سرپرست حجاج ایرانی: 

خدمت رسانی به حجاج، خدمت رسانی به دین خداست 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تاکید براینکه مدیران ستادی، فرهنگی و کارگزاران اجرایی باید در سفر معنوی حج پناهگاه زائران باشند، تصریح کرد: خدمت رسانی به زائران خانه خدا خدمت رسانی به دین خداست و با خدای خود معامله و فقط به باریتعالی توجه کنید.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با تشریح برنامه های حج 98 تصریح کرد: اولویت مدیران ستادی، فرهنگی، کاروان ها و مجموعه ها بهینه شدن برنامه ها و اجرای درست برنامه ریزی ها است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب که امروز در همایش منطقه ای مدیران ستادی، استانی، مجموعه ها و کاروان های حج تمتع 98 منطقه تهران سخن می گفت، پویایی سازمان حج و زیارت را در میان سازمان های داخل کشور خوب توصیف کرد. 
وی از حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل بعنوان دو پیامبری یاد کرد که مامور خدمت رسانی به طواف کنندگان خانه خدا هستند و افزود: امروزنیز هرکس به نوعی می خواهد به زائران خدمت کند باید این فرصت را قدر بداند.
سرپرست حجاج ایرانی  با بیان اینکه برنامه های حج امسال با سالهای قبل تفاوت چندانی ندارد، رعایت ادب فردی، اجتماعی و مدیریتی را برای مدیران ستادی، کاروان ها و مجموعه ها ضروری دانست و خطاب به حاضران گفت: حجم کارهای روزانه نباید شما را از برنامه های فردی عبادی بازدارد؛ با برنامه ریزی برای ارتباط خود با خدا وقت بگذارید و به کارهای خود مهرخدایی بزنید.
وی با بیان اینکه مدیران نباید درکارهای روزانه غرق شوند، بر لزوم برنامه ریزی برای انجام کارها و استفاده ازفرصت ها تاکید کرد و افزود: برخی مدیران وقتی غرق کار می شوند حتی برای زائران وقت نمی گذارند که اشتباه است و برای اینکه کارها خوب انجام شود باید برنامه ریزی را در اولویت قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه خدمت به زائر نباید تنها باهدف کسب رضایت سازمانی انجام شود، اظهار داشت: در ارائه خدمات به زائر با خدای خود معامله و فقط به او توجه کنید زیرا اگر با غیر خدا معامله نمایید متضرر خواهید شد.
سرپرست حجاج ایرانی داشتن سعه صدر در برخورد با زائران را مهم خواند و گفت: مدیر باید به اندازه تمام زائران مجموعه خود صبر، بردباری و تحمل داشته باشد چرا که در این سفر معنوی پناهگاه زائر، مدیر و روحانی کاروان است و آنها باید همانند یک پدرخوب، خادم، دلسوخته و شفیق برای زائر کار و تلاش کنند.
وی افزود: شرح صدر آن قدرمهم است که حضرت موسی می فرماید: " رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی - پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان ".  
نماینده ولی فقیه اضافه کرد: مدیری الگو است که هر روز صبح قبل از شروع کار با خدای خود عهد ببندد که در برخورد با زائر حتی اگر حرف او خطاست سعه صدر نشان دهد و بدون اینکه خشمگین شود با استدلال زائر را راهنمایی کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد آرزو دارند که خدمتگزار زائران باشند، گفت: خداوند مدال خدمتگزاری به زائران را به شما عطا کرده و شما که بارها به سفر معنوی حج مشرف شدید این فرصت را قدر بدانید و شکرگزار آن باشید تا این راه به روی شما بسته نشود.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: خداوند راههای مختلفی را در مقابل ما قرارداده و قدرت انتخاب نیز داده است و ما نیز از میان این راهها، خدمتگزاری به زائر را انتخاب کرده ایم و باید سپاسگزار باریتعالی باشیم.
وی گفت: خداوند؛ کریم، رحیم، غفور و رزاق است و منت گذاری را خوش ندارد ولی گاهی اوقات، نعمت ها را به رخ ما می آورد تا قدر آنها را بدانیم " أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ - آیا قرار نداده‌ایم‌ ‌برای‌ ‌او‌، دو چشم‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ آثار قدرت‌ و حکمت‌ ‌ما ‌را‌ می‌بیند".
وی با اشاره به فرازهایی از دعای صباح امام علی (ع)، افزود: اگر انسان به داده های الهی توجه داشته باشد سپاسگزارخواهد بود و اگر به این داده ها توجه نکند تصور می کند طلبکاراست
نماینده ولی فقیه درادامه سخنان خود بر لزوم حفظ شخصیت زائران بیت الله الحرام از سوی مدیران کاروانها تاکید کرد وگفت: توجه به نیازهای زائران وظیفه نخست مدیران کاروانها و ستاد حج است و آنها باید در هر شرایطی به گونه ای رفتار کنند که شخصیت زائران حفظ شود.
وی با بیان اینکه عملکرد مدیر و روحانی کاروان می تواند در دین افراد و شناخت آنها از حج تاثیر منفی بگذارد، یکی از نکات مهم در مدیریت را «تغافل و چشم پوشی» دانست و از مدیران کاروانها خواست نهایت احترام را نسبت به زائران به عمل آورند و ایرادها  و اشکالات آنان را به صورت خصوصی، در فضایی دوستانه و با حفظ حرمت مطرح سازند.
وی با استناد به احادیثی از پیشوایان معصوم (ع) مبنی بر لزوم چشم پوشی از خطاهای دیگران و پرهیز از علنی کردن آن خاطرنشان ساخت: طرح اشتباهات افراد در جمع موجب تحقیر آنها می شود.
حجت الاسلام والمسلمین نواب، برخورداری از«زبان سپاسگزاری» را یکی دیگر از ویژگیهای مدیران موفق توصیف کرد و اظهارداشت: مدیران کاروانها باید از زائرانی که به دیگران خدمت می کنند همواره قدردانی و تشکر کنند.
وی با تاکید بر پرهیز ازمنت گذاری، گفت: اگر بهترین کارها را برای زائری انجام دادیم حق نداریم بر او منتی داشته باشیم زیرا خداوند به ما این توفیق بزرگ را داده است که در خانه او حضور یافته و خدمتگزار زائرانش باشیم.
سرپرست حجاج ایرانی دراین زمینه ضرورت احترام و توجه هرچه بیشتر مدیران کاروانها را نسبت به افراد ضعیف و ناتوان یادآور شد و از آنها خواست هیچ مومنی را حقیر نشمارند زیرا خداوند تحقیرکنندگان را به بهشت راه نمی دهد.
بر پایه این گزارش، آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز درادامه این همایش با تشریح برنامه های اجرایی حج 98 اعلام کرد: امسال به دلیل وضعیت پروازها، مدت اقامت حجاج در عربستان بیشتر از سی روز خواهد شد.
وی به همین دلیل از مدیران کاروانها خواست برای اقامت طولانی زائران خانه خدا در مکه و مدینه برنامه ریزی های فرهنگی مناسبی داشته باشند.
به گفته آقای رشیدیان، اعزام کاروانهای 86 هزار زائر ایرانی از 17 تیرماه آغاز می شود و آخرین کاروانها نیز 16 شهریور مکه و مدینه را ترک خواهند کرد.
وی مدت اقامت کاروانها را در مدینه به دلیل کمبود هتل، کمتر از یک هفته بیان کرد و انتقال زائران با هواپیماهای شرکتهای هوایی ایران، مدیریت هزینه ها و استقرار دفاتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در شهرهای مکه و مدینه را برای خدمت رسانی به زائران از ویژگی های حج امسال برشمرد.
وی در این زمینه به مدیران کاروانها توصیه کرد: با آسیب شناسی دوره های قبل و برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت خدمات به زائران، به تحقق برنامه های بعثه و سازمان حج در سال جاری کمک کنند.
آقای رشیدیان گفت: مدیران اجرایی و کارگزاران حج حق ندارند در هیچ شرایطی دچار غافلگیری شوند و باید برای شرایط مختلف، برنامه و آمادگی داشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: شمار بانوان ایرانی که امسال به حج تمتع مشرف می شوند بیشتر از مردان است.
لزوم رعایت صرفه جویی و پرهیز از اسراف و تبذیر، توجه به تحولات حج، تاکید بر رسالت فرهنگی حج و تلاش برای ارایه هر چه بیشتر خدمات مبتنی بر فناوری به منظور تحقق حج هوشمند از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان حج و زیارت امروز در همایش مدیران ستادی و کارگزاران حج از استانهای تهران، البرز، قم ، مرکزی، قزوین و شهرستان کاشان مطرح کرد.
این همایش یک روزه در ادامه شاهد سخنرانی وپرسش و پاسخ مدیران بخش های مختلف ستادی، فرهنگی و کاروانهای حج تمتع 98 منطقه تهران بود که در تالارهمایش های سازمان حج و زیارت گرد آمده بودند.
 




نظرات کاربران