توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند

توجه به اسرار حج در انسان آرامش ایجاد می‌کند

 رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه حج چنان اثرگذار است که می‌‌تواند سرمایه عظیم عرفانی برای یک عمر باشد، تصریح کرد: افرادی که به حج مشرف می‌شوند، نباید به یک عملیات ظاهری بسنده کنند بلکه باید بر روی حج سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور،


حج را یکی از مهمترین موضوعات اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر کسانی که در اوج فرهنگ اسلامی قرار دارند و حتی کسانی که با فرهنگ اسلام آشنا هستند، نسبت به فرهنگ حج دقت ‌کنند، آثار و نمایش‌هایی را از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تربیتی و اجتماعی در آن می‌بینند.
وی ادامه داد: قهراً کسانی که به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند، باید توجه کنند که این مناسک و اعمالی‌ که انجام می‌دهند، جلوه‌هایی است که باید به حقیقت و عمق آن پی‌ببرند؛ طوافش، سعیش، قربانیش و ... این‌ها نمودها و نمادهایی است که شارع مقدس خواسته مردم توجه کنند و به عمق آن برسند.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) در مورد حج، عنوان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد حج به ویژه در خطبه اول مطالب زیادی فرموده‌ و ابعاد این فریضه را بیان کرده‌اند.


وی ادامه داد: حضرت فرموده‌اند؛ «ففَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ ، الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ ...؛ حج و خانه کعبه قبله برای مردم است»؛ این نشان می‌دهد که شارع مقدس یک نگاه ویژه‌ای به عموم انسان‌ها دارد که باید با یک جهت و حرکت واحد حرکت کنند، لذا حج قبله برای مردم است. 
آیت الله دین پرور ادامه داد: امام علی(ع) به تشریح حالتی می‌پردازند که مردم باید با آن حال وارد حج شوند و بیان می‌فرمایند؛ «مردم با شوق تمام، آن‌سان که ستوران به آبشخور روى نهند و کبوتران به آشیانه پناه برند، بدان درآیند»؛


وی در توضیح این سخنان اظهار کرد: یعنی مردمی که می‌خواهند به این خانه وارد شوند باید حالت عاشقانه و عرفانی داشته باشند. مانند تشنه‌کامان به آب رسیده سر از پا نشناخته و به سوی آن سرازیر شوند و به سان کبوتران حرم به آن پناه برند.


رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: این نشان می‌دهد که حج یک عبادت ظاهری و مناسک خشک و خالی نیست و باید همواره روح و جان انسان در یک حرکت عاشقانه به سوی خدا حرکت کند.
آیت‌الله دین‌پرور تصریح کرد: این جنبه عرفانی حج بسیار مهم است، و نشان می‌دهد افرادی که به حج مشرف می‌شوند نباید به یک عملیات ظاهری و کلاسیک بسنده کنند؛ بلکه باید بر روی حج سرمایه‌گذاری کنند. 
وی ادامه داد: حج در طول عمر، یک بار بر انسان واجب می‌شود؛ یعنی این حج چنان اثرگذار است که سرمایه عظیم عرفانی برای یک عمر باشد و این حالت، نیاز به یک توجه ویژه دارد. زائر به آنجا می‌رود تا برای یک عمر سرمایه‌گذاری معنوی کند و حتی نباید یک لحظه از عمر خود را تلف کند؛ چرا که حضور در مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی(ص) اثری ماندگار و برای همه عمر دارد. 
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به دیدگاه امام علی(ع) در مورد دلایل مقرر کردن حج از سوی خداوند برای مردم، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلاَمَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ إِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ؛ خداى سبحان حج را مقرر فرمود تا مردم در برابر عظمت او فروتنى نشان دهند و به عزت و جبروت او اعتراف کنند».


وی توضیح داد: این موضوع، اصل مهم تربیتی است که انسان در برابر تکلیف الهی توجه کند و بداند که خداوند نمی‌خواهد انسان را به کار گیرد تا خدایی خود را تقویت کند، بلکه این حالت تواضع و خضوعی که در انسان پیدا می‌شود کلید رمزی است که در زندگی بتواند با مردم خوب برخورد کند و کنار بیاید. 
آیت الله دین پرور، حالت انعطاف، تواضع و حالت مهربانی را یکی از مسائل مهمی دانست که در جامعه و زندگی نیازمند توجه به آن هستیم و تصریح کرد: انسان اگر در برابر خداوند تواضع داشته باشد و خود را بنده خدا بداند حتماً نسبت به مردم که آنها نیز بنده خدا هستند، حالت خصمانه، دشمنی و کینه نخواهد داشت؛ یعنی مسأله حج که تواضع در برابر خداست، آثار اجتماعی مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت علی(ع) می‌فرمایند «خانه خدا را خالی نگذارید چون اگر خلوت شود مهلت داده نمی‌شوید» اظهار کرد: مسأله عبادت‌های ما، آمیزه‌ای است از مسائل اجتماعی و سیاسی؛


مسأله حج یعنی عظمت اسلام و مسلمین و اتحاد و وحدت آنها، یعنی صرف عبادت افرادی که در آنجا حضور دارند نیست، بلکه بازتاب این حرکت در همه دنیا اثر می‌‌گذارد و نشان می‌دهد که یک عده جمعیت خداپرست با حالت معنویت و انسانیت و کاملاً منسجم به امر خدا از یکدیگر و از کیان دین خدا حمایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: این عظمتی است که در دنیا باید مشهود شود؛ آن هم عظمتی که در پرتو زور نیست بلکه عظمتی است که با حضور عاشقانه انسان‌هایی که به آستان قرب الهی می‌رسد و خلیفه‌الله می‌شود، حاصل شده است. 
آیت‌الله دین‌پرور با تأکید بر تأثیرگذاری حضور مؤمنان در حج و قدرتی که از این راه حاصل می‌شود، گفت: لذا باید این خانه همیشه باشکوه و باعظمت باشد.
وی، دلیل بسیاری از تأثیر نپذیرفتن‌های مردم از حج را ندانستن این مطلب که به کجا می‌روند، دانست و عنوان کرد: بیشتر تأثیر نپذیرفتن‌های مردم از حج به این مسأله باز می‌گردد که نمی‌دانند چه می‌کنند؛ اگر انسان بداند به کجا می‌رود و واقعاً چه می‌کند، براستی متحول می‌شود. 
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با تأکید بر اهمیت رفتار حجاج در این سفر معنوی، گفت: حجاج ما اعم از زن و مرد سفیر فکر و فرهنگ ما هستند و آنها هستند که با اخلاق، رفتار و گفتارشان می‌توانند ادعا و فرهنگ ما را نشان دهند. هر ایرانی سفیر انقلاب اسلامی است و نمایاننده اصالت حج است.
وی با اشاره به اینکه برخی از رفتارهای حاجیان به این مسأله صدمه می‌زند، اظهار کرد: اگر وقتی همه در نماز جماعت هستند زائر ایرانی در بازار باشد، این کار بسیار ضربه زننده به فرهنگ حج ماست و حتی زیان آن جبران ناپذیر است.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه باید تلاش شود حال و هوای حج در کشور ما نیز ایجاد شود، گفت: به غیر از روز عرفه که دعای عرفه در همه جای کشور خوانده می‌شود، باید تلاش کنیم روح معنوی حج در کشور جاری بوده و ما هم با ثواب حجاج شریک باشیم و مناسک عظیم حج برای ما نیز یادآوری و آموزنده باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران