ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است

ادای حق مومن مقدم بر اعمال مستحبی است

نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت با بیان اینکه ادای حق مومن از بسیاری از امورات افضل است، گفت: هرفردی دین خدا در نظرش بزرگ باشد حق برادران مومنش را نیز بزرگ و مقدم دانسته و رعایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان و حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در آستانه واقعه هفتم تیر، سالروز شهات جمعی از یاران امام امت (رضوان الله علیه) وآیت الله بهشتی سیدالشهداء انقلاب اسلامی و شهادت امام صادق (ع) رئیس مذهب جعفری قرار داریم، به حدیث " ما عبد الله بشیء افضل من اداء حق المؤمن"  از امام ششم در مورد ادای حق مومن پرداخت و اظهارداشت: یکی از معارفی که در سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده رعایت حقوق انسان است و انسان حقوق فردی، جمعی (اجتماعی) و بین خود و خدای خود دارد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امام سجاد (ع) در رساله حقوق از 50 گروه به عنوان کسانی که بر عهده انسان حق دارند یاد کردند، گفت: انسان‌ها اگر هوشیارانه عمل و حقوق افراد را ادا کنند؛ بدهکاری نخواهند داشت. 
وی افزود: انسان اگر بی توجهی کند یا حتی حق اعضا و جوارح یا حق خود یا افراد دیگر را انجام نداد یا حق الله را زیر پا گذاشت، باید در رابطه با همه آنها پاسخگو باشد.
وی با ذکر مثالی توضیح داد: حتی در رابطه با جسم ؛ فرد نباید هر کاری را انجام دهد یا هر غذایی را بخورد که ممکن است برای او ضرر داشته باشد و این حق سیستم گوارش است که باید انسان آن را ادا کند و یا اگر دخانیات برای ریه ضرر دارد که ضررهم  دارد نباید آن را آلوده کند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب به حقوق اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: برخی حقوق‌ها براساس قرارداد است که برای مردم به عنوان حق و حقوق قرار داده‌اند. وقتی چراغ سبز است حق تقدم برای افراد مشخص شده است. بنابراین شروط اجتماعی مورد احترام بوده و مورد توجه و تایید دین است.
وی با تاکید بر اینکه یکسری از امور حق الله است و خداوند به گردن انسان حق تعیین کرده است، تصریح کرد:‌ مرحوم کلینی در جلد چهارم کافی از امام صادق (ع) نقل می کند: خداوند به چیزی پرستش نشده افضل از ادای حق مومن. یعنی انسان می‌خواهد نماز شب بخواند یا آن که حق مومن را ادا کند، مقدمات ادای حق مومن از نماز شب جلوتر است.
به گفته نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، اگر انسان کار مستحبی انجام دهد مثلا سفر زیارتی برود و هزینه بکند و بداند که نمی تواند قرض خود را ادا کند و آن فرد به پول نیاز دارد طبق فرمایش امام ششم افضل آن است که به جای زیارت مستحبی بدهکاری خود را بپردازد.
وی با اشاره به اینکه اگر براساس این روایت اقدامات زندگی را اندازه گیری کنیم در بسیاری موارد انسان کم می‌آورد، خاطرنشان کرد: ادای حق مومن از بسیاری از امورات افضل است. البته پرستش واجب که حق الله است مقدم خواهد بود؛ اما در رابطه با کارهای مستحب و تلاقی آن با حق مومن، حتما حق مومن مقدم است.
وی به فرمایش امام صادق (ع) در کتاب بحار جلد 13 اشاره کرد و گفت:‌ امام می‌فرماید: هر فردی دین خدا در نظرش بزرگ باشد حق برادران مومنش را نیز بزرگ و مقدم دانسته و رعایت می‌کند. 
حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه زندگی بزرگان دین مملو از مواردی است که آنها حقوق دیگران را رعایت می‌کردند، افزود: امام صادق (ع) در ادامه می‌فرماید: هر کسی استخفاف به دین داشته باشد یعنی دین را سبک بشمارد به حق برادران دینی خود هم      بی توجه می‌شود. 
وی با بیان اینکه انسان نمی‌شود به برادران دینی بی توجهی کند و بگوید متدین است، خطاب به حاضران اظهار داشت: اگر برای دین ارزش قائل هستیم برای برادران دینی هم ارزش قائل باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود : امام صادق (ع) در مورد توصیف فضائل ائمه می فرماید: کسی از شما قادر نیست فضل ما و آنچه خداوند به ائمه عنایت کرده و یا حق او را توصیف کند و فرمودند کسی نمی‌تواند و قادر نیست حق مومنی را بیان کند.
وی افزود: شاید کسی سوال کند اگر نشود حق مومن را بیان کرد این چه ماموریتی است؟ نه؛ امام می‌خواهد تاکید کند حقوق مومن آنقدر اهمیت دارد که در چنین جایگاهی بزرگی قرار دارد. این را مرحوم برقی در کتاب محاسن صفحه 436 مطرح کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین نواب براساس این احادیث به نقش و جایگاه افراد در جامعه اشاره کرد و گفت: هر فردی در هر جایی که مشغول است وظیفه دارد حقوق برادران دینی را رعایت کند. اگر حقوق برادران دینی رعایت شود از ورود پرونده ها به قوه قضاییه کاسته خواهد شد وبه معنای واقعی کلمه تعداد پرونده‌ها کاهش پیدا می‌کند. 
 


| شناسه مطلب: 94127




تواصی نواب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران