روایتی شنیدنی درباره شب قدر 

طبق روایـتـى کـه مـرحـوم مـحـدّث قـمـى نـقـل مـى کـنـد، سـؤال کردند که کدام یک از این سه شب ـ یا دو شب بیست و یکم و بیست و سوم ـ شب قدر است؟ در جـواب فـرمودند: چقدر آسان است که ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقه مندان می نماید.


 


- شب قدر، بهترین شبهاى سال


... بـهـتـرین فرصتها ایامى از سال است که از جمله ى آنها ماه مبارک رمضان است و در میان ماه مبارک رمضان ، شب قدر!


شـب قـدر هم در میان این سه شب (نوزده ، بیست ویک ، یا بیست وسوّم ماه رمضان) است. طبق روایـتـى کـه مـرحـوم مـحـدّث قـمـى نـقـل مـى کـنـد، سـؤال کردند که کدام یک از این سه شب ـ یا دو شب بیست و یکم و بیست و سوم ـ شب قدر است؟


در جـواب فـرمودند: چقدر آسان است که انسان، دو شب ـ یا سه شب ـ را ملاحظه ى شب قدر کـنـد.


چـه اهـمیت دارد بین سه شب مردد باشد. مگر سه شب چقدر است؟ کسانى بوده اند که هـمـه ى مـاه رمـضـان را از اول تـا آخـر، شـب قـدر بـه حـسـاب مـى آوردنـد و اعمال شب قدر را انجام مى دادند. قدر بدانید. (1)


 


- آماده ساختن دلها با ذکر الهى براى ورود در ساحت مقدس لیلة القدر


... عزیزان من ! رابطه ى خودتان را با خدا، هرچه مى توانید مستحکم تر کنید؛ بخصوص در ایـن مـاه هـاى مـبارک ـ ماه رجب و ماه شعبان ـ که ماههاى دعا، استغاثه ، رابطه گرفتن با خـدا، و راز و نـیـاز کـردن بـا معشوق حقیقى هر انسان است . در این ماهها، خود را براى ورود بر سرِ سفره ى ضیافت الهى ـ در ماه رمضان ـ آماده کنید.


در مـاه رمـضـان هـم ـ در هـمـه ى روزهـا و شـبها ـ دلهایتان را هرچه مى توانید با ذکر الهى نـورانـیـتـر کـنـید، تا براى ورود در ساحت مقدس لیلة القدر آماده شوید، که : «لَیْلَةُ الْقـَدْرِ خـَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ . تَنَّزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَاْلرُّوحُ. فِیها بِاِ ذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ اَمْر» (2). شـبـى کـه فـرشـتـگـان ، زمـیـن را بـه آسـمـان مـتـصـل مـى کـنـنـد، دلهـا را نـوربـاران و مـحـیـط زنـدگـى را بـا نـور فـضـل و لطـف الهـى مـنور مى کنند. شب سِلم و سلامت معنوى ـ سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْر (3) ـ شـب سـلامـت دلهـا و جـانـها، شب شفاى بیماریهاى اخلاقى ، بیماریهاى معنوى ، بـیـمـاریـهـاى مـادى و بـیـمـاریهاى عمومى و اجتماعى که امروز متاءسفانه دامان بسیارى از ملتهاى جهان ، از جمله ملتهاى مسلمان را گرفته است . سلامتى از همه ى اینها، در شب قدر ممکن و میسر است ؛ به شرطى که با آمادگى وارد شب قدر شوید.


دعـا و تـوجـه شـما، ذکر خدا در دلهاى پاک و نورانى شما جوانان عزیز، معجزه ها و کارها مـى کند. خود را از اکنون آماده کنید. مخصوص این ایام هم نیست؛ در تمام عمرتان رابطه ى بـا خـدا، در شـمـا صـفـا و اخـلاص را تقویت مى کند و صفا و اخلاص ، گره گشاى همه ى کارهاست. (4)


 


پی نوشت:


1-   26/10/1376


2-  قدر: 3 و 4


3-  قدر: 5


4-   5/9/1376


| شناسه مطلب: 93575




ماه رمضان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران