افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام

افزایش مخازن توزیع آب زمزم در مسجدالحرام

برای رفاه بیشتر زائران حج و عمره،‌ ده هزار مخزن جدید آب زمزم در مسجدالحرام نصب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از عرب‌نیوز، با اضافه شدن این ۱۰ هزار مخزن، تعداد کل مخزن‌های آب زمزم در مسجدالحرام  به ۲۵ هزار عدد می‌رسد. 


در مسجدالحرام همچنین ۶۵۰ آبخوری و ۲۱۶ تانکر استیل برای ارائه آب زمزم به زائران وجود دارد.


همچنین افرادی از سوی اداره امور حرمین شریفین در مسجد حضور دارند تا به افرادی که ناتوانی جسمی دارند برای آشامیدن آب زمزم کمک کنند. 


چاه زمزم در دو متری شرق کعبه قرار دارد و سالانه میلیون‌ها زائر حین انجام اعمال حج و عمره از آب آن می‌نوشند. قدمت این چاه به زمان حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (ع) بازمی‌گردد.


این چاه نزدیک مقام ابراهیم و در هجده متری کعبه، در زیرزمین واقع است و آب آن به وسیله پمپ از طریق لوله کشی به آبخوری های مسجدالحرام منتقل می شود. این چاه در قسمت شرقی مسجدالحرام قرار دارد و همانند دیگر مشاهد حج، از آثار ابراهیم، اسماعیل و هاجر است. 


این چاه به نام‌های زمزم، چاه اسماعیل، حفیره عبدالمطلب، شفا، سقم، عافیه، میمونه، طعم، برکه، بره نام دارد و چاه در 21 متری شرق خانه خدا در مسجدالحرام در عمق 30 متری زمین قرار گرفته و ارتفاع آب آن 26 متر است 
عین‌الرئیسه یا چشمه اصلی چاه به طرف خانه کعبه است و هر ثانیه 11 لیتر آب از آن استحصال و با پمپ به طرف منطقه جنوبی مکه به نام (کُدی) پمپاژ می‌شود. این آب پس از ذخیره در منبعی بزرگ و تصفیه، به منبع دیگری مشرف بر منطقه مسجدالحرام منتقل می‌شود.


چاه زمزم در زیرزمینی در شرق صحن مسجدالحرام و در فاصله 21 متری از حجرالاسود قرار دارد که چند سالی است به علت گسترش مطاف، سقف زیرزمین پوشیده شد و آب زمزم با لوله به همه جای مسجد‌الحرام منتقل می شود.


پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیاست و بهتر خوراک و مایه سلامت از هر دردی است و داروی هر درد به شمار می‌رود و لذا فرمودند ماء زمزم لما شرب ‌له، یعنی آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود. یعنی اگر کسی مریض باشد شفا می‌یابد و اگر برای خوراک نوشیده شود حاجت او برآورده می‌شود. حضرت علی(ع) نیز فرمود زمزم خیر ماء علی وجه الارض بهترین آب روی زمین زمزم است. همچنین امام صادق(ع) فرمود ماء زمزم دواء لما شرب له، آب زمزم دوای هر دردی است. 


| شناسه مطلب: 93624




زمزم مسجدالحرام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران