پیش‌بینی حضور ۳ میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین ۹۸

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛یش بینی کرد که با توجه به حذف هزینه روادید سفر به عراق، سه میلیون زائر ایرانی در همایش پیاده روی اربعین ۹۸ شرکت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست هم‌اندیشی کمیته اسکان،‌ تغذیه و جذب نذورات مردمی اربعین حسینی صبح سه‌شنبه (۲۱ خرداد‌ماه) با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.


بر اساس این گزارش، پلارک در این نشست اظهار کرد: شهرداری تهران امسال با انگیزه‌ای مضاعف نسبت به قبل پای کار مراسم اربعین آمده است و دلیل آن نیز حضور مدیرانی علاقه‌مند به اهل‌بیت علیهم‌السلام است.


وی با بیان اینکه ستاد اربعین دارای ۱۳ کمیته است، افزود: ۱۲ کمیته این ستاد مسئولیت سازماندهی زائران در داخل کشور را برعهده دارند و در نهایت تمامی زائران را به کمیته مشارکت‌های مردمی برای تأمین محل خواب، خوراک، ویزا،‌ حمل و نقل و ... واگذار می‌کند.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اضافه کرد: بر اساس بررسی‌ها در ایام سفر اربعین همواره ۷۰ درصد زائران ایرانی در داخل عراق و ۳۰ درصد داخل کشور هستند که بر این اساس، ستاد اربعین عراق را با مسئولیت سفیر ایران در عراق تشکیل داده‌ایم اما درنهایت باز هم تمام بار مسئولیت برعهده کمیته مشارکت‌های مردمی است.


پلارک با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌کنیم سه میلیون زائر ایرانی راهی عراق شوند، تصریح کرد: سال گذشته این رقم چیزی بیش از یک سوم تعداد پیش‌بینی شده برای امسال بود؛ لذا باید امکانات خود را نسبت به سال قبل افزایش دهیم تا بتوانیم خدمت‌رسانی مناسبی به زائران داشته باشیم.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: این ستاد تلاش کرده برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران امکانات خود را افزایش داده و هماهنگی‌های لازم را با اعتاب مقدسه انجام دهد.


وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲ هزار موکب به خدمت‌رسانی به زائران ایرانی پرداختند تصریح کرد: سال گذشته برای صدور مجوزموکب‌ها محدودیت‌هایی قائل شدیم اما امسال با توجه به پیش‌بینی افزایش زائران اعلام کرده‌ایم که تمامی افرادی که درخواست احداث موکب دارند ثبت‌نام کنند تا در صورت برخورداری از ظرفیت لازم مجوز احداث موکب دریافت کنند.


وی گفت: این وعده را خواهیم داد که بخوبی از سه میلیون زائر ایرانی پذیرایی خواهیم کرد و ما حتی خوشحال می‌شویم که این رقم بیش از این باشد؛ زیرا فرصت خدمت به زائران امام حسین (ع) بیش از این خواهیم داشت.


پلارک با بیان اینکه امسال هوا در ایام اربعین نسبت به سال‌های قبل گرمتر است، گفت: به این منظور باید امکانات سرمایشی بیشتری در موکب‌ها فراهم شود و برای پذیرایی از زائران نیز یخ و آب خنک در موکب‌ها و مبادی مرزی پیش‌بینی کنیم.


رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گمرک باید همکاری‌های لازم را در زمینه انتقال مواد غذایی از کشور به خاک عراق با توجه به محدودیت‌های موجود جهت صادرات مواد غذایی فراهم کنند تا در زمینه انتقال موادی همچون گوشت، برنج، شکر و لوازم فلزی که هر ساله موکب‌داران با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند  امسال سهولت بیشتری داشته باشیم.


پلارک با بیان اینکه مردم عراق در دو سال گذشته طرح لواء الخدمه الحسینیه را به منظور ساماندهی زائران ایرانی در منازل عراقی‌ها اجرایی کردند، گفت: در قالب این طرح جوانان عراقی تمامی خانواده‌های عراقی که امکان پذیرایی از زائران حسینی را دارند تحت یک سامانه سازماندهی کردند و در نهایت این افراد در خیابان‌های مسیر اربعین حسینی می‌ایستند و هر زائری را با توجه به تعداد در منازل عراقی‌ها اسکان می‌دهند که در اربعین سال ۹۷ در قالب این طرح ۴۰ هزار زائر در شهر کاظمین،‌ ۲۰۰ هزار نفر در کربلا و ۶۰۰ هزار نفر در نجف ساماندهی‌ شدند.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: تصمیم ستادهای استانی امسال بر آن شده است که موکب‌های داخل کشور در مرزها مستقر شوند تا مانع ایجاد ترافیک شود.


وی با بیان اینکه زائران ایرانی به غیر از ایام اربعین حسینی در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین حضور گسترد‌ه‌ای دارند تصریح کرد: به طور مثال در روز نیمه شعبان و عرفؤ، جمعیت زیادی از ایران که کمتر از اربعین هم نیست در شهرهای عراق حاضر می‌شوند که تلاش کردیم خدمات مناسبی را به این زائران با همکاری مسئولان ایرانی و عراقی ارائه کنیم.


وی با اشاره به ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف تصریح کرد: با ساخت این صحن، شاهد توسعه ۲۰ برابری حرم امام علی (ع) هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم این فضا تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی زائران خواهد بود که در این راستا جا دارد از تمامی مردم ایران و مسئولان برای یاری در این طرح تشکر و باید اعلام کنم ستاد بازسازی عتبات در این طرح امانتدار آنها بود تا با سرعت بالا ، قیمت کم و کیفیت بالا این پروژه را اجرایی کند.


پلارک تصریح کرد: صحن حضرت زهرا (س) امسال در اربعین حسینی به صورت صددرصد به روی زائران باز خواهد بود.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه احداث صحن عقیله بنی‌هاشم در کربلای معلی مهمترین پروژه پیش‌روی این ستاد است، افزود: اجرای این طرح تنها یک چهارم برنامه پیش‌بینی شده برای توسعه حرم امام حسین (ع) است که با تحقق آن شاهد توسعه ۱۴ برابری حرم خواهیم بود.


وی اضافه کرد: صحن عقیله بنی‌هاشم حدفاصل خیمه‌گاه حسینی تا قتلگاه تل زینبیه و محل نگهداری شهدای کربلاست که ظرف دو سال اخیر ساخت این صحن آغاز شده و در خاکبرداری‌های آن به خاک اصلی کربلا دست پیدا کردیم که تربت‌های حاصل توسط مسئولان حرم در جای خاص نگهداری شده است.


پلارک گفت: در زمان حاضر ۵۰ درصد اسکلت این پروژه به طور کامل نصب شده و قسمت غیرزیارتی آن به صورت صددرصدی به اتمام رسیده است و تلاش داریم در اربعین امسال شبستان اصلی این طرح به صورت کامل در اختیار زائران قرار گیرد که با تکمیل آن امکان اسکان ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار زائر را خواهیم داشت که سه برابر ظرفیت اسکان در سال‌های قبل است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: از تمامی مردم خواهشمندیم از طریق سامانه‌های اعلام شده در ساخت این پروژه نیز همچون پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) مشارکت کنند زیرا این پروژه در بهترین نقطه زمین که قطعاً قطعه‌ای از بهشت است بنا می‌شود و هرکس که در آن مشارکت نکند فرصت را از دست داده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران