توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج

توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران حج

زائران حج تمتع با عنایت به اینکه ایام حج امسال در تقارن با فصل تابستان و گرما قرار گرفته، برای حفظ سلامت جسمی و استطاعت بدنشان نیاز است به نکاتی توجه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، انسان دائما در حال از دست دادن مقداری حرارت از بدن خود است.


اگر درجه حرارت محیط کمتر از بدن باشد و یا لااقل جریان هوا و باد سبب خشک شدن عرق بدن و درنتیجه خنک شدن آن شود، خطری متوجه انسان نخواهد شد.


اما در سرزمین حجاز به خصوص در مراسمی که با ازدحام جمعیت همراه است مثل طواف، سعی بین صفا و مروه، پیاده روی در هوای گرم و آفتابی بدون استفاده از سایه بان، رمی جمرات و توقف در قربانگاه و مانند این ها، تبادل حرارت گاهی غیر ممکن می شود. در نتیجه درجه حرارت بدن که همواره باید در ۳۷ درجه سانتیگراد ثابت باشد، بالا می رود و معمولاً به ۳۹ درجه و بالاتر از آن می رسد. 


در این حال، شخص دچار علایمی مثل بی قراری، خستگی، ضعف، تنگی نفس و در موارد شدید شوک و ... شده و نهایتاً به حال اغما می افتد و اگر بسرعت نجات داده نشود، مرگ وی فرا خواهد رسید.


از آنجا که تأخیر در انتقال گرمازدگان به مراکز درمانی و دیر رسیدن به این گونه بیماران خطر مرگ سریع را به دنبال دارد، لازم است خود را به هیچ وجه در معرض خطر گرمازدگی قرار ندهید و با آشامیدن مکرر آب و آب زدن به سر و صورت، باد زدن، خودداری از رفت و آمد بی مورد در آفتاب و در ساعات گرم روز، اجتناب از حضور در ازدحام جمعیت، خودداری از رفت و آمد انفرادی به خصوص هنگامی که احتمال گم شدن وجود داشته باشد، سلامت خود را حفظ کنید و به محض احساس گرمای زیاد و بی حالی، با پایین آوردن درجه حرارت بدن مثلاً به کمک نوشیدن آب خنک یا کم کردن لباس و پاشیدن آب فراوان به بدن و باد زدن، خود را از خطر نجات دهید.


در ساعات گرم روز از کاروان خارج نشوید زیرا باعث گرمازدگی و بیمار شدن شما می شود؛ برای این منظور بهتر است از ساعات مناسب عصر و شب استفاده کنید. بهترین زمان خروج، قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعد از ساعت پنج بعدازظهر است.


از پیاده روی در آفتاب خودداری کنید زیرا موجب کم شدن آب بدن، تحلیل رفتن انرژی، خستگی، آفتاب سوختگی و بعضاً بی حالی شدید شما خواهد شد.


یکی از شایع ترین اختلالات، عود بیماری های روانی است. برخی بیماران به تصور اینکه در سفر معنوی شفا خواهند گرفت، به غلط داروهای خود را قطع می کنند و بیماری آن ها مجدداً بروز می کند و با بروز بیماری، پرخاشگری ها و رفتار غیر اجتماعی به اوج خود می رسد و مشکلات فراوانی برای زائران دیگر ایجاد می شود. لذا تأکید می شود که داروها به هیچ وجه کم نشوند.


استرس می تواند هم بیماری کنترل شده قبلی را بازگرداند، هم بیماری جدیدی را شروع کند و هم موجب تشدید بیماری موجود شود. در پی استرس ممکن است بیماری های قلبی و فشار خون نیز پدید آید.


اختلال دیگری که ممکن است در افراد مسن ایجاد شود، عدم شناخت زمان و مکان و اختلال شناختی است که اصطلاحاً به دمانس (زوال عقل) می گویند. لذا از آنجا که یکی از شرایط وجوب حج، دارا بودن استطاعت ذهنی است، پیشنهاد می شود کسانی که کهولت سن دارند و پزشک آن ها را از تشرف منع می کند به این سفر مشرف نشوند.


اختلال شایع دیگر اختلال در سازگاری است. وسواس ها و اختلالات ارتباطی و رفتارهایی که متعاقب آن بروز می کنند، از جمله اختلالات روانی است که با استرس نیز تشدید می شود. این بیماران حتی با شدت یافتن بیماری اصرار به بازگشت به ایران می کنند که این امر مقدور نمی باشد.


از مشکلات رایج دیگر، اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد در کشور عربستان جرم است لذا در معاینات قبل از عزیمت، تأکید می شود که در صورت ابتلاً حتما به پزشک اطلاع دهید.


متأسفانه افرادی با نیت های گوناگون و با شیوه های مختلف بدون درمان اعتیاد به این سفر مشرف می شوند. در این صورت دچار بیماری های ناشی از قطع دارو می شوند و برای خود، همراهان، هم کاروانی ها، مدیر و عوامل کاروان معضلات عدیده ای را به وجود می آورند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران