جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم

جایگاه مکه مکرمه از منظر قرآن کریم

روزى که مکّه به دست مسلمانان فتح شد، رسول خدا وارد کعبه شدند و بت‏ها را شکستند و آنگاه در آستانه‏ در کعبه فرمودند: خداوند از روز اوّل تا قیامت مکّه را محترم شمرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، قرآن کریم در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسایل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسایل حج اشاره کرده و از شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن، بیش از یکصد و بیست آیه به عنوان «آیات الحج» لقب گرفته است.


پایگاه اطلاع‌رسانی حج برای آگاهی از مقام رفیع حج در قرآن و جایگاه بلند و عظیم حاجیان در این کتاب آسمانی، به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیات بیان‌گر احکام و تشریع‌گر مناسک حج براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و دیگر منابع پرداخته که در این شماره، آیه 91 سوره نمل مورد بررسی قرار گرفته است.


آیه


«إِنَّمَآ أُمْرِتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِى حَرَّمَهَا وَلَهُ کُلُّ شَىْ‏ءٍ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏‏‏».


ترجمه


(ای رسول بگو) من مأمورم که منحصرا خدای این بلد (مکّه معظّمه) را که بیت الحرامش قرار داده و آن خدا مالک هر چیز عالم است، پرستش کنم و باز مأمورم که از تسلیم شدگان فرمان او باشم.


معانی کلمات آیه


«رَبِّ»: خداوند. صاحب. «هذِهِ الْبَلْدَةِ»: این شهر. مراد مکّه مشرّفه است. «حَرَّمَهَا»: آن را حرمت و کرامت بخشیده است. آن را حرام کرده است (نگا: مائده / و ، ابراهیم / ). «الْمُسْلِمِینَ»: تسلیم شوندگان. منقادان. مخلصان.


نکته‌ها


روزى که مکّه به دست مسلمانان فتح شد، رسول خدا وارد کعبه شدند و بت‏ها را شکستند و آنگاه در آستانه‏ در کعبه فرمودند: «اِنّ اللّه قد حرّم مکّة» خداوند از روز اوّل تا قیامت مکّه را محترم شمرده است.


 


پیام ها


۱- پیامبر، تحت فرمان الهى است. «اُمرت - واُمرت»


۲- مبلّغ باید صلابت و قاطعیّت خود را به مردم اعلام کند و بگوید: شما ایمان بیاورید یا نیاورید، من راه خود را ادامه خواهم داد. «اُمرتُ - واُمرتُ»


۳- هیچ‏کس در هیچ شرایطى از عبادت بى‏نیاز نیست، حتّى پیامبر. «اُمرت‏أن أعبد»


۴- عبادت باید به امر الهى باشد، نه ساخته وبافته‏ انسان. «اُمرت‏أن أعبد»


۵ - کسانى حقّ دارند مردم را به عبادت دعوت کنند که خود پیشگام باشند.«اُمرت»


۶- بندگى باید با تسلیم قلبى همراه باشد. «أعبد - من المسلمین»


۷- فلسفه بندگى خدا، ربوبیّت و مالکیّت اوست. «أعبد ربّ - وله کل شى‏ء»


۸ - هم خود را به کمال برسانید و هم به کاملین ملحق شوید. «أعبد - من المسلمین»


۹- همه چیز تحت تربیت اوست. «ربّ هذه البلدة»


۱۰- مکّه، احترام و جایگاه خاصّى دارد «حرّمها»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران