ویژگی های مکتب و سیره عبادی، سیاسی، علمی، اخلاقی و رفتاری امام خمینی (رض)

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به ویژگی های مکتب و سیره عبادی، سیاسی، علمی، اخلاقی و رفتاری امام خمینی (رض) تاکید کرد: امام امت یک شخصیت خود ساخته و اسوه والگو بود.

 


نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت عصر دوشنبه (13 خردادماه) درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به فرارسیدن سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (رض) اظهارداشت: ما باید همیشه یاد معمارکبیر انقلاب، امام امت را که برای همه ما اسوه و الگو بود، زنده نگاه داریم. 
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب  با بیان اینکه نمی توان جامعیت امام امت را بعنوان یک شخصیت خود ساخته بدرستی درک کرد، گفت: این ویژگی در رابطه با خدای بزرگ و افرادی مطرح است که در راستای عبد خالص خداوند و محو خدایی شدن هستند.
وی با اشاره به اینکه امام امت الگوی بسیاری از افرادی است که او را ندیده ولی راه او را شناخته اند، افزود: برگزاری روز قدس در بسیاری از کشورها حکایت از آن دارد که مسلمانان راه امام را، مسیر نجات امت اسلامی و حرکت ایشان را مقتدی و اسوه خود می دانند. 
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت در ادامه سیره و جامعیت امام راحل در مسایل علمی را یادآور شد و با  اشاره به کتاب های ارزشمندی که رهبر کبیر انقلاب در زمینه های مختلف به رشته تحریر در آوردند، گفت: وقتی امام می خواست از ترکیه به عراق برود برخی از نیروهای رژیم ستم شاهی از این اقدام استقبال کردند چون تصور می کردند ایشان با رفتن به عراق و قرار گرفتن در کنارفحول علمی نجف به حاشیه خواهد رفت ولی امام با مکتب فقهی قم درجایگاه ویژه ای در نجف قرار گرفت. 
وی با اشاره به اینکه امام در فلسفه از شاگردان آیت الله شاه آبادی بزرگ بود، افزود: امام در علوم رجال، فلسفه، تفسیر و فقه و اصول و... دانشمندی جامع و فقیهی کامل بود .
وی با اشاره به دقیق بودن امام خمینی در مسایل علمی، اضافه کرد: در نوع آوری های فقهی، امام به مباحث عقلی و فلسفی نیز نیم نگاهی داشت. کتابهای اجتهاد و تقلید، بیع و خیارات، رسائل، حاشیه برفصوص، تحریرالوسیله، چهل حدیث، دیوان و... همه حکایت از عمق دقت علمی امام راحل عظیم الشان دارد. 
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه امام امت درسیره اخلاقی علاوه بر روشنگری به خودسازی نیز پرداخته است، به نامه امام علی (ع) به فرزندشان امام مجتبی (ع) در نهج البلاغه و نمونه هایی از نامه بزرگان دین به فرزندانشان اشاره کرد و گفت: امام نیز برای فرزندشان حاج آحمد آقا که روزی چند مرتبه خدمت ایشان می رسید نامه ای عرفانی و اخلاقی نوشت. 
وی با اشاره به اینکه امام خمینی در شهادت حاج آقا مصطفی خم به ابرو نیاورد، گفت: این برخورد، نشاندهنده تسلط بر نفس خویش و خودسازی دربعد اخلاقی است.
حجت الاسلام والمسلمین نواب زندگی امام خمینی در منزلی در کنار حسینیه جماران را در حالیکه همه امکانات دراختیار ایشان بود نشاندهنده روحیه دنیا گریزی امام امت دانست واظهار داشت: گذشت، اغماض و عزت نفس امام مثال زدنی است و ایشان به قدری خود ساخته و نفس خود را در اختیار داشت که این امر بر همگان آشکار بود.
وی افزود: امام خمینی در رفتار و اخلاق عملی وقتی می خواهد با خانواده خود مکاتبه کند ادبیاتی را بکار می برد که نشان می دهد بعنوان یک شخصیت بزرگ علمی نامه نمی نویسد بلکه برای شریک زندگی خود در اوج صفا، همدلی و علاقمندی می نویسد.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت نحوه حضور امام خمینی بر قبر مرحوم حاج شیخ جواد ملکی تبریزی در قبرستان شیخان قم در هنگام ورود به این شهر را و درحالیکه مردم در فیضیه و حرم منتظر ایشان بودند، نشاندهنده احترام شاگرد به استاد دانست و سوال کرد: در کدام یک از مجامع علمی دنیا شاگردی را پیدا می کنید که با وجود گذشت  50 سال از فوت استاد، اینگونه به او احترام بگذارد؟. 
وی ساده زیستی، رعایت آراستگی ظاهری وگرایش امام راحل به مستضعفان را درس آموز توصیف کرد و گفت: ایشان همه عبادات را به وقت خود انجام می داد و به عبادات واجب و مستحب توجه داشت و حتی وقتی که در بستر بیماری بود، تأکید می کرد که وقت نماز، مرا صدا بزنید.
وی افزود: مرحوم حاج احمد آقا تعریف می کرد در جلسه ای در نوفل لوشاتو، خبرنگاران جمع بودند؛ ناگهان امام فرمود من رفتم. هر چه به ایشان عنوان شد که آقا، اینها برای شما آمده اند و الان وقت مصاحبه است؛ امام فرمود نه، الان وقت غسل جمعه است. 
وی اضافه کرد: شخصیتی که به مستحبات و عبادات تا این حد اهمیت می دهد، فردی است که وقتی مقابل آمریکا قرار می گیرد، با قوت مواضع خود را بیان می کند، چرا که با تهجد، شب زنده داری و انس با قرآن ارتباط خود را با خدا یکپارچه و محکم کرده است. 
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه امام راحل در ایام عادی هر 10 روز و در ماه مبارک رمضان هر سه روز قرآن را ختم می کرد، گفت: درماه رمضان در حوزه رسم است که برخی اساتید تدرس دارند ولی وقتی این موضوع را به امام پیشنهاد کردند؛ ایشان فرمود خداوند این یک ماه را برای یک سال تعیین کرده وماه رمضان برنامه خودش را دارد.
وی نگارش کشف الاسرار را گویای دقت امام امت دردشمن شناسی دانست و نامه امام به گورباچف را نشاندهنده بینش عمیق سیاسی امام راحل عنوان کرد.
وی گفت: امام بیش از یک سال قبل از سقوط حزب کمونیست آن را پیش بینی کرد و برای گورباچف نامه نوشت.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت همچنین سخنان امام امت در خصوص وحدت امت اسلامی را یادآورشد و با اشاره به رهبر بعد از خویش، با درایتی الهام گرفته از نفحات رحمانی، تصریح کرد: شما مشکل ندارید و شایستگی بجا ومناسب مقام رهبری دام ظله را بادآور شدند.


وی افزود: امام درمسایل سیاسی شفاف عمل می کردند و زمانی که احساس نمودند باید موضع بگیرند بدون فوت وقت موضع می گرفتند، حضور ایشان در قم، نجف و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاوی درس های فراوانی برای پویندگان راه ایشان است.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان سخنان خود فرارسیدن عید سعید فطر، عید اخلاص و بندگی روزه داران را تبریک گفت . 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران