بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن

بیماری‌های شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری آن

در آستانه اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، توجه به برخی بیماریهای شایع میان حجاج و راه‌های پیشگیری از آنها بر اساس توصیه پزشکان ضروری می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، از جمله بیماری‌هایی که در ایام حج بشدت میان حجاج رایج می‌شود و حتی عوارض آن پس از بازگشت زائران به ایران نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند، گرفتاری‌های تنفسی است.


این بیماری در اکثر اوقات در مشعرالحرام شروع می‌شود و در طول ایام تشریق و بعد از آن ادامه می‌یابد و در شرایط تراکم چادرهای منا منتشر می‌شود.


خستگی و استرس، دو عامل بسیار مهم هستند که انتشار بیماری را تسریع می‌کنند. هر چه بدن آماده‌تر باشد، تغذیه بهتر و مایعات بیشتر مصرف شود، ابتلا کمتر رخ می‌دهد. عمده‌ترین علل مراجعات بیماران به پزشک، عوارض این بیماری است.


در این مواقع از نزدیک شدن به افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار فاصله بگیرید، پرهیز از روبوسی، مصافحه، دست دادن و تماس نزدیک با آن‌ها از دیگر توصیه پزشکان به زائران حج تمتع است.


همچنین از زائران خواسته‌ شده در میان مبتلایان که هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را نمی‌گیرند، خودداری کنند.


به زائران توصیه می‌شود، هنگامی‌که از بیرون برگشته و برای استراحت به اتاق‌های خود می‌روند به این نکته توجه داشته باشند که با بدن گرم و عرق کرده مقابل باد پنکه یا هوای سرد کولرهای گازی قرار نگیرند؛ زیرا دچار سرماخوردگی می‌شوند و ممکن است تا چند روز در بستر مانده و از انجام اعمال باز بمانند.


همچنین پزشکان توصیه می‌کنند که زائران هنگام ورود به اقامتگاه به نوشیدن آب سرد نپردازند؛ زیرا این آب زائر را بیمار می‌کند و بهتر است چند دقیقه صبر داشته باشند تا گرمای بدن برطرف و بعد به نوشیدن آب سرد بپردازند.


منبع: آنا




نظرات کاربران