رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی

رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی

طی مراسمی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم آئین رونمایی از اسناد وقفی ماه مبارک رمضان در محل موزه قرآن، با اشاره به قدمت اسناد خاطر نشان کرد: گاهی این اسناد از عمر تاسیس تاریخ یک کشور بیشتر است. با فرهنگ نمی شود به صورت قهری و نظامی برخورد کرد. باید از اسناد و مدارک مانند سرزمین یک کشور محافظت کرد.


رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی با اشاره به سرویس دهی به محققان و پژوهشگران گفت: محقق و پژوهشگر هر سند و کتابی را درخواست کند با پیک آن را به درب خانه او ارسال می کنیم .


وی افزود: همچنین بنا داریم هر هفته متن کاملی از یک قرآن را به محققان ارائه کنیم. دستگاه امام رضا (ع) هویت فرهنگی و ماموریت ما نیز در این زمینه است. ما رویکردمان را تغییر و به محققان اجازه استفاده از این اسناد و مدارک را می دهیم، سفره آل الله باید سفره علمی باشد.


در ادامه این مراسم مهندس سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی نیز در سخنانی گفت : در آستان قدس رضوی اسنادی وجود دارد که برخی ندانسته موقوفات آن را حذف و یا اضافه می کنند. 


وی افزود: مراسم شب های احیا از 400 سال پیش در زمان نادرشاه افشار برگزار و تا الان ادامه دارد، در آن زمان امکانات کم اما خدمه اعتقادات زیادی داشتند. 


مهندس منبتی در ادامه خاطر نشان کرد: در ماه رمضان آئین های مختلفی در حرم مطهر رضوی وجود داشته است. از جمله آن که چهار ساعت بعد از شب به مدت نیم ساعت نقاره زنی می کردند، سپس حفاظ به گلدسته ها آمده و برنامه مناجات خوانی و ذکردعا و قرآن داشتند.


وی یادآور شد: تمام این موارد دارای اسناد است، حتی توزیع یک دانه خرما در حرم هم دارای سند است. افطار و پذیرایی در زمان تولد امام حسن مجتبی (ع) نیز دارای سند و موقوفه است. با توجه به گسترش شهر مشهد آثار و خدمات ما باید بیشتر از گذشته باشد.


معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی گفت: اگر رسوم ها را به خدمه بشناسانیم، می توانیم فرهنگ رضوی را گسترش دهیم. در زمانی که مردم دچار مشکلات اقتصادی شده اند به مردم کمک کردیم. اما چند روز بعد سند وقفی بدست آمد که در گذشته در چنین مواقعی آش بین مردم توزیع شده است.


وی افزود: امیدوارم با همکاری سازمان کتابخانه ها همکاری ها افزایش یابد و با دل و جان خدمتگزار زائران حرم مطهر رضوی باشیم و بتوانیم موقوفات را به خوبی و طبق نظر واقفین اجرا کنیم.


در ادامه این مراسم زهرا فاطمی مقدم کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز طی سخنانی گفت: آداب و رسومی که الان در حرم مطهر انجام می شود همه دارای سند است. مراسمی چون خطبه، صفه، تحویل کشیک و ... که در بین خدام رواج دارد، از زمان صفویه بوده است.


وی افزود: در ابتدای ماه رمضان دستورالعملی ویژه صادر و در یک دوره صدساله وجود داشته است، حتی پرداخت انعام به نقاره چیان در پایان ماه مبارک رمضان دارای سند است. شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم جشن در دارالضیافه برگزار و از میهمانان با شیرینی و شربت پذیرایی شده است.


فاطمی مقدم خاطر نشان کرد: در گذشته شب ها درب حرم مطهر بسته می شد، اما براساس اسناد در شب های قدر حرم تا صبح باز و روشنایی داشته است. در دوران صفویه در روز 21 ماه رمضان برنامه روضه خوانی و مراسم نخل بندی بوده است که الان دیگر وجود ندارد.


وی یادآور شد: در پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر برنامه جشن برقرار بوده و در این ایام خلعت به خطیب و انعام به کارکنان داده شده است.


در پایان از اسناد ماه مبارک رمضان با حضور تمامی میهمانان رونمایی شد .     




مطالب مرتبط

نظرات کاربران