سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش
سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است

سخنران بعثه درکربلا:
احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلوب و عقل است

خطیب بعثۀ مقام معظم رهبری در کربلا گفت: احکام دو گونه است، « تکلیفی» و «وضعی» که احکام تکلیفی، مشروط به تکلیف قلب و عقل است و بایستی انسان آن را انجام دهد.

 به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلی ، حجت الاسلام والمسلمین  اوسطی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در کربلا که در جمع زائران حسینی در سرداب علقمی حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس( ع) سخن می گفت، اظهار داشت:احکام تکلیفی، مثل روزه ،حج و نمازهای پنج‌گانه روزانه را بایستی انسان انجام دهد و برای همه مکلفین اعم از سالم و مریض، جوان و پیر حکم یکسانی دارد اما دراحکام وضعی مانندطهارت ونجاست، صحت و بطلان ، مالکیّت، زوجیت و... این طور نیست.

وی گفت: در احکام تکلیفی اگر انسان مال کسی را تلف کرد، ضامن است که آن را بدهد لذا زمان منوط به تکلیف بلوغ شعور نیست، اگر انسان در هر زمان مال کسی را تلف کرد، باید جبران کند و یا با اجازه مجتهد آن مقدار خسارت را به فقیر یا برای تهیه جهاز(جهیزیه)  و...کنار بگذارد و رّد مظالم نماید.

وی ادامه داد: فرد در این موقع نباید به زمان توجه داشته باشد، و فکر نکند چون آن کار را در زمان گذشته انجام داده ،دیگر نیاز نیست جبران کند.

وی گفت :ما وظیفه داریم تسلیم محض رسول خدا باشیم و بدون چون و چرا از احکام  و دستورات آنها اطاعت کنیم، اینکه چرا ماه مبارک رمضان روزه می گیریم؟ چرا نماز میخوانیم؟ چرا نماز یک رکوع؟ و دو سجده دارد؟  و.... احکام و دستورات الهی هستند و ما بی چون و چرا بایستی اطاعت کنیم  و این عبادت ها را انجام دهیم تا از قرب اللهی برخوردار شویم.

وی گفت :خداوند متعال، در این خصوص به موازات تمجید از اخلاق نیکوی پیامبر و بیان عصمت آن حضرت، مؤمنان را به پیروی مطلق و بی چون و چرا از کردار و گفتار فرستاده خویش فرمان می دهد تا جایی که اطاعت و پیروی از پیامبر را عین اطاعت از خود خوانده و نافرمانی و معصیت از دستور رسولش را ،سرپیچی از فرمان خود می خواند.

وی در پایان گفت :پیامبر اعظم (ص) وامامان دارای مقام عصمت بوده و جز به مصلحت مؤمنان  و انسانها نمی اندیشند. ما هم بایستی از آنها اطاعت ودستوراتشان را فرا گیریم.

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران