آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود
آقای رشیدیان:

مقدمات صدور ویزای حج 98 از امروز آغاز می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: موضوع ویزای زائران از جمله موضوعات مورد توجه سازمان حج و زیارت است که با هماهنگی‌های صورت گرفته، مقدمات صدور ویزای زائران ایرانی به ‌صورت الکترونیکی از 28 خرداد ماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج، آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر مراجع تقلید که شامگاه دوشنبه 27( خردادماه) در محل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت قم برگزار شد، گفت: باوجود اینکه روابط سیاسی میان ایران و عربستان قطع است، اما در یک توافق نانوشته از دو سال پیش روابط ایران و عربستان در حوزه حج با روابط در حوزه سیاسی تفکیک‌شده و در مذاکرات حج سال 1398 که به عربستان سفر کردیم، فضای مذاکرات از سال گذشته بهتر بود.
وی از راه‌اندازی دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان خبر داد و گفت: این دفتر از مدت‌ها قبل فعالیت خود را در سرزمین وحی آغاز کرده است و توانستیم در فرصت مناسبی در خصوص اسکان، تغذیه و تدارکات و حمل نقل اقدامات لازم را انجام دهیم.
آقای رشیدیان، کار به هنگام و به‌موقع را در حوزه حج بسیار مهم دانست و ادامه داد: امسال قیمت‌ها در عربستان افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که هزینه حمل‌ونقل بین‌شهری از حدود 700 ریال به بیش از یک هزار و 100 ریال سعودی رسیده است که افزایش 80 درصدی را نشان می داد، اما علیرغم این افزایش به دلیل اقدام و پرداخت‌های به‌موقع توانستیم حدود هشت درصد در حوزه مسکن در مقایسه با سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشیم.
وی تصریح کرد:همچنین امسال دربخش تغذیه و تدارکات توانستیم در روزنامه رسمی عربستان فراخوان مزایده بدهیم و شرکت‌های سعودی در این فراخوان شرکت کردند و در این بخش نزدیک به پنج درصد صرفه‌جویی داشتیم. همچنین علیرغم شرایطی که در حوزه حمل‌ونقل در مقایسه با سال‌های گذشته وجود داشت، اما امسال توانستیم اتوبوس‌های جدیدی را وارد چرخه کارکنیم و امیدواریم شرایط مناسبی برای زائران عزیز در این سفر معنوی فراهم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در موضوع بهداشت و درمان نیز گام‌های را برداشتیم، به همین منظور امسال انتقال دارو و تجهیزات پزشکی را در تفاهم‌نامه قید کردیم؛ ازاین‌رو امسال توانستیم داروها و تجهیزات را در موعد مقرر به عربستان سعودی اعزام کنیم. همچنین امسال در مذاکراتی که با طرف سعودی داشتیم، بنا شد که از ظرفیت پزشکی آن‌ها برای خدمات درمانی استفاده کنیم برای این منظور هم رابطانی از مرکز پزشکی حج و زیارت به‌طرف سعودی معرفی شد تا در مراکز درمانی آن خدمات موردنیاز را به حجاج ایرانی ارائه کنند.
وی بابیان اینکه امسال سهمیه حج جمهوری اسلامی ایران 86 هزار و 550 نفر اعلام‌شده که از این تعداد 84 هزار نفر زائر و دو هزار و 550 نفر هم کارگزار و عوامل اجرایی حج هستند، یادآور شد: موضوع ویزای زائران از دیگرموضوعات موردتوجه سازمان حج و زیارت است که با هماهنگی‌های صورت گرفته، مقدمات صدور ویزای زائران ایرانی به‌صورت الکترونیکی از 28 خردادماه آغاز می‌شود.
آقای رشیدیان گفت: امسال فراخوان حجاج از اسفندماه صورت گرفت، اما در روزهای نخست شاهد استقبال بسیار خوب زائران بودیم و توانستیم در بیشتر شهرها کاروان‌های حج را تکمیل کنیم. همچنین 10 هزار سهمیه مازاد درخواست کردیم که در پیگیری‌های بعدی قرار شد که 15 شوال نتیجه نهایی را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند، البته درصورت اعلام این سهمیه، هماهنگی‌های لازم برای نام‌نویسی زائران انجام‌گرفته است.
وی بابیان اینکه امسال قیمت حج حداقل 21 و حداکثر 28 میلیون و میانگین آن 25 میلیون تومان اعلام‌شده است، یادآور شد: در حج 98، سیاست‌های انقباضی را در بحث عملیات حج پیگیری کردیم که کاهش نیرو و کاهش هزینه‌ها ازجمله این اقدامات است.
رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام 573 کاروان به سرزمین وحی خرداد و تصریح کرد: امسال 309 کاروان مدینه‌قبل و 264 کاروان مدینه‌بعد هستند و متوسط سن زائران 56 سال است و بیشتر زائران را زنان به خود اختصاص داده‌اند. امسال بیش از ۹۰ هتل را در سرزمین وحی برای اسکان زائران اجاره کردیم که حدود 76 هتل در مکه مکرمه و 22 هتل در مدینه منوره اجاره‌شده است.
وی افزود: پس از نام‌نویسی زائران و تکمیل کاروان‌ها، طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با بعثه مقام معظم رهبری آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت انجام شد و امسال شاهد حضور بسیار خوب زائران در جلسات آموزشی بودیم.
آقای رشیدیان بابیان اینکه همه پروازهای زائران را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد، ادامه داد: پروازهای زائران ایرانی از 17 تیرماه آغاز می‌شود و آخرین پرواز هم 17 شهریورماه به میهن اسلامی بازخواهد گشت.
وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای زائران ایرانی را بسیار مهم برشمرد و گفت: این موضوع در مذاکرات بحث و قرار شد که برنامه‌های فرهنگی و دعای کمیل زائران درمحل اقامت شان برگزار شود؛ همچنین مراسم برائت از مشرکین را امسال باشکوه‌تر از سال گذشته در سرزمین عرفات برگزار خواهیم کرد.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران