آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع) آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع)

آبکاری طلای ضریح امام حسین(ع) تا دریافت دستمزد از حضرت عباس(ع)

تنها چند ساعت تا پرواز به سمت ایران وقت داشت، به حرم حضرت عباس(ع) رفت و با چشمانی اشک بار گفت: "اگر از کار ما رضایت دارید، یک طوری به ما بفهمانید"... پس از بازگشت از حرم به او گفتند "پرواز یک روز به تاخیر افتاده"...

زمانی که به احادیثی که پیرامون تاکید به زیارت مضجع مطهر سیدالشهداء(ع) آمده است، نگاه می کنیم، با الفاظ تاکیدی و عبارت های غریبی مواجه می شویم، که در وهله اول این سوال برایمان ایجاد می شود که در میان این تعداد از معصومین(ع) این همه تاکید بر زیارت سیدالشهداء(ع) و پاداش هایی این چنینی چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ مگر امام حسین(ع) چه کرده است که خداوند به این شکل او را عزیز داشته است؟


این تاکیدات بر زیارت سیدالشهداء(ع) تا آنجایی پیش می رود که به تعبیر روایت، اگر فردی لایق بهشت نیز باشد و به زیارت مضجع شریف امام حسین(ع)، مشرف نشود، حتی اگر  در بهشت هم باشد، میهمان  خواهد بود"


همچنین در روایتی از امام صادق (ع) می خوانیم که "کسی که توانایی زیارت حسین(ع) را داشته باشد ولی زیارت نکند، نسبت به پیامبر اسلام و ائمه(عاق) شده است"؛ از این قبیل روایات در کلام ائمه بسیار دیده می شود که این ها نشان از اهمیت کار عظیم امام حسین(ع) در برپایی دین دارد.


به تعبیر کلام امام صادق(ع) شیعیانی هستند که با وجود توانایی بر زیارت امام حسین(ع)، به زیارت امام شهیدشان نمی روند که نسبت به پیامبر(ص) عاق می شوند، اما قطعا در این میان عده ی زیادی هستند که دلشان به سمت زیارت امام حسین(ع) پر می کشد اما توانایی انجام این سفر معنوی را ندارند، این شیعیان دلباخته از هر فرصتی برای رسیدن به پاداش و ثواب زیارت امام حسین(ع) استفاده می کنند تا شاید بهره‎ای از پاداش زیارت حسین بن علی(ع) در نامه اعمال خود ثبت کنند.


چنین دلباختگی هایی به وفور توسط مردم رخ داده و ما با چشم خود این اتفاقات زیبا را دیده ایم؛ زمانی که ضریح مطهر امام حسین(ع) در قم ساخته شده و روانه تمامی شهرهای ایران می شد، سیل جمعیتی که پا به پای این ضریح روحانی همچون پروانه‌ای به گرد شمع می چرخیدند، نشان دهنده قلب های بی‌تاب و بیقراری بود که از شوق زیارت حسین بن علی(ع) سر از پا نمی شناختند.


علی عبادی، طلبه جوانی که  به دلایل شخصی، درس حوزه را رها کرده و از سن 31 سالگی وارد حرفه آبکاری طلا شده است، اکنون 25 سال است که در این رشته فعالیت داشته و آبکاری طلای 15 پروژه از حرم های مطهر ائمه(ع) را انجام داده است.


او ارتباط درس طلبگی و فضای حرفه آبکاری طلا را در معنویتی می داند که از همان ابتدای ورود به این شغل در آینده کاری اش پیش بینی می کرده است. 


با این آبکار طلای ضریح امام حسین(ع) و دیگر اعتاب مقدسه به گفت‌وگو نشستیم تا از سختی‌ها و شیرینی‌ها این شغل و خاطرات تکرار نشدنی‌ آن برایمان صحبت کند.


آبکاری طلا، شغل آباء و اجدادی من نبود


عبادی پور گفت: اولین استادکاری که در کنار او کارم را شروع کردم نیز طلبه بوده و این مطلب نیز مرا در آینده معنوی که در این کار می دیدم، بیشتر ترغیب می کرد؛ اولین نفری در خانواده ام بودم که سراغ این حرفه رفتم و آبکاری طلا درواقع شغل پدری یا آباء و اجدادی من نبود.


از عبادی پور خواستیم تا کمی هم از مراحل فنی کار حرفه ای خود برایمان بگوید.


این استاد کار در خصوص، چگونگی حرفه خود و مراحل انجام آبکاری، بیان کرد: طلایی که به عنوان آب طلا در آبکاری به کار می رود، با طلای معمولی که مردم برای زینت استفاده می کنند به جهت میزان عیار متفاوت است، چراکه طلای زینتی، 18 عیار است و به خاطر مقاومت و بالابردن استحکام آن مقداری آلیاژ با آن مخلوط می شود. 


طلاهای اهدایی مردم، در کارگاه آبکاری به طلای 24 عیار تبدیل می شود


وی افزود: طلایی که برای آبکاری استفاده می شود، باید 24 عیار و خالص باشد، زیرا که آبکاری نیازمند طلای خالص است، نه طلای 18 عیار؛ به همین دلیل طلاهایی که توسط مردم به صورت نذورات برای ساخت اماکن مقدسی چون ضریح امام حسین(ع) جمع آوری می شود، ابتدا نیازمند خالص سازی است.


عبادی پور با بیان اینکه طلای 18 عیار، در مراحل تخصصی به طلای با خلوص99/99 یا همان 24عیار تبدیل می شود، گفت: ابتدا این گونه طلا، به نمک طلا تبدیل شده و در واقع ناخالصی های آن گرفته می شود و پس از اینکه به طلای 24عیار یا همان طلای خالص مبدل شد، این نمک طلا در وان مخصوص تزریق می‌شود و به وسیله تزریق امواج مثبت و منفی، نیتروژن قطعه فلزی که معمولا جنس آن مس است، آزاد می‌شود و پوشش طلا می‌گیرد.


 این استادکار آبکاری طلا و نقره گفت: تنها سه کشور آلمان، فرانسه و ایران قادر به تولید نمک طلا هستند و در ایران فقط شرکت اندود که بنده مشغول به کار در آن هستم، موفق به دستیابی این فناوری شده است.


وی توضیح داد: در خصوص بعضی قطعات ضریح‌ها و یا درب‌های اماکن مقدس همچون حرم امامین عسگریین(ع)، به دلیل اینکه به وفور در معرض لمس دست هستند، قبل از آبکاری طلا، آب نیکل داده می‌شوند، تا از فرسایش زودرس آب طلا و رویت مس از زیر آن، جلوگیری شود.


گل سرسبد پروژه بازسازی عتبات عالیات را قمی‌ها چیدند 


این استاد کار حرفه ای در خصوص پروژه های ساخت ضریح های و درب های مطهر و اماکن مذهبی گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات پروژه بازسازی اعتاب مقدسه را در 32بخش تقسیم بندی کرده است و مسئولیت اجرای هر پروژه به یکی از استان‌های کشور جهت تبرک واگذار شده است که در این خصوص استان قم پروژه‌های ساخت ضریح امام حسین(ع) ضریح امامین عسگریین(ع) و شهدای 72تن متقبل شده است که مقام معظم رهبری نیز عنوان کردند که گل سرسبد پروژهای بازسازی عتبات عالیات را قمی‌ها چیدند؛ البته تمامی پروژه ها توسط استادکاران اصفهانی قلم زنی می‌شود و برای آبکاری نیز به قم منتقل می‌شود.


 تاکنون آبکاری 15 پروژه از حرم های مطهر ائمه(ع) را انجام داده ام


وی ادامه داد: آبکاری حرم امام حسین(ع)، ضریح حرم حضرت عباس(ع) در کربلا، آبکاری درب های مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع)، آبکاری ضریح مسلم بن عقیل(ع)، دو طفلان مسلم(ع) و ضریح ابراهیم مجاب(ع) بخشی پروژه های انجام گرفته است و در حال حاضر مشغول انجام پروژه درب‌های سرداب امام زمان(عج) در سامرا هستیم.


 وی با بیان اینکه کشورهای معدودی در جهان می‌توانند به صورت نوین آبکاری طلا را روی قطعات بزرگ انجام دهند، گفت: با وجود پیشنهادهایی از کشورهای هند و پاکستان برای انجام آبکاری طلای ضریح اعتاب مقدسه، ولی از آنجایی که مسئولین کشورعراق، تمایل دارند تا پروژه های مربوط به ضریح های مطهر امامان(ع) توسط شیعیان آبکاری و یا ساخته شود، این پروژه ها را به کشور ایران واگذار می کنند.


اهدای دندان طلا تا گردنبند 150گرمی برای ساخت ضریح امامان معصوم


عبادی پور  در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده با شوق از لحظه ای تعریف می کند که طلاهای اهدایی مردم به دستش می رسد و می گوید: از میان این حجم از طلاهایی که به عنوان نذورات جمع آوری می شود و به دست ما می رسد، گاهی یک دندان طلا  یا گوشواره با وزن بسیار کم وجود دارد و گاهی نیز گردنبند 150 گرمی دیده می شود، وقتی با این صحنه‌ها مواجه می‌شویم که چگونه مردم برای عرض ارادت به اهل بیت از علایق و تعلقات مادی می‌گذرند، بغض تمام وجودمان را می‌گیرد، این نذورات نشان از ارادت شیعیان به ائمه(ع) است.


وی تاکید کرد: طبق گزارشاتی که به دست ما می رسد گاهی یک فرد، تمامی دارایی اش را یک النگو و یا گردنبند بوده است در این راه نذر می کند؛ همچنین اکثر این افراد از میان قشر ضعیف یا متوسط جامعه هستند و این مطلب برای ما بسیار ارزش دارد.


 طلاهای نذوراتی مردم، در همان راهی که نذر کرده اند صرف می شود


این استاد کار حرفه ای که امانتداری طلای مردمی را یکی از خطیرترین وظایف شغل خود می داند، در خصوص امنتداری طلاهای نذوراتی مردم گفت: برای مثال هنگامی که فردی طلای خود را برای ضریح امام حسین(ع) نذر می کند، روی این طلای اهدایی، برچسبی زده می شود تا این طلا از طلایی که جهت ساخت ضریح دیگر اعتاب مقدسه اهداء شده است، جدا و تفکیک شود، چراکه این ها نذورات مردمی است و امنتداری آن بسیار مهم و حساس است.


 عبادی پور در خصوص اهمیت و ارزش معنوی حرفه خود عنوان کرد: در ورای همه این کارها، نظر ائمه(ع) و دستی از سوی خداوند متعال نهفته است، چراکه همه استادکاران در این زمینه، چشمشان به پاداش معنوی و نگاهی است که از سوی امامان به آنان می شود.


وی افزود: در بسیاری از موارد پیش آمده که در مراحل آبکاری این ضریح های مقدس، گره ای افتاده و با مشکل فنی روبرو شدیم که رفع آن از عهده همه ما خارج بوده است، در این مواقع تنها با یک توسل به صاحب اصلی این ضریح و ائمه اطهار(ع)، گره کار گشوده شده است؛ این تجربه را به وفور همه ی ما استاد کاران داشته و داریم.


انگشتانی که با نظر ائمه(ع) قطع نشد


زمانی که از او خواستیم تا از این گره گشایی ها و نظر ائمه(ع) در زندگی و کارش برایمان صحبت کند، بار دیگر بغض گلویش را گرفته و پس از لحظه ای سکوت با چشمانی که اشک در آن حلقه زده بود، از شفای دستی صحبت کرد، که با نظر ائمه(ع) قطع نشد.


وی گفت: روزی در حین کار در کارگاه حادثه‌ای برای من رخ داد، دست راست من به حدی دچار آسیب شد که پزشکان براین اتفاق نظر داشتند که دو انگشت این دست باید قطع شود، اما پس از عمل، انگشتان پیوند زده شدند و پزشک با تعجب و کنجکاوی از شغل و حرفه من سوال کرد و وقتی به او توضیح دادم، عنوان کرد که دلیل قطع نشدن انگشتان، همان شغل شما و کرامت و نظر اهل بیت(ع) بوده است.


این استاد کار حرفه ای ادامه داد: حرفه ما مقدس بوده و با شغل های دیگر متفاوت است، بنابراین من بارها به چشم خودم، نظر اهل بیت(ع) را برکار و زندگی ام دیدم، برکت درآمد اندک این حرفه در زندگی، فرزندان صالحی که همگی نمازخوان و متدین تربیت شده اند بهترین پاداش زندگی است که داشته ام.


مزد و پول آبکاری ضریح حضرت عباس(ع) را خود حضرت به من دادند


این بار شوق، تمام کلام این استاد کار را فر اگرفته و با صدایی که نوعی بغض و شادی رضایت بخش در پس آن نهفته است، از خاطره ای عجیب دیگر، لب به سخن می گشاید.


عبادی پور با بیان اینکه که مزد آبکاری ضریح حضرت عباس(ع) را ازخود حضرت دریافت کردم، عنوان کرد: پس از دوماه فعالیت در زمینه آبکاری ضریح حرم حضرت عباس(ع)، که در طول این مدت در کربلا اقامت داشتم و مهمان عتبه عباسیه(ع) بودم، هنگامی که تنها چند ساعت به پرواز به سمت ایران وقت داشتم، به حرم حضرت عباس(ع) رفتم و از ایشان خواستم تا اگر کار من مورد عنایت آن حضرت قرار گرفته مرا مطلع کنند تا با شادمانی و رضایت به کشورم بازگردم.


 وی ادامه داد: پس از بازگشت از حرم متوجه شدم که پرواز یک روز به تاخیر افتاده، چراکه از ما دعوت شده بود تا در آیین غبار روبی و جمع آوری پول های نذورات داخل ضریح حضرت عباس(ع) شرکت کرده و برای این کار وارد ضریح شویم، نکته جالب توجه اینکه دستمزد فعالیت در این دوماه از پول‌ها داخل ضریح به من داده شد و این یک عنایت با ارزش و هدیه نفیسی بود که از حضرت عباس(ع) دریافت کردم.


 شعائر اسلام باید حفظ شود


عبادی پور گفت: برخی این شبهه را مطرح می کنند که چه لزومی دارد این همه نذورات طلای مردم در راه ساخت ضریح ائمه و یا آبکاری آن ها استفاده شود؟ آیا بهتر نیست این هزینه به فقراء و نیازمندان داده شده و در این راه نذر شود؟؛ اینکه نذورات باید هدفمند باشد و تامین نیاز فقیران در کشور، وظیفه ما است شکی نیست، اما ساخت ضریح برای ائمه(ع) و مسائلی از این قبیل، جزو شعائر اسلامی است که حفظ آن واجب است؛ البته این نکته هم بسیار مهم و جالب است که اکثر نذورات برای ساخت اماکن مقدس نیز توسط همین افراد با توان کم مالی ولی با اعتقاد قلبی سرشار، تامین می‌شود.


 پسر در راه پدر


 وی با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه "پس از مرگ، همه حسنات قطع می‌شود، به جز صدقه جاریه، فرزند صالح و علمی که فرد بعد از خود به یادگار می گذارد"، بیان کرد: پسر بزرگ من به دلیل علاقه خود برای حضور در این حرفه و تشویق‌های بنده از سن جوانی وارد این عرصه شد و اکنون نیز جا پای من گذاشته است و مشغول فعالیت است؛ من در اواخر دوران خدمت و در سن بازنشستگی هستم و امیدوارم فرزندم ادامه دهنده این راه حسنه باشد، خدارو شکر می کنم که فرزندان صالحی دارم که همگی به دنبال کسب روزی حلال برای خانواده خود هستند.


ثبت شدن در لیست خدمتگذاران به اهل بیت(ع)


عبادی پور با بیان اینکه، هر خدمتی که در راه خدا و برای ائمه(ع)، انجام شود، خودشان از جزئیات آن آگاهی دارند، تاکید کرد: کسی که کاری را به خاطر خدا انجام می دهد، نباید توقعی از مردم داشته باشد یا اینکه به دنبال مطرح کردن خود در میان مردم باشد؛ ولی نکته جالبی که اتفاق افتاد این بود که در جریان تعویض ضریح امام حسین(ع) و نصب ضریح جدید، مسئولین عراقی مراقبت می‌کردند که افراد مشغول به کار کار خاصی انجام ندهند ولی مسئولین اجرایی با زرنگی توانستند روی یک کاغذ اسامی کسانی که در ساخت ضریح امام حسین(ع) نقش داشتند را نوشتند که نام بنده هم در این اسامی بود و هنگام نصب ضریح زیر یکی از ستون‌ها قرار دادند تا به نوعی در روز قیامت این ضریح شاهدی بر تلاش آنان باشد و شامل شفاعت اهل بیت شوند، این موضوع  نوعی دلخوشی برای ما ایجاد می کند که اسم ما هم در میان خدمت گزاران به اهل بیت(س) تا سال‌های متمادی ثبت خواهد شد.


حرفه ما، علم وتجربه را کنار هم می طلبد


این استاد کار حرفه ای در پایان گفت: تجربه در حرفه ما بسیار اهمیت دارد، و چه بسا که استادی در این زمینه از علم کافی برخوردار بوده و در دانشگاه تدریس کند، اما به دلیل عدم تجربه کافی، در عمل به هیچ وجه موفق نیست؛ بنابراین توصیه می شود همه کسانی که علاقه به کارهای این چنینی دارند، تجربه و علم را در کنار هم بیاموزند.




نظرات کاربران