شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع)  شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع) 

شرایط سخت دوران امامت امام حسن (ع) 

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت به دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) و شرایط آن دوران اشاره کرد و گفت: این دوران از سخت ترین دوران امامت امامان معصوم است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درمراسم تواصی بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت سبط اکبر پیامبر، کریم اهل بیت و سید جوانان اهل بهشت، درباره شرایط سخت و ویژگی های دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) سخن گفت . 
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امام مجتبی، امام مظلوم و در دوره خاصی بود، دوره امامت ایشان را بسیارسخت توصیف کرد و گفت: پس از به شهادت رساندن امام علی (ع) در سال چهلم هجری، بنی امیه آمدند تا از بنی هاشم نامی باقی نگذارند و دوران امام حسن از سخت ترین دوران امامت ائمه بشمار می رود. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پیامبر(ص) و امام علی (ع) یاران فداکار و با وفائی داشتند، افزود: یاران رسول اکرم، هنگام وضو گرفتن آن حضرت به آبی که از صورت و دستان ایشان می ریخت؛ تبرک می جستند و نمی گذاشتند قطره ای از آن به زمین بریزد.  
وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) نیز از یاران خود یاد و ذکر خیر می کرد، گفت: اصحاب و هواداران امام علی بن ابی طالب را به چند گروه از جمله اصفیا، اولیا وشرطه ی الخمیس تقسیم کرده اند و ابوذر، سلمان، مقداد، عمار، مالک اشتر، محمد بن ابی بکر و ابولیلی ازشخصیت های بزرگ تاریخ اسلام نیز از یاران ایشان بودند. 
نماینده ولی فقیه در امورحج وزیارت با اشاره به اینکه یاران امام حسن، این چنین نبودند، افزود: بعضی از یاران و اصحاب حضرت علی نیز که دوران امام مجتبی را درک کرده بودند؛ چون تعدادشان زیاد نبود در صحنه کارزار نمی توانستند کاری انجام دهند. 
وی افزود: حتی برخی از عموزاده های امام حسن به معاویه پیوستند و آن امام را تنها گذاشتند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) بدلیل داشتن یاران وفامند توانستند برای تشیع نقش آفرین باشند، اظهار داشت: امام حسین (ع) نیز در واقعه عاشورا یاران با وفائی داشتند.
وی با بیان اینکه در دوران امام باقر و امام صادق یاران فرهنگی زمینه رشد فرهنگی را فراهم کردند، گفت: امام مجتبی نه یاران واصحاب فرهنگی داشتند و نه یاران رزمنده و فداکاری که پای امامت ایشان بایستند.  
وی با بیان اینکه درسال 1342 نیز ظرفیت ها و زمینه ها برای قیام امام خمینی(رض) فراهم نبود، گفت: امام امت با فعالیت و کار فرهنگی، زمینه قیام را در سال 1357 آماده کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: امام مجتبی نیز کار فرهنگی را شروع کرد ولی معاویه با توطئه هایی که انجام داد امام را درسال پنجاه هجری به شهادت رساند.
وی با بیان اینکه برای شناخت امام باید از امام معصوم (ع) استمداد جست، تصریح کرد: معرفت امام است که امام را به انسان می شناساند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امام سجاد (ع) در رابطه با دو عموی بزرگوار خود حضرت عباس و امام مجتبی (علیهما السلام) نکات ویژه ای را بیان کردند، گفت: امام سجاد، امام مجتبی را معرفی کرده و می فرمایند: " إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ‏ کانَ أعبَدَ الناسِ فی زَمانِهِ وَأزهَدَهُم وَأفضَلَهم – امام حسن در دوره خود تسلیم ترین، بنده ترین و پذیرنده ترین فرد نسبت به دستورات الهی و زاهدترین و با فضیلت ‏ترین انسان در جامعه بود.  
وی افزود: امام سجاد ادامه می دهند: وَکانَ إذا حَجَّ حجَّ ماشیاً وَرُبَّما مَشى حافیاً ، وَکانَ إذا ذُکِرَ المَوتُ بَکى ، وَإذا ذُکِرَ القَبرُ بَکى وَإذا ذُکِرَ البَعثُ وَالنُشورُ بَکى - امام مجتبی وقتی به حج مشرف می شدند پیاده و به عشق زیارت خانه کعبه، گاه با پاى برهنه ‏ می رفتند و هرگاه سخن ازمرگ به میان مى ‏آمد مى‏ گریستند وهرگاه به یاد قبر، خانه تنهایی       می افتادند گریه می کردند و هرگاه سخن از قیامت و رستاخیز به میان مى ‏آمد؛         مى ‏گریستند.
نماینده ولی فقیه اضافه کرد: درادامه روایت از امام زین العابدین نقل شده است: وَإذا ذُکِرَ المَمَرُّ عَلى الصِّراطِ بَکى ، وَإذا ذُکِرَ العَرضُ عَلى اللَّهِ تَعالى ذِکرُه شَهِقَ شَهقَةً یُغشى عَلَیهِ مِنها – امام هرگاه به یاد گذر از صراط می افتادند، مى ‏گریستند وهرگاه به یاد حاضر شدن درپیشگاه عدل الهى می افتادند ، ناله ای می زدند و بر اثر آن از هوش مى ‏رفتند. 
وی گفت: امام سجاد ادامه می دهند: وَکانَ إذا قامَ فی صَلاتِهِ تَرتَعِدُ فَرائِصُهُ بَینَ یَدی رَبِّهِ‏عزّ و عجل ، وَکانَ إذا ذُکِرَ الجَنَّةُ وَالنارُ اضطَرَبَ اضطِرابَ السَّلیمِ وَسأَل اللَّهَ لجَنَّةَ وَتَعوذُ بِهِ مِنَ النَّارِ- هرگاه امام مجتبی به نماز مى‏ ایستادند تمام بدن شان در پیشگاه پروردگار با عظمت که اجازه داده انسان با او سخن بگوید،  به لرزه می افتاد وهرگاه از بهشت و دوزخ سخن به میان مى ‏آمد، مانند مارگزیده به خود مى‏ پیچیدند و از خداوند می خواستند که بهشت را روزی شان کند  و از آتش دوزخ دور نماید.
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت با اشاره به اینکه امام مجتبی 25 بار به حج مشرف شدند، افزود: امام حسن در سال سوم هجری بدنیا آمدند و در 47 سالگی در سال پنجاه هجری به شهادت رسیدند.  
وی با اشاره به اینکه تعداد روایات ذکر شده ازامام مجتبی کم است، گفت: درگیری ها، انزواها و برخوردها و نداشتن یاران فرهنگی فرصت و اجازه نداد  روایات بیشتری از ایشان بدست ما برسد.   
 


| شناسه مطلب: 93506




امام حسن تواصی نواب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران