تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد

تأثیر حج بر عرفان با تکیه بر اندیشه عرفای بزرگ بررسی شد

حج از نخستین فرائض الهی است که قدمتی به درازای آفرینش دارد و طبق روایات و احادیث، نه تنها انسان، بلکه جنّ و انس و پرندگان نیز آن را به جای می­آورند و آثار و برکات مادی و معنوی آن شامل همه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، عیسی صمدی در مقاله «تأثیر حج بر عرفان با تکیه‌بر اندیشه عرفای بزرگ» نوشته است: حج از نخستین فرایض الهی است که قدمتی به درازای آفرینش دارد و طبق روایات و احادیث، نه تنها انسان، بلکه جنّ و انس و پرندگان نیز آن را به‌جای می‌آورند و آثار و برکات مادی و معنوی آن شامل همه است.


حج پس از اسلام از فروعات مهّم آن واقع شد که به‌شرط استطاعت بر مسلمان واجب می‌شود و همواره موردتوجه خاص مسلمانان بوده است.


از سوی دیگر، عرفان نیز به‌عنوان یک جریان مهم فکری در حیات بشر-که صبغه­ای طولانی به قدمت فطرت بشر داشته و از آغاز اسلام در کنار سایر فرقه‌های آن به رشد و بالندگی خود ادامه داد و از آن تأثیر گرفت- یکی از احکام مؤثر حج بود. اغلب عرفا، مکرر حج گزارده و همیشه به آن به‌عنوان فرصتی برای تهذیب، تزکیه‌ی نفس و خودسازی بیشتر و معبری جهت رسیدن به مقام قرب و فنا نگریسته‌اند.


در بخشی از این مقاله آمده است: حج به دو دلیل واضح ـ تقدم زمانی و وسعت ـ بر وجوه مختلف زندگی بشر تأثیرگذار بوده و عرفان نیز از این اثرپذیری مستثنی نبوده است. اما سؤال اینجاست که کمیت و کیفیت این تأثیرگذاری چگونه است؟ مقاله حاضر، در پی این سؤال، با نگاهی به حج از دید عرفای نامی قرون 1 تا 13 هـ ق و بهره‌گیری از آثار و گفتار ایشان در این مقوله، کوشیده میزان و چگونگی تأثیر حج بر عرفان در دوره مذکور را بررسی نماید.


یافته‌ها نشان می‌دهد عرفان از دو جهت مشخص؛ بیداری عرفا و شکل‌گیری مراحل سلوک از حج تأثیر عمده گرفته است و در سایر ابعاد، به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، یا کاملاً از اثرپذیری برکنار بوده یا مثل بُعد اجتماعی، تأثیری ضعیف و یک‌سویه گرفته است.


برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران