دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند

دو سرداب حرم‌حسینی بزودی متصل می‌شوند

مدیر پروژه توسعه حرم امام‌حسین(ع) با اشاره به اتصال دو‌ سرداب حرم‌ حسینی، گفت: با اتصال این سرداب‌ها، سرداب جدیدی در طبقه منفی یک احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده بود، پس از دیدار با مقامات این کشور، وارد کربلای معلی شد و پس از زیارت اعتاب مقدسه، در مراسمی که توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا به مناسبت شب قدر و شهادت حضرت امام علی (ع) در محل کارگاه توسعه سرداب مطهر برگزار شده بود، شرکت کرد.


بر اساس این گزارش، در جریان این بازدید، علی مهاجری مدیر پروژه گزارشی از روند اجرای طرح ارائه کرد.


به گفته وی، پیچیده‌ترین بخش از طرح توسعه سرداب مطهر حسینی یعنی عملیات اتصال سرداب‌ها به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرده شده است.


مهاجری در تشریح پیچیدگی‌های فنی این طرح اظهار کرد: کل بار صحن مسقف شده حرم مطهر حسینی، روی چند «۴ طاقی» قرار دارد که اکنون باید به‌منظور اتصال سرداب‌ها، عملیات ویژه برای خالی کردن زیر آنها و همزمان کار بر روی بخش همکف به‌منظور تقویت پایه سقف صورت گیرد.


وی افزود: بر اساس این طرح، دهنه‌هایی به عرض ۱۳ متر برای اتصال سرداب‌های حرم مطهر در محل «۴ طاقی»ها اجرا می‌شود.


مدیر پروژه مقاوم سازی حرم مطهر امام حسین (ع) با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کار اولین اتصال بین دو سرداب تا چند ماه دیگر به اتمام برسد، افزود: با اتصال این سرداب‌ها توسط متخصصان ایرانی، صحن جدیدی در طبقه منفی یک حرم که نزدیک‌ترین محل به قبر مطهر سیدالشهداء(ع) ایجاد می‌شود.


بر اساس این گزارش، سرداب‌های‌ مطهر حرم امام حسین (ع) به شکل حلقه‌ای در اطراف ضریح و در طبقه منفی یک بود و ظرفیت پذیرش هزاران زائر به‌ویژه در ایام اربعین را دارد.


این سرداب‌ها شامل سرداب الامام الحجه (عج) در سمت شمالی، سرداب الشهداء در طرف شرقی، سرداب الرأس الشریف در بخش غربی و سرداب باب القبله در قسمت جنوبی صحن شریف است.


پیش از این با همت مهندسان و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان، طرح لاغرسازی ستون‌ها و دیواره‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) با موفقیت اجرا شده بود که همین دقت بالای مهندسی، از جمله دلایل واگذاری اجرای طرح اتصال سرداب‌ها به این گروه است.




نظرات کاربران