رییس سازمان حج و زیارت: خدمات درمانی و پزشکی به بیش از 86 هزار زائر حج تمتع 98 ارتقا می یابد  

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی ضمن استفاده از توان داخلی، از ظرفیت های درمانی کشور میزبان نیز برای زائران ایرانی استفاده و تلاش شده سطح این خدمات، ارتقا خوبی به نسبت سال های قبل بیابد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای علی رضا رشیدیان در همایش بهداشتی و درمانی حج تمتع 98 که روز شنبه (25 خردادماه) در آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت برگزار شد، در سخنانی به تشریح تفاهم نامه حج تمتع سال جاری و استفاده از خدمات درمانی کشور میزبان پرداخت.


وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه، مشکلاتی که در انتقال دارو، تجهیزات و استقرار نیروها وجود داشت برطرف و مقرر شد از ظرفیتهای درمانی کشور میزبان نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به منظور اصلاح خدمات رسانی در سال جاری و رفع معایب و نواقص، آسیب شناسی حج سالهای گذشته در قالب 22 کارگروه انجام شد، اظهار کرد: این اقدام برای برنامه ریزی دقیق در راستای رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در کنار اقدامات داخلی برای تسهیل و ارتقای خدمات دهی به زائران، تفاهمات خوبی برای حج تمتع با طرف سعودی صورت گرفت که در این راستا بر روی مباحثی چون راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، برگزاری مراسم مناسبتی و ادعیه و افزایش تعداد زائران از 81 هزار نفر به 84 هزار نفر تفاهم شد.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: انعقاد بموقع قراردادهای مسکن و تغذیه و تدارکات نیز موجب شده تا در عین صرفه جویی در هزینه های تغذیه و اسکان حج امسال، کیفیت خدمات نیز حفظ شده و ارتقا یابد.
آقای رشیدیان گفت: چنانکه در موضوع خدمات پزشکی نیز بر اساس تفاهم‌نامه ای که با طرف سعودی انجام شد، مشکلاتی که در انتقال دارو و تجهیزات و استقرار نیروها وجود داشت برطرف و همچنین مقرر شد تا از ظرفیتهای درمانی کشور میزبان نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت خدمات درمانی کشور عربستان در ایام حج تمتع برای رفاه حال زائران بیشتر بهره گرفته شود، گفت: با توجه به رفع اشکالات سنوات قبل، مقرر شد امسال رابطانی برای حضور در مراکز درمانی کشور میزبان به وزارت حج عربستان معرفی شود تا رابطان، افراد نیازمند خدمات درمانی را از طریق وزارت بهداشت این کشور به مراکز درمانی سعودی معرفی کنند.
وی با تأکید بر اینکه هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم در این خصوص نیز انجام شده، افزود: با توجه به اینکه امسال حجاج در گرمترین زمان در عربستان حضور می یابند، تمام تلاش و توان خود را به کار بسته ایم تا از تمامی ظرفیت های ممکن در عربستان برای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران به خصوص در زمینه بهداشت و درمان بهره ببریم.
آقای رشیدیان همچنین به موضوع استطاعت جسمی به عنوان یکی از وجوب شرعی حج اشاره کرد و گفت: پزشکان پس از ثبت نام مرحله اول، بررسی و تأیید استطاعت جسمی متقاضیان را برعهده داشتند که در این خصوص نیز تلاشهای خوبی از سوی دست اندرکاران امر صورت گرفت.
وی با بیان اینکه معاینات پزشکان از متقاضیان بسیار اثربخش بود، افزود: این معاینات در راستای مشخص شدن وضع جسمی زائران حج امسال، موجب شد تا برنامه ریزی های مرتبط با تغذیه، اسکان و ... بر همین اساس صورت پذیرد؛ زیرا نتایج معاینات زائران و ثبت در پرونده الکترونیک آنها از سوی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در برنامه ریزی سازمان حج برای اعزام حجاج بسیار مهم است.
رشیدیان با تاکید بر توجه به موضوع پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی گفت: آموزش حجاج قبل از سفر، توجه به مسائل بهداشتی، موضوع بهداشت فردی، گرمازدگی و ... با توجه به شرایط آب و هوایی عربستان در سفر حج تمتع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه هلال احمر عملکرد بسیار مناسبی در زمینه واکسیناسیون حجاج داشته است، از خدمات و روحیه تلاشگرانه و جهادی پزشکان و کادر درمانی و پرستاران اعزامی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران