکته‌ها


بعضى گمان مى‏ کردند همین که شتر یا حیوان دیگرى را براى قربانى معیّن کردند، حقّ سوار شدن برآن و شیر دوشیدن از آن را ندارند. این آیه این تفکّر را رد مى‏ کند.


 


پیام ها


1ـ در سایه‏ تعظیم شعائر، منافع مادّى شما نیز تأمین مى‏ شود. «و لکم فیها منافع»
2ـ  در مراسم حج محوریّت با کعبه است. «ولیَطّوفّوا بالبیت... مَحِلّها الى البیت ‏العتیق»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران