معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود
معاون فرهنگی بعثه رهبری:

یاری رسانی به حجاج، بیش از دیگران موجب تقرب الی الله می شود

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت: یاری رسانی به دیگران در سفر حج، نه تنها حجاج را از کسب فیوضات این سفر و تقرب به خدا محروم نمی کند، بلکه از طریق کمک به دیگران، بیش از سایر زائران، ثواب حج را خواهند برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد مظلومی روز یکشنبه (26 خردادماه) در همایش یاوران حجاج استان تهران افزود: همواره در طول ادوار گذشته، علاوه بر اعضای اصلی کاروان اعم از روحانی، معین، مدیر و خدمه، افرادی بودند که در انجام عملیات حج که با حجم زیادی از کارها همراه است، داوطلبانه بخشی از امور را عهده دار می شدند.


وی افزود: با عنایت به سهمیه محدود کشورمان، در سال های اخیر تلاش شده با هدف اینکه شمار زائران بیشتری به حج مشرف شوند، از تعداد خدمه کاروانها کاسته و به جای آنها متقاضیان بیشتری جایگزین شوند. به طوی که در شرایط کنونی، کاروانها با حداقل خدمه اعزام می شوند.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: صرف موضوع کمک به دیگران به واسطه وعده های الهی بوده که در سیره ائمه اطهار در خصوص حج نیز مشاهده شده است و آن بزرگواران همواره در سفر حج، یار و یاور دیگر حجاج و نیازمندان بودند به طوری که نقل است حضرت امام سجاد(ع) به دفعات به صورت ناشناس و با قصد خدمت به زائران به حج عزیمت می کردند.  


 


** قدر خدمتگزاری به مهمانان خدا را بدانیم


حجت الاسلام والمسلمین مظلومی اظهار کرد: برخی زائران بزرگوار به رغم آنکه وظیفه ای در قبال کاروان و سایر حجاج ندارند، با این حال با هدف کسب فیض معنوی در طول سفر حج، داوطلبانه برای کمک در برخی امور اجرایی و فرهنگی اعلام آمادگی می کنند که باید قدر توفیق این خدمتگزاری به مهمانان خدا را دانست.


«همین امر باعث شد این خدمات رسانی داوطلبانه با هدف بهره گیری هرچه بیشتر و بهتر در قالب طرح یاوران حجاج ساماندهی پیدا کند که امروز شاهد حضور شما عزیزان در قالب همین طرح هستیم.»


وی، هدف از اجرای طرح یاوران حجاج را فراتر از خدمات عمومی برشمرد و افزود: بهره گیری از توانمندی های این عزیزان در سرفصل های علمی، آموزشی و فرهنگی است که در قالب این طرح صورت خواهد گرفت.


به گفته معاون فرهنگی بعثه رهبری، در واقع یاوران حجاج، گروهی هستند که آمادگی فراگیری، یادگرفتن و یاد دادن بیشتری نسبت به سایر زائران داشته و توانایی انتقال این اطلاعات و داده ها را به سایرین داشته باشند.


وی با بیان اینکه پیش بینی شده که در قبال هر 12 زایر، یک یاور در هر کاروان حضور داشته باشد، توضیح داد: این طرح درواقع نوعی خوشه بندی و  دسته بندی در قالب یاوران در کاروانها صورت گرفته که از جمله فعالیتهای این افراد می توان به انتقال با سرعت و سهولت هرچه بیشتر اطلاعات و اخباری که باید به اعضای کاروانها برسد، اشاره کرد.


««دیگر کارکرد یاوران، در مواقعی است که امکان حضور و کسب راهنمایی از روحانی کاروان و یا خواهران معینه کاروان نباشد و در این مواقع نیز پیش بینی شده که با همکاری و معاضدت یاوران حجاج، این مهم انجام شود.


همچنین انتظار می رود یاوران حجاج، کمک کار انتقال یک سری اطلاعات و معلومات اعم از آشنایی با اماکن مقدسه و زیارتی به سایرین باشند. ضمن آنکه انجام این فعالیتها نیز بخش دیگری از وظایف داوطلبانه ای است که از یاوران حجاج انتظار می رود خود این عزیزان مبادرت به ترغیب و تشویق و همراهی سایر زائران اعم از زیارتها و اعمال بویژه در ایام تشریق باشند.»»


حجت الاسلام و المسلمین مظلومی تصریح کرد: یاری به دیگران در سفر حج، نه تنها حجاج را از کسب فیوضات این سفر و تقرب به خدا محروم نمی کند، بلکه از طریق کمک به دیگران، بیش از سایر زائران، ثواب حج را خواهند برد.


وی افزود: حجاجی هستند که تنها یک بار با قصد خالص و تقرب الی الله مشرف شده اند و توفیق کسب کمال معنوی را نیز به دست آورده اند اما شاید دیگرانی باشند که به رغم تعدد سفر حج، به اندازه آن اشخاص توفیق تقرب به خدا را نداشته باشند که ازجمله راههای این تقرب الی الله، یاری رساندن به دیگران در سفر حج است.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری یادآورد شد: گاهی اتفاقاتی در کاروانها می افتد که در برخی مواقع با نوآوری همراه است و می تواند برای سایر کاروانها الگوی مناسبی برای انجام آن کار خیر باشد که این امر نیازمند آن است اخبار و گزارشهای موثقی از آن کاروانها داشته باشیم.


وی ادامه داد: از آنجایی که امکان اعزام خبرنگار یا گزارشگر به ازای هر کاروان وجود ندارد، لذا یاوران کاروانها می توانند داوطلبانه این اطلاعات را به مراجعی که مشخص شده منعکس کنند. همین امر درخصوص بازرسان کاروانها نیز قابل تعمیم است که از وجود یاوران حجاج می توان در انجام بازرسی از امور اجرایی کاروانها بهره گرفت. به همین منظور در میان حجاج، افتخار بهره گیری از خدمات یاوران حجاج با عنوان خبرنگار و بازرس افتخاری را داریم که به مدیریت حج سال جاری کمک خواهند کرد.


حجت الاسلام و المسلمین مظلومی اضافه کرد: همچنین برای استفاده از مشارکت حداکثری، شورای فرهنگی در کاروانها پیش بینی شده که در قالب آن شورا نیز از وجود یاوران کاروانها استفاده می شود.


 


** یاوران، آثار نورانی بیشتری از حج کسب می کنند


پیش از حجت الاسلام مظلومی ، مدیر بعثه مقام معظم رهبری در استان تهران نیز در سخنانی به تشریح اهداف طرح یاوران حجاج پرداخت.


حجت الاسلام و المسلمین مسعود حاج ابراهیمی اظهار کرد: یاوران حجاج با پذیرش خدمت به سایر زائران، می توانند دو فضای نورانی را برای خود ایجاد کنند. یکی از آنان همین آثار سفر حج است که تأثیر نورانی آن به همه افرادی که اعزام می شوند می رسد.


وی ادامه داد: بخش دیگر، خدمت به زائر است که سیره حضرت امام سجاد(ع) می باشد. به طوری که آن حضرت زمانی که می خواستند به حج مشرف شوند، برای خدمت به زائران در کاروانها و قافله ها قرار می گرفتند و جایی نیز که شناخته می شدند، قافله خود را عوض می کردند.


حجت الاسلام حاج ابراهیمی تصریح کرد: در تأسی از آن امام همام، خدمت به زائران فرصتی است که خداوند توفیق آن را به شما در قالب طرح یاوران حجاج عطا کرده است.


 


** کار یاوران حجاج، انفاق و بخشش است


مدیر حج و زیارت استان تهران دیگر سخنران این همایش نیز، با بیان این آیه قرآن کریم که می فرماید؛ و مما رزقناه ینفقون، گفت: بنا به فرمایش خداوند متعال، هر کس به اندازه وسعتی که به وی اعطا شده، انفاق و بخشش می کند.


سید عباس حسینی افزود: این فراز از قرآن کریم در راستای همان رسالتی است که شما یاوران حجاج در این سفر برعهده دارید.


وی ادامه داد: روایتی از امام صادق (ع) هست که می فرماید هر کس که طواف خانه خدا کند، برای وی شش هزار حسنه ثبت می شود و شش هزار گناه وی پاک می شود و شش هزار درجه و ترفیع در محضر خداوند متعال گرفته و خداوند شش هزار حاجت وی را روا می دارد اما این امام معصوم در عین حال می فرمایند که گره گشایی از کار مؤمن 10 برابر این طواف و ثوابهای آن ارزش دارد.


به گفته حسینی، سازمان حج و زیارت در راستای اینکه بتواند خدمات شایسته تری به زائران ارایه دهد، بازنگری های بسیاری در ساختار کاروانها داشته تا ضمن ارایه بهترین خدمات، در عین حال بتواند زایران بیشتری را نیز به حج اعزام کند.


مدیر حج و زیارت استان تهران ادامه داد: در همین راستا ترکیب نیروی انسانی کاروانها مورد بازنگری قرار گرفته و با هدف بهینه سازی و متناسب با تمهیداتی که صورت گرفته، شمار خدمه کاروانها ، با تغییرات انجام شده و امکانات بروز شده، اکنون به حداقل رسیده است.


وی گفت: اکنون بستر کار برای حضور حداکثری زائران در این کنگره عظیم فراهم شده و انتظار می رود خود حجاج نیز برای برقراری هرچه بیشتر و رسیدن به غایت نهایی یعنی شناخت و معرفت کافی از این سفر که هدف بعثه مقام معظم رهبری نیز همان است، در قالب یاوران حجاج به یاری دست اندرکاران حج همت گمارند.


به گفته حسینی، گستره این خدمات از امدادرسانی در حوزه های مختلف تا امور فرهنگی را شامل می شود که با هدایت و هماهنگی با روحانیان و مدیران کاروانها صورت خواهد گرفت.


در ادامه این همایش، توضیحاتی درباره نقش و کارکرد شماری از یاوران حجاج به عنوان خبرنگار افتخاری و اینکه اطلاع رسانی بموقع توسط آنان کمک بسزایی به حوزه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در زمان بروز حوادث و مدیریت آن رویدادها خواهد بود، از سوی واحد امور خبری و اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری ارایه شد.


همچنین نماینده امداد و نجات اورژانس کشور در بخش پایانی همایش به تشریح اقدامات اولیه امداد پزشکی که یاوران حجاج در زمان بروز حادثه برای سایر زائران اعم از حمله قلبی، گرمازدگی، بروز تبعات ناشی از دیابت و غیره می توانند انجام دهند، پرداخت.




نظرات کاربران