حج عصاره اسلام و یکی از بهترین سفرهای انسان در طول زندگی است

حجت الاسلام والمسلمین رشادی امام جمعه شهرستان پارس آباد استان اردبیل گفت: یکی از بهترین سفرهای انسان در طول زندگی سفر به حج است.  

حجت الاسلام والمسلمین رشادی امام جمعه شهرستان پارس آباد در «دومین همایش اسرار و معارف حج» ویژه زائران حج تمتع، که روز سه شنبه (هفتم خرداد ماه) در مسجد عباسیه این شهرستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت شبهای قدر اظهار داشت: حج عصاره اسلام است و این سفر یکی از بهترین سفرهای انسان در طول زندگی است.  


امام جمعه پارس آباد گفت: هر یک از عبادات، راز و رمزی دارد و دستیابی به ثمرات شیرین و ارزشمند آنها، جز با فهم و درک صحیح آن رموز میسّر نیست؛ حج خانه خدا نیز از زمره همین عبادات است.


وی افزود: حج بیت الله الحرام عصاره اسلام و دربرگیرنده مسائل مهم فردی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی این دینِ خاتم است که در آن موسم، همه حاجیان با لباس یکرنگ عاری از هرگونه رنگ و به صورت واحد الشکل رو به سوی یک قبله نهاده و لبیک گویان به ندای حق، محرم شده، به مکه می‌آیند و گرداگرد خانه کعبه به طواف می‌پردازند.


حجت الاسلام والمسلمین رشادی با بیان اینکه مکه جاییست که دعاها مستجاب می شوند، خاطر نشان کرد: مکه جای وقت تلف کردن نیست؛ بلکه جای عبادت و راز و نیاز با معبود است. بدین جهت، نهایت سعی خود را به کار ببندید تا وقت خود را در بازار به هدر ندهید و آداب زیارت را رعایت کنید منظم و با اخلاق باشید؛ چراکه شما حاجیان الگو هستید و باید از هر نظر سرآمد باشید.


وی افزود: مهم‌ترین سفارش امام صادق (علیه‌السّلام) به حج گزاران، پاکسازی درون و طهارت قلب است؛ چنان که می‌فرمایند: «اذا اردتَ الحجّ فجرّد قَلبک لِلّه تعالی مِن کل شاغلٍ و حجابِ کُلّ حاجبٍ » یعنی اینکه: «هرگاه تصمیم به حج گرفتی، دلت را از هر باز دارنده‌ای تنها برای خدا خالی ساز و از هر مانعی بپرداز »


وی در پایان سخنان خود خطاب به زائران گفت : اکنون که در هنگامه ایام حج قرار گرفته‌ایم حاجیان محترم لحظه لحظه این سفر معنوی را قدر بدانند و در بازگشت از این سفر روحانی ره‌ توشه‌ای نیکو برای خود و هم‌وطنانشان به ارمغان بیاوردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران