سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج

سفرنامه خوانی؛ توصیه ای فرهنگی به حجاج

نظر به اینکه بیشتر افراد، تنها یک بار به سفر حج تمتع مشرف می‌شوند، سفرنامه‌خوانی می‌تواند زائران را با تأثیرات این سفر روحانی آشنا سازد تا از تمام لحظات حج تمتع بهره بیشتری ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این روز‌ها با نزدیک شدن به موعد پرواز‌های زائران خانه خدا از ۱۷ تیرماه، خانواده‌های زیادی در تب و تاب آمادگی برای این سفر معنوی هستند؛ سفری که غالباً در آن، پدر و مادر خانواده یا سالخورده‌ترین اعضا که حالا نوبتشان رسیده، باید آماده این سفر شوند، دل از خانواده و فرزندان بکنند، به خیل عظیم مسلمانان سراسر جهان بپیوندند و از عمق وجود، ندای «لبیک اللهم لبیک» سر دهند. 

این سفر که نصیب هر کس نمی‌شود، آمادگی روحی و معنوی زیادی می‌طلبد. به قول برخی روحانیون کاروان ها، آمادگی ویژه و جمع و جور کردن خودمان برای اینکه سفر خوبی داشته باشیم، حداقل یک سال مانده به این سفر باید شروع شود.

از جمله پیشنهاد‌های ویژه‌ای که زائران حج تمتع می‌توانند بر روی آن تمرکز کنند، سفرنامه‌خوانی است. خیلی‌ها به سفر حج رفته‌اند و ذوقی و قلمی هم داشته‌اند و در نتیجه، تأثیرات این سفر روحانی را نوشته‌اند. بر همین اساس زائران خانه خدا می‌توانند قبل از رفتن به خانه خدا، با این سفرنامه‌ها آشنا شوند و آن‌ها را بخوانند و از همین حالا در حال و هوای مکه و مدینه و خانه خدا و شب‌های حرم و…قرار گیرند. 

سفرنامه «خسی در میقات» جلال آل احمد و «حج» علی شریعتی، جزو سفرنامه‌های معروف معاصر ما هستند که به زبان ساده‌ای هم نوشته شده است؛ سفرنامه‌های هدایت‌الله بهبودی به نام «سفر به قبله» هم جالب است؛ چرا که مقام معظم رهبری نیز بر آن یادداشتی نوشته‌اند. 

پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت در طول سالیان متمادی اهتمام جدی به نشر سفرنامه‌های فاخر حج و عتبات عالیات داشته است که ماحصل آن انتشار ده‌ها عنوان کتاب در این زمینه است. همچنین یک نرم افزار اختصاصی با عنوان «سفرنامه و خاطرات حج» از دیگر آثار پژوهشکده حج و زیارت به شمار می‌رود.

تعدادی از این آثار در پایگاه کتابخانه حج در اختیار عموم قرار گرفته است که برای دریافت آن زائران می‌توانند به اینجامراجعه کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران