آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم
آیت الله جوادی آملی:

آثار ماه مبارک رمضان و حج را حفظ کنیم

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان برای این است که ما فرشته بشویم، گفت: باید آثار ماه مبارک رمضان و آثار حج را حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که در مسجد روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد، با اشاره به اتمام  ایام نورانی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: همه ما در کنار سفره خدا نشسته‌ایم؛ خداوند دو جور پذیرایی می‌کند: یک وقت نعمت را برای ما می‌فرستد، یک وقت سفره پهن می‌کند و ما را در کنار سفره و در حضور خود دعوت می‌کند، سالی دو بار این ضیافت هست، دو بار سفره پهن می‌کند: یکی در زمان خاص، یکی در زمین مخصوص. زمان خاص، ماه مبارک رمضان است که فرمود شما «ضیوف الرّحمان» هستید، در کنار سفره خدا، در حضور خدا نعمت می‌یابید. زمین مخصوص، سرزمین مکه است که ﴿فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ﴾، گرچه همه جا آیات الهی است؛ اما نشانه‌های خدا در مکه فراوان است


وی ادامه داد: در ضیافت چنین نیست که خدا برای کسی روزی بفرستد، بلکه روزی‌خوار را در کنار سفره خود در حضور دعوت می‌کند. این دو کار، یک خصیصه‌ای دارد که گذشته از آن برکات معنوی، در فقه ما هم راه پیدا کرده است.


آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: صاحب جواهر و صاحب عروه که هر دو از بزرگان فقه ما هستند، می‌فرمایند در فضیلت روزه همین بس که انسان شبیه فرشته می‌شود. غذای فرشتگان ذکر خداست، نام خداست و یاد خدا. اگر ما می‌توانیم مثل فرشته بشویم چرا نشویم؟ در قرآن کریم عده‌ای را در کنار ملائکه نام می‌برند. در اوایل سوره مبارکه «آل‌عمران» هست که ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ﴾؛ این از بیانات نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) است که امام چهارم فرمود: فضیلت عالمان دین، مؤمنان واقعی آن قدر بس که خدا نام اینها را در کنار ملائکه ذکر می‌کند! اگر ـ خدای ناکرده ـ یک عده در حدّ حیوان بشوند که قرآن از آنها هم خبر داد، فرمود: ﴿أُولئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾پس ما می‌توانیم هم راه سقوط را طی کنیم که ـ معاذالله ـ آیه ﴿أُولئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ ما را گرفتار کند، هم می‌توانیم راه صعود را طی کنیم که فرمود: شما فرشته شوید در فضیلت روزه همین بس که انسان یک ماه تمرین می‌کند تا شبیه فرشته شود.


وی بیان داشت: ماه مبارک رمضان هم ماه دعاست. در دعا مستحضرید اگر ما انسی داشته باشیم و بدانیم که تمام آنچه که به دست ماست، فیض اوست، خودمان دخیل در کاری نیستیم؛ مثل زکریا تربیت می‌شویم. چقدر اینها از دعا لذت می‌بردند! و چقدر این آیه سوره مبارکه «مریم» شیرین است، آن قدر شیرین است که به وصف در نمی‌آید! ببینید زکریا پیرمرد است وقتی مریم‌(سلام الله علیها) را می‌بیند که روزی غیب به دست او و به فیض او می‌رسد، علاقه پیدا می‌کند که فرزند این چنین داشته باشد. به خدا عرض می‌کند من که الآن پیر هستم، موی سرم سفید شد و استخوان بدنم پوک شد، پیرمرد هستم، همسر من هم آن وقت که جوان بود عاقر و نازا بود، الآن که پیر است، ولی ﴿وَ لَمْ أَکُنْ﴾ ـ چقدر این دعا شیرین است خدا می‌داند! ـ ﴿وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا﴾، خدایا من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت نشد که بخواهم و ندهی. عرض کرد خدایا! می‌دانید من چه کسی هستم؟ من کسی هستم که هر وقت خواستم دادی و نگفتی کی هستی! چه آورده‌ای؟ چکاره هستی؟ ببینید این زکریای پیر چگونه با خدا حرف می‌زند؟ این راه برای همه ما باز است.


مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه ماه مبارک رمضان برای این است که ما فرشته بشویم، بیان داشت:خداوند در آیه شش سوره مبارکه «هود» دارد به اینکه ﴿عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا﴾ فرمود تمام مارها و تمام عقرب‌ها پرونده دارند، روزی دارند، من مسئول هستم، تو چکار داری او حرام‌گوشت است یا سمّی است؟ این مخلوق من است. همه پرونده دارند، همه روزی دارند؛منتها ما باید مواظب باشیم احتکار نکنیم، اختلاس نکنیم یا فلان کار را نکنیم گران نکنیم، این کارها دست ماست. حالا فلان حیوان حرام‌گوشت است یا گذشته از حرام‌گوشتی نجس هم هست، تو چکار داری او نجس است؟ این مخلوق من است، پرونده دارد، من هم روزی او را می‌دهم.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: هر فضیلتی که برای قرآن هست، برای امام هست، هر فضیلتی که برای امام هست، برای قرآن هست. فرمودند اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهلیت است. اگر کسی بمیرد و قرآنش را نشناسد، مرگ او هم مرگ جاهلیت است. این کار مخصوص زکریاست! چرا خدای سبحان به پیغمبر می‌فرماید به یاد زکریا باش؟ یا به باید مریم باش؟  نام انبیا را برای چه می‌برد؟ برای اینکه روش آنها، راه آنها آموزنده است. ما در نماز می‌خوانیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ) این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ﴾ این «منعم علیهم» را در چند جای قرآن ذات أقدس الهی معرفی کرد، اینها نوح هستند، ابراهیم هستند، عیسیٰ هستند، موسیٰ هستند، زکریا هستند، یحییٰ هستند، ما راه اینها را بخواهیم.


وی در پایان با بیان اینکه خداوند می خواهد که ما به گونه ای زندگی کنیم که بشویم مهمان او، ابراز داشت: ما می‌توانیم آثار ماه مبارک رمضان را، آثار حج را که ـ إن‌شاءالله ـ عده‌ای به زیارت بیت الله، زیارت حرم نبوی، زیارت بقیع مبارک موفق می‌شوند، این ضیافت را حفظ کنیم! ما می‌توانیم یک کشوری داشته باشیم که وجود مبارک ولی عصر بپذیرد. ارزانی باشد، رفاه باشد، آسایش باشد، این نعمت باشد، گرانی نباشد، بیکاری نباشد، می‌توانیم باشیم، راه باز است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران