همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد

همایش «اسرار و معارف حج» استان اردبیل برگزار شد

​​​​​​​همایش اسرار و معارف حج ویژه زائران حج تمتع استان اردبیل دوشنبه شب (6 خردادماه) به همت دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و با همکاری مدیریت حج و زیارت استان، با حضور زائران حج تمتع و عوامل کاروانها برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این همایش حجت الاسلام والمسلمین علی فروغی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم، حج را فرصتی برای خودسازی معنوی دانست و گفت: اگر کسی ابراهیمی شد، در فضای زیست خودش باید کعبه بسازد، مسجد و مَعبد و مَطاف و قبله بسازد و خودش هم قبله و مَطاف و مَعبد شود، تا از دیدن او، از سیره او، از سنّت او و از سَریرت او عدّه ای بهره عبادی ببرند، تا بشود پیرو خلیل حق و در تمام این کارها بر اساس وحدانیت و احدیت خدا بیندیشد.


وی خاطر نشان کرد: این سرزمین، سرزمینِ وحی است و در سرزمین وحی، سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است؛ مهمانان این سرزمین غذای وحدانیت و احدیت، از یک سو؛ بهره وری از وحی و نبوّت و رسالت و خلافت و امامت از سوی دیگر را می چشند و بهره وری دارند.


به گفته ایشان، اگر کسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید؛ چون «در کوی او شکسته دلی می خرند و بس». سرّ اینکه خدای سبحان از این گروه دعوت کرده، برای آن است که می خواهد دعوت میهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ یک تعامل و تقابلی بین این دعوت هاست.


این استاد اخلاق با تقبیح حرکات ننگین و خفت بار ایادی استکبار جهانی با عنوان «معامله قرن» با هدف پایمال ساختن حقوق مسلم فلسطینی های مظلوم، از آحاد مردم غیور ایران اسلامی برای حضور گسترده در راهپیمایی عظیم روز قدس دعوت کرد.


وی افزود: همانطور که وجود مبارک ابراهیم که بر اساس (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ) پدر ماست و همه ما را به مهمانی دعوت کرده با آن تَبر بت ها را شکست و هرگونه شرک ظاهری و باطنی را درهم کوبید، حاجیان و معتمران در شرق و غرب عالم به پیروی از ابراهیم خلیل، باید به مبارزه با شرک در اشکال مختلف آن بپردازند.


حجت الاسلام والمسلمین فروغی خاطر نشان کرد: حج، اعمال عبادی متعددی مانند احرام کردن، طواف کردن، سر تراشیدن، منا رفتن و قربانی کردن دارد که انجام آنها بعد ظاهری سفر به حج است و در بعد باطن هر یک از اعمال یاد شده نیز اسرار متعددی وجود دارد که یک حاجی واقعی باید آنها را کشف کند تا بتواند توشه پرباری از این سفر معنوی برای زندگی پرسعادتمند در دنیا و آخرت برداشت کند.


وی افزود: بندگی خالصانه خداوند متعال، کسب معرفت و اخلاق معنوی، اعتراف به حقانیت پروردگار و از خودگذشتگی و ایثار از جمله رمزهای اعمال عبادی باطنی حج است که یک حاجی باید معنا و مفهوم دقیق آن را بفهمد.


در ابتدای همایش آقای ودود چمن آرایی مدیر حج و زیارت استان، خلاصه ای از اقدامات انجام شده عملیات حج را برای زائران توضیح داد.


چمن آرائی با اشاره به گرمی هوای عربستان در ایام حضور زائران در موسم حج تمتع، آنها را به رعایت کامل نکات بهداشتی و مراقبت های پزشکی توصیه کرد و گفت: ضروری است زائران محترم قبل از اعزام و در این فرصت باقی مانده ضمن حضور جدی در کلاسهای آموزشی کاروانها، آمادگی لازم روحی و جسمی را برای این سفر کسب کنند و در این خصوص لازم است به نکات آموزشی لازم که توسط مدیر و روحانی کاروان ها ارائه می شود و همچنین دستورالعمل های پزشکی و بهداشتی که توسط پزشکان کاروان در جلسات آموزشی بیان می شود، دقت و توجه کافی داشته باشند.


وی از زائران خواست: قوانین و مقررات کشور عربستان را رعایت کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند و همکاری لازم را با عوامل کاروان داشته باشند تا انشا ا... با انجام اعمال مناسک حج، با حجی مقبول به وطن بازگردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران