نعمات و نقمات دنیوی، آزمایش الهی است

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت: نعمات و نقمات الهی، هر دو مصداق ابتلا و آزمایش است و به همین خاطر است که خداوند می فرماید: ما شما را امتحان می کنیم؛ گاهی اوقات با نعمات الهی و گاهی اوقات با مصایب.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی روز دوشنبه (20 خردادماه) در جلسه تواصی در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج وزیارت افزود: یکی از قدمهایی که قرآن برای هدایت ما انسانها بر می دارد، این است که نحوه تحلیل ما را از زوایای یک رویداد تصحیح می کند. انسانها وقتی با پدیده ای روبرو می شوند، تحلیلی از آن پدیده در ذهن شان نقش می بندد اما گاهی اوقات این شیوه تحلیل طبیعی که ما به آن عادت کرده ایم، با آنچه که قرآن کریم مورد نظرش هست و شیوه صحیحی نیز هست، منطبق نیست؛ لذا خداوند در قرآن به ما این یادآوری را می کند که اگر این پدیده را دیدید، آن گونه که خود می پندارید، تحلیل نکنید.


وی با استناد به آیات الهی ادامه داد: ما خیلی وقت ها وقتی نعمتی به دست مان می رسد، تحلیلی که در ذهن خودمان انجام می دهیم، بیشتر مواقع تصور یا برداشت ما این است که من استحقاق چنین نعمتی را داشته ام؛ به خاطر آنچه که از آن برخوردار بوده ام. یعنی در واقع نعمت را پاداش برخی کارهای قبلی خودمان می دانیم.


حجت الاسلام والمسلمین مظلومی اضافه کرد: حال اگر خدای نکرده سختی به ما برسد، این سختی را دلیل بر بی مهری و کم لطفی خداوند می پنداریم و می گوییم که خداوند متأسفانه ما را اصلاً تحویل نگرفته و ما را مورد اکرام قرار نداده است که مثلاً من دچار این بیماری صعب العلاج شده ام یا به مشکل اقتصادی برخورده ام یا با ورشکستگی مواجه شده ام.


به گفته وی، قرآن می خواهد بگوید نه آن نعمتی که به شما داده ایم دلیل بر آن است که شما مورد اکرام قرار گرفته اید و نه این سختی که با آن روبرو شده اید دلیلی بر نقمات است. هر دوی اینها مصداق ابتلا و آزمایش است و بخاطر همین است که خداوند می فرماید: ما شما را امتحان می کنیم؛ گاهی اوقات با نعمات الهی و گاهی اوقات با مصایب.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اظهار کرد: آنجایی که دچار مصایب می شویم، بیشتر اوقات درک می کنیم که این می تواند آزمایش الهی باشد و در چنین مواقعی، با دعا و نیایش به درگاه الهی، خواستار برطرف شدن آن مصیبت از درگاهش می شویم که همین عامل، ما را به ذات اقدس باریتعالی نزدیکتر می کند.


وی افزود: اما گاهی اوقات وقتی به نعمت های الهی می رسیم، دچار غفلت می شویم و به جای آنکه آن را نعمتی از جانب خدا فرض کنیم و آزمایشی بدانیم که باید از آن، موفق و سربلند بیرون بیاییم، تصور می کنیم که بدلیل عملکرد خوب استحقاق آن را داشتیم و آن را پاداش رفتارهای فردی خوب خودمان و یا دعاهایی که در حق ما شده است می پنداریم. در حالی که گاهی اوقات، نعمتی که به ما داده شده است، بنا به تعبیر قرآن، یک آزمایش است. بر همین اساس، وقتی خداوند با دادن نعمت، ما را امتحان می کند، این سنتی از سنتهای الهی است که اتفاق می افتد.


حجت الاسلام والمسلمین مظلومی بیان کرد: گاهی اوقات خداوند به کسانی که به تعبیر ما نه تنها محبوب درگاه نیستند، بلکه مقبول هم نبوده و جزو کفار هستند و یا اصلا عنایتی به دستورات خدا ندارند، نعمتهای فراوانی نازل می کند. اینکه ما مریض نمی شویم، اینکه ما مشکل اقتصادی پیدا نمی کنیم، اینکه ما هیچوقت در زندگی به گره ای برنخورده ایم، پس ما محبوب خدا هستیم، تعبیر دیگری دارد.


وی ادامه داد: خداوند می گوید ما گاهی اوقات به کفار نعمتهایی را در این دنیا می دهیم، نه از آن باب که استحقاق دارند، بلکه از آن بابت است که ما سنتی داریم به نام «استدراج» که همانند جاده ای صاف و بی پستی و بلندی است که راننده بعد از مدتی دچار غفلت شده و همین راحتی موجب می شود که خوابش بگیرد و از مسیر اصلی منحرف شود. زندگی ایکه بالا و پایین نداشته و فراز و فرود ندارد، خیلی مواقع موجب غفلت می شود. به عبارتی راحتی و آسایش فراوان، ما را دچار غفلت می کند و فراموشی از یاد خدا ما را به آن مرحله ای از فلاکت می کشاند که دیگر قابل جبران نیست.


به گفته حجت الاسلام والمسلمین مظلومی، در این موارد، تأکید خداوند در قرآن کریم چنین است: کسانی که نشانه های روشن ما را تکذیب کردند، اینها را ما از جایی به سمت عذاب الهی خواهیم برد که حدس نمی زنند و ما به آنها فرصت می دهیم. خداوند آنها را به عذابی تدریجی دچار خواهد کرد.


وی با استناد به روایتی قدسی تشریح کرد که خداوند متعال برای پاک ساختن پرونده اعمال بنده خود از گناهانی که در این دنیا بدان مبتلا شده، مصایبی برای وی مقدر می کند که ازجمله می توان به بیماری، قلت رزق و روزی و سختگیری در مرحله انتقال از این جهان به جهان آخرت و به عبارتی بسختی جان دادن اشاره کرد که همه اینها برای آن است که تاوان خطاهایی که در این دنیا کرده با این سختی که تحمل می کند، کفاره گناهانش شود وهنگامی که وارد صحرای محشر می شود، پاک خواهد بود


به گفته وی، در نقطه مقابل، اگر اینچنین نبود و درواقع خداوند چنانچه نخواهد وارد بهشت شود، از سنت استدراج درباره وی استفاده خواهد کرد به طوری که این آدم به همه خواسته های دنیوی اش می رسد و مثلاً بیماری به وی نمی دهد و با امنیت زندگی می کند و آسیبی از ناحیه حاکمان و فرماندهان نمی بینید و خداوند مرگش را هم آسان می کند؛ چراکه خداوند به تعبیری می فرماید وقتی که این فرد به نزد خداوند در آن دنیا می رسد، همه پاداش های دنیوی اش را دریافت کرده و هیچ ذخیره ای برایش باقی نمانده است و آن موقع است که این آدم وارد دوزخ خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با استناد به فرمایش امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه ذیل کلمات قصار 116 و نیز 260 اضافه کرد: همین تعبیر را امیرالمومنین چنین بیان می کند که چه تعداد افرادی هستند که خداوند به آنها خوبی می کند اما درک درستی از این نعمات نداشته از باب استدراج دچارغفلت می شوند و همین غفلت، آنها را خدای نکرده دچار عذاب خواهد کرد.


وی با بیان اینکه ملاک تشخیص اینکه انسانها آیا دچار استدراج هستند یا نه چیست؟ به فرمایش حضرت در نهج البلاغه اشاره کرد که فرموده اند؛ ای انسانها ببینید وقتی خداوند دارد مدام بر شما نعماتی را نازل می کند و شما همچنان بر معصیتی هستید، بدانید که دچار استدراج شده اید و باید در رویه خود تجدید نظر کنید.


به گفته معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، راه پیشگیری از معصیت و جلوگیری از دچار شدن به استدراج این است که وقتی خداوند نعمتی داد، شکرش را به جا آوریم. از حضرت امام حسین(ع) هم چنین نقل شده است که وقتی خدا نعمتی به ما عطا کرد و شکرش را به جا نیاوردیم، بدانیم که دچار این بلیه هستیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران